یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:«کاهش رشد صادرات نسبت به سال گذشته نشانه واقعی نبودن نرخ ارز و گران تمام شدن قیمت تولید محصولات برای صادرکننده است.»

سید رضی حاجی آقا میری در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« بخش خصوصی از ارز تورمی حمایت نمی‌کند؛ تورم در ارز زمانی ایجاد می شود که دولت بازار ارز را به حال خود رها کند. در واقع اگر بخواهیم دولت در ارز دخالتی نداشته باشد،با توجه به شرایط اقتصاد ما امکان پذیر نیست.»

او ادامه داد:«البته دولت هم باید اجازه بدهد که  نرخ ارز جایگاه خود را پیدا کند؛ دولت در سالهای گذشته با کنترل بازار ارز اجازه نداده که قیمت ارز جایگاه واقعی خود را پیدا کند.»

آقامیری عنوان کرد:«به دنبال کاهش حجم صادرات نسبت به سال گذشته،امروز  مشخص است که ارز مولفه مهمی است. اگر دولت می‌خواهد صادرات رشد کند، باید هر دو وجه موضوع یعنی قیمت تمام شده کالا برای صادرکننده از یکسو و قیمت های واقعی بازار ارز از سوی دیگر را در نظر بگیرد.» 

او اظهار کرد:«اگر دولت کمی گره ارز را باز کرده و اجازه بدهد تا کمی قیمت ها واقعی شود،صادرات رونق می گیرد.»

این عضو هیات نمایندگان گفت: «از سویی دولت در حال حاضر به ریال بیشتری نیاز دارد،به همین دلیل شاید بهتر باشد که قیمت ارز کمی واقعی تر شود.»

آقامیری بیان کرد:« از سویی با توجه با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، امکان دارد بازار ارز نیز تحت تاثیر قرار بگیرد که دولت باید برای جلوگیری از این اتفاق بازار را مدیریت کند.»

او افزود:«در محموع،پیش بینی ها حکایت از آن دارد که سال جاری هم شرایط برای اجرای سیاست  ارز تک نرخی مهیا نیست.»

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسدی A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    2 1
    جدیدا اعلام شده که ارز حاصل از صادرات را میتوانیم به حساب ارزی بانکها واریز کنیم وبه نرخ آزاد ریال آن را بگیریم خبر خیلی خوبی هست. اما وقتی از بانک جزییاتش را پرسیدیم جهت این تبدیل به نرخ آزاد بایستی ۲.۵٪ به بانک بدیم مگر صادرات با توجه به رقابتی که هست چقدر سود داره که ۲.۵٪ ان را به بانک بدیم ، این هست حمایت از صادرات ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    0 0
    نه جانم مشکل نداشتن مشتری و نخریدن اقلام صادراتی بخاطر روابط بد بین المللی است و هیچ ربطی به قیمت ارز یرای مطامع صاحبان ثروت ندارد و قیمت ارز زیاد تراز حد طبیعی خودش است و فعلا بازی با ارز شروع شده که رکود را طولانی تر خواهد کرد که این مساوی است با تورم بیشتر و قدرت خرید کمتر
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    6 0
    قیمت دلار ۴ تا تک تومان بود در کمتر از چهل سال رساندید به ۴۰۰۰ تومان.این یعنی یک ایرانی هزار بار از یک آمریکایی فقیرتر شده است.کشوری که منابع عظیم نفت و گاز دارد ولی در طی کمتر از چهل سال ،کار به جایی رسیده که هزار تومان چهل سال پیش که می شد ۱۴۲ دلار،امروز شده کمتر از سی سنت.چقدر دیجر دوست دارید دلار واقعی تر شود تا جیب شما پر تر شود به قیمت بدبختی مردم.می دونید با این شاهکار چهار برابر شده قیمت دلار که ۸۰۰۰ تومان بود و الان روی ۳۹۰۰ تومان می چرخد چند نفر نتپاستند به علت افزایش شدید قیمت داروها درمانشان را ادامه دهند؟ ده هزار تومان سال ۱۳۶۸ امروز کمتر از ۸۰ تا تک تومان می ارزد ،یعنی پول ملی ۱۲۴ بار کوچکتر و بی ارزش تر شده است.یعنی دارایی مردم ایران لحظه به لحظه بی ارزش تر شده است.
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    1 0
    باز هم مثل همیشه صادر کننده ایرانی می خواهد با میانبر و تقلب سود خود را بیشتر کند.شاید که نه بلکه قطعا روش های تولید شما ایراد دارد که قیمت تمام شده تان بالا و غیر رقابتی می شود.شما جرا سعی نمی کنید به حای پارتی بازی و آوردن پسر و خانواده تان و گذاشتن آنها به عنوان مدیر و ... کسب و کارتان از افراد شایسته استفاده کنید ؟ چرا سعی نمی کنید با این دلار به قول خودتان غیر واقعی و ارزان ،تجهیزات به روز و تکنولوژی مناسب وارد کنید و روش های تولیدتان را اصلاح کنید ،بهره وری را بالا ببرید تا قیمتتان رقابتی شود.فقط راه میانبر اون هم به غلط رو بلد شده اید؟ دلار گرانتر یعنی مواد اولیه و تجهیزات گرانتر.یعنی گران شدن همه چیز ،یعنی کارگر و کارمند شما قدرت خریدش پایین می آید و حقوق شما کفاف زندگی اش را نمی دهد
  • بی نام AT ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    2 0
    به نظرم یه چند تا اقتصاددان کاربلد خارجی بیارید تا به اقتصادمون سامان بدن. مسئولان ما بلد نیستند هی یه جاش رو میخوان درست کنند جای دیگه اش رو خراب می کنند
  • بی نام AT ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    5 0
    شما ارزی که بابت عراق و سوریه و اینا از کشور خارج میشه رو هم بیار تو محاسباتت بعد می بینی که مردم چقدر بدبخت شده اند
  • بی نام AT ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    4 0
    به خاطر روابط اشتباهمون با دنیا کشورهای اروپایی تعرفه های گمرکی بالا برای کشور ما می گذارند. تولیدکننده و صادرکننده و مردم زورشون به جای دیگه نمی رسه افتادن به جون هم.
  • بی نام AT ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    4 0
    همچین میگن تولیدات و صادرات یکی ندونه فکر میکنه چه خبره. شاید فقط بتونیم موشک صادر کنیم
  • بی نام AT ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    4 0
    دنیا مثل مردم ایران مجبور نیستند تولیدات آشغال و گرون بخرند. اونها روابط تجاری بلدند
  • بی نام AT ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    4 0
    تولید باید با سرمایۀ تولیدکننده یا سرمایه گذار باشه و حمایتهای قانونی و تسهیلات دولت نه از جیب مردم
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 0
    از الان شوک بازار شروع میشه شوک به جیب شوک به اجناس و شوک به ارز. سرمایه های کوچک زیر 50 میلیون وارد باز سکه و طلا و شوک اصلی وارد میشود
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    2 0
    ارزش پولمان هرروز کمتر از دیروز
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 0
    تو اقتصاد مریضی مثل ما باید ارز تک نرخی باشه تا از رانت و فساد بیشتر جلوگیری بشه لطفا اقتصاد مارو که تحت تاثیر تحربم های ظالمانه دنیا و همچنین منافقین خنجر ازپشت زن داخل هست را با اقتصاد دیگر کشور ها مقایسه نکنید با توجه به شرایط فعلی فکر میکنم ارز رو حدود 3500 تک نرخی کنن مناسب هست....
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 0
    تو اقتصاد مریضی مثل ما باید ارز تک نرخی باشه تا از رانت و فساد بیشتر جلوگیری بشه لطفا اقتصاد مارو که تحت تاثیر تحربم های ظالمانه دنیا و همچنین منافقین خنجر ازپشت زن داخل هست را با اقتصاد دیگر کشور ها مقایسه نکنید با توجه به شرایط فعلی فکر میکنم ارز رو حدود 3500 تک نرخی کنن مناسب هست....
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 0
    اونوقت با گرانی ها و بیکاری و کوچکتر شدن سفره مردم،چه شود؟ انقلبه ینقلب و انقلاب.میگی نه؟ وقتی مردم گرسنه شدند و بی پول و جز مردن راهی ندارند ،به سیم اخر میزنند.
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    1 0
    تا وقتی روابط ما با دنیا عادی نیست نمیشه دلار با نرخ رقابتی و آزاد داشت