رییس اسبق کانون صرافان تاکید کرد: تا وقتی همه شاخص‌های اقتصادی با یکدیگر جراحی نشود، اصلاح نرخ ارز به‌تنهایی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

اصغر سمیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره اولویت‌های دولت دوازدهم در حوزه بازار ارز اظهار داشت: «اصلاحات در حوزه اقتصاد باید به صورت یک مجموعه انجام شود و تنها اصلاح نظام ارزی کافی و حتی مفید نیست.

وی با بیان این‌که اولویت در حوزه ارز، تک نرخی کردن آن است، افزود: تا زمانی که نظام بانکی، نرخ بهره، قیمت‌های غیرواقعی مانند حامل‌های انرژی و... همه با یکدیگر جراحی نشوند، بنابراین اصلاح یک مورد و فقط ارز فایده چندانی نخواهد داشت.

رییس اسبق کانون صرافان در مقابل این موضوع که آیا تمام این شاخص‌های اقتصادی را با یکدیگر می‌توان اجرایی کرد؟ متذکر شد: بالاخره از یک جایی باید کار را شروع کرد. البته همه این‌ها به دو اصل اساسی تصمیم و جرات برمی‌گردد.

سمیعی عنوان کرد: مرحوم هاشمی‌رفسنجانی زمانی که رییس‌جمهور شد، در نماز جمعه وعده‌هایی داد؛ از جمله تک‌نرخی کردن ارز و می‌گفت ما باید از این گردنه عبور کنیم، ولی متاسفانه در اثر برخی فشار‌ها خسته شد و از نیمه راه گردنه برگشت. تنها یکی از اعضای کابینه‌اش در مقابل این کار عکس‌العمل نشان داد و استعفا کرد.

وی تصریح کرد: منظور من این است که کار آسان نیست، ولی به هر حال باید کاری که شروع کرد و شجاعانه تا آخر ادامه داد.

رییس اسبق کانون صرافان با بیان این‌که ارز چندنرخی دارد به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند، گفت: واقعا از صمیم قلب برای دولت آرزوی توفیق می‌کنم، هر چند می‌دانم و می‌دانید که کار سخت است، مگر یار شود لطف خدا.

سمیعی خاطرنشان کرد: همان‌طور که دولت در سیاست‌های اعلامی خود همواره تاکید می‌کند، باید اجازه دهند بازار رقابتی باشد، فضای کار کسب آزاد شود، از تحمیل مقررات دست و پاگیر به کسبه پرهیز شود و اجازه دهند قیمت‌های واقعی خودشان را عرضه کنند.

 

39225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CA ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    سود بانكي كه دستوري ابلاغ ميشه. در مورد نرخ ارز هم اگر بخوان اجازه بدن كه قيمت واقعي باشه، بايد حداقل ٥٠٠ تؤمن نرخ دلار كاهش پيدا كنه، ولي خب اجازه نميدن.
  • بی نام RO ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    2 0
    بله . واقعیش میخواید بکنید چون ارز خریدید میخوای گرون کنید تف بر شماها و تیم اقتصادی دولت که یک شبه 13 درصد سود کم میکنه . اقای روحانی ما دیگه طاقت ریاضت نداریم . به کی بگیم علط کردیم
  • بی نام RO ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    اگر منطورشون از قیمت واقعی 800 تومان است برای دلار، با ایشان موافقم، بذارید واقعی شود.ولی اگر منظورشان این است که به سیاق 38 سال گذشته که هی واقعی کردند هی واقعی کردند تا دلار 4 تا تک تومانی را کردند نزدیک 4000 تومان و باعث شدند مردم کشور ما هزار بار فقیرتر از آمریکایی ها و خیلی هز مردم جهان شوند، مخالفم. هزار تومان ما در حدود 40 سال پیش می شد 142 دلار ، امروز 1000 تومان شده کمتر از سی سنت. توجه کنید که ما کشوری هستیم صاحب منابع عظیم نفت و گاز و این اوضاعمان است.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    1 0
    آخه پدر بیامرز اگر قیمت ها واقعی بشوند فقط سودش تو جیب شما پولدارها میره و بس . تجربه آزاد کردن قیمت حامل های انرژی و پرداخت یارانه ها ی مستقیم رو که 95 درصد مردم رو بدبخت کرد ، یادمون نرفته. تا زمانیکه فاصله و شکاف عمیق بین اقشار فقیر و غنی به این شکل وحشتناک از بین نرفته دولت باید از مردم 95 در صدی با سوبسید حمایت کنه والا باید علاوه بر بحران اقتصادی ، شاهد خیزش دو باره تورم و بحران های عظیم اجتماعی و سیاسی هم بود شک نکنید. این توصیه های تحمیلی برخی از نئو لیبرال های اقتصادی همسو با بانک جهانی نه تنها به مردم مصرف کننده ، بلکه به تولید کنندگان داخلی که برای نو سازی و باز سازی و راه اندازی کارخانه های تعطیل شده نیاز به ارز ارزان تر از قیمت واقعی دارندنیز صدمات جبران ناپذیری خواهد زد .
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    1 0
    بعله انتخابات که تموم شد، وزرا هم رای اوردن موقع شفاف سازی رسیده، وام ها و سودشون که باید کم شه، نرخ ارز رو هم واقعی کنیم بره بالاتا الان هم به زور جلوش رو گرفتیم، یارانه ای که دم انتخابات هلو بود الان استخون تو گلو شده باید حذفش کنیم، کارگران ولی نعمت ما هم با چسب هل و امثالهم حال کننوزارت کار حال رسیدگی نداره اگر زیاد پیگیر حقوق شهروندی و اینا بودن حواله شون بدیم به مقاومتی هالایحه میدیم مجلس بودجه اونا رو زیاد کنه، بانک مرکزی هم رسما اعلام ورشکستگی 60 درصد موسسات مجاز رو اعلام کنهالبته 20 درصد پول مشتریان بهشون بر می گرده بقیش هم فکر کنن خرج جنگ و آبادی در سیستان و بلوچستان شده، اسحاق حقوق شهروندی رو چکارش کنیم؟
  • بی نام US ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    1 0
    این چه برجامیه که دلارداره همینطور می ره بالا. ۴۰ ساله یک دلار را نتوانستید سر وسامان بدهید. انگار کوه میکنید
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    اینها یک کاری میکنند که مردم از دست گرانی کالاها به غارنشینی روی بیاورن.با دو سه تا مرغ و یک گوسفند.
  • مرتضی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    جناب آقای ریس اسبق شما تو طول ۶سال قیمت ارز تقریبآ ۴۰۰درصد رشد کرده یعنی سالی تقریبا ۷۰درصد .الان ۱مدت بازار آروم شده.
  • بی نام DE ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    0 0
    هر کی به فکر جیب خودشه . این آقا حتما دلش میخواد دلار گرون تر بشه تا دلارایی که احتکار کرده گرون تر بقروشه
  • حسام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    منظ‌ور این آقا از نرخ واقعی ارز، ۶۰۰۰ تومان است تا دلارهای احتکار شده‌اش را به بازار غالب کند. بعد اعلام می‌کند دلار واقعی ۳۰۰۰ تومان است تا به جمع‌آوری ارز از بازار بپردازد، در نهایت سودش تو جیب چهارتا دلال مثل خودش می‌رود
  • حمید A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    0 0
    با سلام به همه عزیزانی که نظرات بالا را نوشتند. تجربه نشان داده هر چیز که دولت دست از سر آن بردارد قیمت معقول پیدا میکند. مطمئنا اگر رانتخواران و نوکرهای برخی مدیران دست از طمع و ... بردارند قیمتها افزایش نیافته و برای رضایت مشتری در حدودی منطقی باقی خواهد ماند. بعد از سخنرانی رییس جمهور امریکا ارز قیمت کاهشی به خود گرفت و صرافی معروف بانکی با اعلام قیمت جلوی این کاهش را گرفت. هر کسی هم که با دلیل حرف بزند آقایان که دستشان در فلان سازمان و بهمان ارگان بند است به سرعت صدا را خفه خواهند کرد. قدری واقع بین باشیم.