دومین نامه سرگشاده صادق زیباکلام به جناب حاج حسین شریعتمداری در خصوص فعالیت های هسته ایی ایران

بسمه تعالی


محضر محترم جناب حاج حسین شریعتمداری کثرالله امثالهم
       مدیر مسئول ونماینده مقام معظم رهبری در روزنامه کیهان


       با سلام و عرض ادب، از اینکه به نامه سر گشاده ام پیرامون موضوع هسته ایی پاسخ مرقوم داشته بودید سپاسگزارم. آن مدیر مسئول روزنامه جم جاه کیهان در پاسخ این سئوال فدوی مبنی بر اینکه " با توجه به ضعف و کاستی های جدی اقتصادی کشور، چه حکمتی و صوابی در اصرار بر تداوم برنامه های هسته ایی مان داریم؟واینکه این همه هزینه های کمر شکن که صرف برنامه های هسته ایی مان ظرف یک دهه گذشته شده چه سود و حاصلی برای اقتصاد و رشد و توسعه کشور در بر داشته؟"، مطالب متعددی مرقوم داشته بودند که بنظرم اگر فقره به فقره به آنها پرداخته شود بصواب نزدیکتر خواهد بود.
1- درخصوص شبهه تان پیرامون پایین بودن سرانه بهداشت و تعلیم و تربیت در ایران و همردیف بودن آن با کشورهای فقیر و توسعه نیافته آفریقایی، به استحضار برسانم که مع الاسف همین گونه است. کل بودجه بهداشت و درمان در سال جاری 17 هزار میلیارد تومان می باشد. اگر بالفرض همه آن هم تحقق پیدا کند سرانه آن می شود 225000 تومان که با احتساب هر دلار 3000 تومان حسب اراده جناب جمشید بسم الله خلد الله ملکه، سرانه بهداشت و درمان در ایران می شود در حدود 75 دلار. این در حالی است که این رقم برای کشورهای غربی و توسعه یافته، از حول و حوش 1000 دلار ببالا شروع می شود. جهت استحضار آن مقام منیع، جایگاه ایران در رتبه بندی جهانی بهداشت و درمان رتبه 122 می باشد. یعنی در 121 کشور وضع خدمات بهداشت و درمان بهتر از ایران است. در عین حال نیازی به هیچ کدام از این ضرب و تقسیم ها نیست. نردیک به 80 درصد هزینه دوا و درمان برای بیمه شدگان دولتی بر عهده بیمه شدگان است و دولت صرفا 20 درصد را تأمین می کند. این تازه بیمه شده ها هستند، آنان که دفترچه خدمات درمانی ندارند آن 20 درصد را هم می بایستی خودشان بپردازند. بنابراین خیلی تصادفی نیست که رتبه ما 122 م می شود. یقین بدانید که وضعیت تعلیم و تربیت و محیط زیست اگر بدتر از بهداشت و درمان نباشد ، خیلی بهتر هم نیست. اگر آن خسروخوبان همچنان دچارتردید نسبت به جایگاه ایران در مقایسه با بلاد راقیه دنیا هستند، فدوی حاضرم اعداد و ارقام مربوط به آموزش و پرورش و محیط زیست را هم به محضرتان تقدیم دارم.
2- فرموده بودند که اگر بنده غصه بیکاری و مشکلات اقتصادی را دارم چرا از متهمین پرونده معروف به اختلاس 3000 میلیارد تومانی دفاع کرده ام. جناب شریعتمداری عزیز، بنده در بیگناهی مه آفرید امیر خسروی و متهمین پرونده معروف به اختلاس 3000 میلیارد تومانی آنقدر یقین دارم که اگر می خواستم 4 یا 5 عملی را که در درستی آنها یقین دارم برگزینم، مطمئنا دفاع از متهمین گروه امیر منصور آریا و بی گناهی آنان یقینا یکی از آنها می شد. جناب شریعتمداری، محاکمه متهمین اختلاس 3000 میلیارد تومانی نه محاکمه بود، نه اجرای عدالت بود، نه تلاش برای رسیدگی به احقاق حق بود، نه هدف آن محاکمه پر سر و صدا کشف حقیقت بود و نه هیچ یک از اهداف و مقاصد دیگری که هر دستگاه قضایی علی القاعده برای تحقق آنها تشکیل شده است. هدف از برگزاری آن دادگاه صرفا ارضاء ، اقناع و خشنود ساختن افکار عمومی بود که ببینند نظام با باصطلاح غارتگران و مفسدین اقتصادی چقدر جدی است. و جناب شریعتمداری در طول تاریخ بشر، محاکماتی که برای نمایش، برای تبلیغات، برای خوشایند افکار عمومی بر پا می شوند بدترین نوع محاکمات هستند و تنها چیزی که در این محاکمات وجود ندارد، عدالت و تلاش برای کشف حقیقت است. مسئولین رسیدگی به پرونده اختلاس 3000 میلیارد تومانی، قریب به سه سال است که حجم انبوهی از مطالب را علیه متهمین این پرونده گفته اند. از غارتگران بیت المال گرفته تا مفسدین فی الارض، تا ستون پنجم اقتصادی دشمن، تا خرابکاران اقتصاد ملی، ... اما حتی یک دانشجوی سال اول رشته حقوق هم به شما خواهد گفت که بعد از گذشت سه سال و علیرغم صدور حکم اعدام متهمین اصلی در دادگاه بدوی و تایید آن در دیوانعالی کشور واقعا معلوم نیست که جرم یا جرمهای این متهمین کدام بوده که می بایستی بواسطه ارتکاب آن اعدام شوند؟
3- اما در خصوص اصل موضوع. جناب شریعتمداری، من در نامه ام به حضرتعالی یک پرسش ساده و یک دو دو تا چهارتای اقتصادی مطرح کرده بودم. همه حرفم به جنابعالی آن بود که در قبال این همه هزینه واقعا سنگین که ما متجاوز از ده سال است داریم برای برنامه های هسته ایی مان متحمل می شویم، ما به ازاء آن برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور کدام بوده؟هسته ایی چه گلی برسراقتصادمان زده است و کدام دستاورد را برای مملکت به ارمغان آورده؟ حضرتعالی به جای پاسخ به این پرسش مشخص، پای مطالبی را به میان کشیده اید که حتی بفرض درست بودن ، ارتباطی به سوال بنده پیدا نمی کردند. بنده را متهم کرده اید که می گویم چون ما نمی توانیم به تکنولوژی هسته ایی دست پیدا کنیم پس آنرا رها کنیم. بنده را متهم کرده اید که گفته ام چون ما عرضه نداریم به تکنولوژی هسته ایی دست پیدا کنیم ، پس فکر آنرا از سر به در کنیم. بنده را متهم کرده اید که معتقدم غربیها می بایستی هسته ایی داشته باشند، اما چون ما عرضه نداریم، نبایستی هسته ایی داشته باشیم. بنده را متهم کرده اید که استدلال می کنم چون آمریکایی ها به ما گفته اند حق ندارید هسته ایی داشته باشید، بنده هم ترسیده و می گویم که بله بهتر است ما هسته ایی مان را متوقف کنیم و از من می پرسید که "پس غیرتم کو؟" اگر آمریکایی ها پس فردا به ما گفتند که حق نفس کشیدن هم دیگر در مملکتمان ندارید آ یا بازهم من خفت باراطاعت می کنم؟
4- جناب شریعتمداری، شما تعمدا یا در خوشبینانه ترین حالت غیرعمد دارید پرسش بنده را تقلیل می دهید به مخالفت آمریکایی ها با برنامه های هسته ایی مان. و بالطبع نتیجه گیری هم می فرمایید که آیا درست است بصرف آنکه یک مشت یانگی زور گو مخالف هسته ایی شدن ما هستند ما تسلیم شویم؟ سوال بنده از جنابعالی این بود که فایده برنامه های هسته ایی مان علیرغم هزینه های بالای آن برای مملکت چه بوده؟ شما بجای پاسخ، پای آمریکا را به میان می کشید و می فرمائید که آمریکایی ها با برنامه هسته ایی ما مخالف هستند و بعد هم نتیجه می گیرید که چون آمریکا دشمن ما است و چشم دیدن پیشرفت و ترقی ما را ندارد، ما می بایستی اتفاقا برنامه های هسته ایی مان را به جلو ببریم. نتیجه دیگرتان هم این است که هر که با برنامه هسته ایی مان مشکل دارد پس در خط آمریکاست.
5- جناب شریعتمداری، این یک خبط بزرگ است که ما به جای سبک و سنگین کردن مسائل جامعه مان و بررسی اینکه چه چیز به خیر و صلاح مملکت مان است و چه چیز به زیان آن، بیائیم ملاک و معیار را بگذاریم بر روی موضع گیری های آمریکا. جناب شریعتمداری، چه آمریکا با فعالیت های هسته ایی ما مخالفت کند و چه موافقت، مسئله اساسی آن است که آیا این فعالیتها فی نفسه برای مملکت ما لازم و درست می بودند یا نه؟ اگر آمریکا با برنامه هسته ایی ما مخالفتی نمی کرد، بنده همچنان معتقد می بودم که این برنامه ها بصورتیکه دارند اجرا می شوند به خیر و صرفه و صلاح مملکت نبوده و نیستند. بنده همچنان معتقد می بودم که کشوری مانند ایران با شرایطی که دارد الویت هایش می بایستی تعلیم و تربیت، بهداشت،محیط زیست، کشیدن خط آهن، اصلاح جاده هایش، ایجاد اشتغال و.....می بود. جنابعالی معتقدید که برنامه هسته ایی به نفع مملکت است و دستاوردهای فراوان برای مملکت داشته، بفرمائید آن دستاوردها کدام است؟ شما به جای نشان دادن اینکه منافع فعالیت های هسته ایی برای مملکت کدام بوده ، با وارد کردن ادبیات حماسی استکبار ستیزی، ظلم ستیزی، رویارویی با نظام سلطه، توی دهان آمریکا زدن، اراده جوانان پر شور و انقلابی، تسلیم ناپذیری این ملت قهرمان و....... بحث را به پایان می رسانید. نه جناب شریعتمداری، اگر آمریکا به همراه 199 کشور دیگر عضو سازمان ملل هم با فعالیت های هسته ایی ما موافق می بودند، این برنامه ها همچنان از منظر هزینه- فایده اقتصادی یک اشتباه و خطای محض بود. تهیه اورانیوم 5 درصد غنی شده با صدها برابر قیمت بین المللی آن خطاست. چه آمریکا و چه همه کشورهای دیگر دنیا با این امر مخالف باشند یا موافق. اتفاقا یک دلیل شک و تردید غربیها بما همین است که باورشان نمی شود کشوری صرفا برای تهیه اورانیوم 5درصد غنی شده یک همچو هزینه های عظیمی را متحمل شود در حالیکه با بهایی هزاران مرتبه کمتر می تواند آنرا تهیه کند. آیا تاسف آور نیست که خدا میداند چقدرخرج کردیم تا چند صد کیلو اورانیوم 20 درصد تولید کردیم و حالا می بایستی مقداری هزینه هم بنمائیم تا آنها را اکسید نمائیم؟ ایضا بخش های دیگر هسته ایی مان که علیرغم آنکه مستقیم و غیر مستقیم میلیاردها دلار برای آنها هزینه کرده ایم ممکن است در آینده مجبور شویم آنها را هم از حیزانتفاع بیاندازیم.
جناب شریعتمداری معزز، هر گاه که منافع ملی در برابر ایدئولوژی قرار گرفته، متاسفانه این منافع ملی بوده که به زیر پای ایدئولوژی قربانی شده. تراژدی هسته ایی به نحو غم انگیزی این واقعیت تلخ اما عبرت آموز را دارد باز یکبار دیگر در برابر دیدگان ما قرار می دهد


                                                                                                                 ایام بکام باد
                                                                                                                 صادق زیباکلام

                                                                                       دوازدهم بهمن ماه هزارو سیصدو نود و دو

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 128
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    81 9
    لابد فكر ميكني حاج حسين حالا مياد ميگه ببخشين!
    • کوروش A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
      6 1
      سلام ٬امثال حاج حسینها اگر بگن یا طفره برن هم فرقی نمیکنه ٬اینان بی منطق وبدون اصول حرف میزنن ٬که دکتر عزیز خواست با این نامه به خیلیها بفهمونه که منطق اقای شریعتمداری چه شکلی: دکتر جان پایدار باشی
  • حامد IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    22 3
    کاشبدون توجه به اینکه "کی" میگه، دقت کنیم و ببینیم "چی" میگه...
  • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    18 61
    اگه حساب دو دو تا چهارتای استاد را در نظر بگیریم ایالات متحده از احمق ترین دول دنیاست که ملیاردها هزینه می کند و یک اسباب بازی را به مریخ می فرستد تا ببیند در صد شن و ماسه در آن اقلیم به چه نسبتی ست حال آنکه می داند هیچ بنی بشری حالا حالاها قادر به حیات در آن بلاد غریب نمی باشد.البته این به معنای تایید سخنان شیخ کیهانی نیست که فقط محض یاداوری این مطلب است که در همه امور چرتکه معیار مناسبی برای سنجش نیست
    • بی نام EU ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
      49 2
      مطمئن باش اگر یکی غیر از امریکا رو مریخ کامل مطالعه کرده بود امریکا دیگر بیکار نبود بره سراغش . مشکل شما اینه که چون نمیتونید کار مفیدی برای بشر بکنید روی آوردید به اختراع دوباره لامپ!
    • مجی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
      27 3
      چی میگی شوما!!! جناب با سوات! ناسا اگر مرزهای هستی رو میپیماید برای این است که من و تو همه انسان های کره زمین زندگی ایمنی داشته باشیم مثلا پروژه ی مشاهده ی سیارک های نزدیک زمین برای مقابله با این سیارکها و حتی نابود کردن اون ها در صورت برخورد احتمالی با زمینه جستجوی حیات در مریخ جستجوی حیات برای آینده ی بشره البته بیبخشید حواسم نبود که شوما و اربابانتان فقط ب فکر خود هستید خب بچاپ که اگر نچاپی خیلی دلخور میشم ازت
    • مهدی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      24 2
      فرقش اینه که اولا هیچ کشوری تا حالا این تحقیقات رو نکرده و اگر کشوری این کار رو کرده بود نیاز نبود دوباره آمریکا این کار رو بکنه و دوما که مهمترین قسمتش هست اینه که آمریکا از هزینه کردن برای رفاه مردمش کم نمیکنه که به مریخ بره و همه رو طبق یک اصول پیش میبره ولی درست تو ایران برعکسه و هم باید یه چیزی رو که 70 سال پیش اختراع شده رو 2باره با هزینه های کلان بسازن و بعدش هم از پولی که باید برای رفاه و آسایش مردم هزینه شه خرج میکنن.................
    • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      5 33
      مطمئن نباش دوست من چون آمریکا وقتی سرمایه گذاری وحشتناک خودش روی سفر به ماه رو شروع کرد که احساس کرد یکی قبل از اون می خواد اونجا بره.البته الان هم معلوم نیست بالاخره به ماه سفر کرده یا هالیوود
    • رضا جلالی A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      17 3
      دوست گرامی مثال شما درست نیست و قیاس مع الفارقه .هزینه ی میلیاردی امریکا و یا امثالهم برای مریخ نوردی , در جهت اکتشاف یا دانستن ناشناخته هاست حال اینکه تکنولوژی هسته یی سالهاست که شناخته شده و از قضا در حال انقراض است پس این دو را به هیچ عنوان نمیتوان با هم مقایسه کرد.شاد زی
  • بی نام RO ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    13 5
    یکی از دلایلی که به زیباکلام احترام میذارم این است که وی هیچ گاه نمیگه در خط امام هست بر عکس برخی از کسانیکه میگند خط امام هستند و خودش میدونند نیستند و بدنبال التقاط هستند و خودش میدونه رهروان خط امام اصولگرایان هستند و رهبر آنان امام (ره) است و رهبر معنوی زیباکلام مرحوم دکتر مصدق است از زیباکلام به خاطر این صداقتش تشکر میکنم و معتقد هستم هیچ مانعی نباید برای ایشان در صحبتها و سخنرانی ها و مناظره های ایشون باشه(که به جز چند مورد این طور بوده)
  • انصاف IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    3 40
    ظاهرا شما متوجه پیام آقای شریعتمداری نشدید جناب دکتر یک بار دیگر متن جوابیه را بخوانید تا بفهمید.
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    49 3
    الحق که حرف دل مارازدی خدایاورتان باشد ولی فکرمیکنم این تندروها حرف حساب وبرهان راقبول ندارند وفقط ازپنجره تندروهابه دنیانگاه میکنند
  • شریفی A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    18 3
    خدانگهدارت باشدوالسلام
  • میثم IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    5 51
    ای بابا این آقا هم راه افتاده هر روز داره نامه مینویسه . بس کن آقا بس کن
    • حامد IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      11 2
      بیشتر از کاسبان فتنه ، هی فتنه فتنه فتنه میکنه ؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    27 3
    ناز نفست
  • محمد م A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    22 2
    درود بر شما. البته، آنچه البته به جايي نرسد فرياد است.
  • طولابي A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    53 4
    احسنت ، واقع بينانه و بسيار منطقي در مقابل 10 سال تحمل تحريم و سركوب و فشار در قبال پي گيري برنامه به اصطلاح هسته اي كه به خدا ارزش اين همه تاوان و خسارت در قبال تهيه مستقيم آن را نداشت و نداره و آن هم به اسم مردم ، ما هسته اي نخواهيم كي رو بايد ببينيم
  • اصلاح طلب A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    55 2
    آفرين به دكتر زيباكلام.خداوند نگهدارت باشه.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    10 0
    عالی
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    5 40
    سطحی بین،، یاد حرفای اطرافیان مصدق افتادم
  • كيوان A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    26 2
    صحيح و زيبا و دقيق بود ، وليكن چه فايده؟ كه خود را به خواب زده را نمي توان بيدار كرد
  • بی نام US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 0
    درود بر صادق.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 0
    احسنت...حرف حساب.
  • دکتر A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    47 2
    حرف دل خیلی از مردم بود ولی کاملتر و حرف حساب جواب ندارد.....................
  • بی نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    39 2
    آقای زیبا کلام سخت ترین کار دنیا بیدار کردن کسی است که خود را بخواب زده ......
  • ژ A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    4 39
    قانع کننده نبود. امیدوارم جناب زیبا کلام اصول ابتدائی مناظره، ولو مکتوب، رو فرا بگیره. و با به کار گیری القاب و عبارات عجیب و غریب سعی در ایجاد تنش روانی نداشته باشه و جوان‌مردانه بحث کنند. و شهامت و خضوع پذیرش حق و حقیقت رو داشته باشه.
  • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    10 71
    زنده باد احمدي نژاد
    • بی نام EU ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      8 1
      شوخی کردی دیگه؟!
  • عقل سلیم A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    6 34
    جناب زیبا کلام.سرمایه گذاری در عرصه علم و فناوری مانند سرمایه گذاری در عرصه دامپروری و کشاورزی نیست که امسال سرمایه گذاری کنیم و دو سال دیگه نتیجه بگیریم.در عرصه علوم پایه همچون فیزیک شیمی و بیولوژی اگر امروز سرمایه گذاری هدفمند داشته باشیم میتوانیم امیدوار باشیم که ظرف 20 تا 30 سال آینده برندگان جایزه نوبل در عرصه های علمی داشته باشیم.پیشرفت در شاخه فیزیک هسته ای پیشرفت در عرصه های دیگر فیزیک وشیمی را هم دربر میگیرد.شما تاثیر غیرمستقیم پیشرفتهای هسته ای را در عرصه های دیگر علمی نادیده میگیرید و فقط به قیمت 1 کیلو اورانیوم 5% نگاه میکنید.دکتر عزیز نگاه شما به توسعه علمی یک نگاه جهان سومی هست که توسعه علمی را بر پایه دلار و یورو میسنجه.پدرجان آخه یه نگاه هم به30 سال آینده داشته باشید.
  • محمد IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    25 3
    به نظر شما جواب آقاي شريعتمداري چه مي خواهد باشد ؟ من مي گويم ! كيهان خطاب به زيباكلام مي گويد : تو خيلي بي غيرت و ترسو و بزدل و غربزده و مرفه بي درد و فتنه گر و .... هستي !!!!
  • امیر A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    17 2
    عالی و منطقی. کاش فقط یکبار جواب منطقی بشنویم، نه تخطئه و بازی با شور انقلابی
  • بی نام A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 1
    احسنت
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      5 1
      علم و فن آوری مگه فقط هسته اییه پزشکی فناوری نانو یا بقیه علوم علم نیستن یه دستک فرمون پژو نمیتونیم بسازیم تو مملکت اون وقت حرف از پیشرفت میزنیم اگه این همه سرمایه رو خرج حوزه تحقیق و تکنولوژی میکردیم صنعتمون بجای ورشکستگی الان حرف اولو تو آسیا میزد
  • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 34
    من با کلیت بحث جناب زیبا کلام موافقم اما این را باید اضافه کنیم که شاید ما امروز تاوان اقتصادی حمایت از انرژی هسته ای رو میدیم ولی قطها 20 سال آینده این تاوان امروزی ما رو بی نیاز از کشورهای خارجی میکنه!
  • شهریار IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    11 2
    درود بر شرفت!
  • امیر علی EU ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    12 2
    کثرالله امثالهم از همه با حالتر بود
  • پارسا A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    12 2
    قطعا پاسخ زیبا کلام از پاسخ شریعتمداری کامل تر و سنجیده تر بود. اما باید منتظر پاسخ بعدی حاج حسین هم باشیم،امیدوارم مثل دفعه ی قبل انشاء نباشه!
  • بی نام EU ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    52 2
    جناب شريعتمداري گوش دادي برادر عزيز ومحترم انرژي هسته اي خوبه اما نه وقتي نتونم از شرمندگي بار زندگيم رو بدوش بكشم شما كه احيانا مشكل معيشتي نداريد .
  • iman EU ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    12 1
    درود به شرفش
  • امير IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 2
    حاشا به غيرتت
  • محسن A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    12 3
    بازم خدا خیر خبرانلاین بده که یه تنفسی میده به جامعه ... خدا خیرتون بده ... آقای زیبا کلاک کاش اضافه میکردن که کلی از دانشمندامون رو سر همین برنامه بیخودی به کام مرگ کشیدیم ... متاسفم واسه پایداری ها !!!
  • بی نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    24 3
    نامه اين دفعه را بهتر مى پسندم وخوشحالم حرف دل ما زده شد حالا كيهان هرچه بخواهد بگويد .
  • غلامعلی حداد عادل A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    28 4
    بسیار منطقی و بجا بود
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    5 50
    می خواهی نفت را هم بدیم بره بوی بدی می ده ها؟ چطوره؟
  • یوسف A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 1
    درود بر استاد مهربان و دلسوز، دکتر زیبا کلام عزیز! حرفتان حق است و جدل با سخن حق نمی توان کرد!
  • حافظ IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    6 48
    منم یه پرسش از اقای زیبا کلام دارم آقای زیبا کلام شما اعتقاد دارید نباید پای امریکا وسط کشیده بشه ؟ پس ببخشید این هزینه هایی که میگید به ملت تحمیل شده از کجا اومده اونوقت ؟؟! متوجه نمیشم یعنی امریکا هیچ نقشی در تحمیل این هزینه ها نداشته ؟ یعنی این هزینه ها رو خودمون به خودمون تحمیل کردیم ؟ یعنی در واقع ما خودمون ، خودمون رو تحریم کردیم نه امریکا و اروپا ؟ نمیفهمم این "هزینه ها " که میگید ملت متحمل شدن یعنی یه عده در داخل ایران به خودمون تحمیل کردن ؟ یعنی یه عده توی ایران توی شورای امنیت لابی کردن علیه ما تحریم و تهدید صادر کنه ؟ یعنی امریکا کلا بیگناهه ؟ فقط یک سوال باقی میمونه : اگر این رو صراحتا فقط با بلی و خیر جواب بدید ممنون میشم آیا امریکا کلا هیچ نقشی نداره ؟؟
    • حسین IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
      24 1
      نه اندازه بی تدبیری های ما در برنامه ریزی های کلان. متاسفانه سالهاست درگیر شعار هستیم. هر انقلابی باید بعد از مدتی از هیجانات جامعه کاسته و به مدیریت و تدابیر بزرگ برسد ولی گویا خیلی ها در ایران ما هنوز در بند شعار هستند.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    6 15
    درود بر تو شیر مرد، کاش اونایی که تا تقی به توقی میخ وره قهر میکنن می زارن از کشور فرار میکنن . یه کم یاد می گرفتن که می شه با فعالیت قانونی زیر چهارچوب همین نظام ، به منافع رسید و کلیت نظام خیلی بزرگوار از یه عده افراطی هست که بتونن همه چی رو تو دستشون بگیرن
  • بی نام US ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    15 3
    خداوند را شاکریم که اساتید اگاه و البته شجاعی چون جنابعالی داریم آن هم در شرایطی که خیلی از دوستان با وجود هم رای بودن با شما از ترس جبهه قدرت و ایضا اقای شریعتمداری جرات بیان حقایق را ندارند به نمایندگی از قشر عظیمی از ملت عرض میکنم: متشکـــــــــریم صــــــــادق
  • بی نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 1
    با سلام ما در یک کار ساده ی فرهنگی که آشغال نریزیم و همه جا را آشغال گرفته عاجز مانده ایم منهم بعنوان یک ایرانی میخوام هزینه ،فایده ی فعالیت هسته ای را بدونم چرا باید بهانه بدست بدخواهان بدهیم میهن عزیز اسلامی ما از نظر رفاه میباست خیلی بالاتر از این رتبه ها می بود. من دانش آموزانی سراغ دارم که در مقطع راهنمایی بعد از دو ماه از سال تحصیلی کتاب درسی تهیه نکرده بودند و به کمک معلمین توسط افرادخیر خریداری شد آیا در کشور ما باید اینقدر فقر باشد؟
  • علی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 1
    کثرالله امثالهم !!! بلا دور !
  • ایرانی A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    175 7
    اقای زیبا کلام خودتون رو خسته نکنید یکی از فامیل های من اصول گراست وقتی در این باره باهاش حرف میزنم و بحث داغ میشه نمیدونم چی میشه بحث یهویی میره میرسه به خون شهدا و ما چقد شهید دادیم و گریه و زاری اینا همه چی رو به هم ربط میدن تا پاسخ پرسش اصلی رو ندن.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    18 1
    زنده باد استاد. استدلال به اندیشه نیاز دارد.
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    102 3
    بسیار عالی بود . مخصوصا دو قسمت از نامه : " اتفاقا یک دلیل شک و تردید غربیها بما همین است که باورشان نمی شود کشوری صرفا برای تهیه اورانیوم 5درصد غنی شده یک همچو هزینه های عظیمی را متحمل شود در حالیکه با بهایی هزاران مرتبه کمتر می تواند آنرا تهیه کند " و همینطور " هر گاه که منافع ملی در برابر ایدئولوژی قرار گرفته، متاسفانه این منافع ملی بوده که به زیر پای ایدئولوژی قربانی شده " .
  • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 1
    جانا سخن از زبان ما مي گويي
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    35 2
    حرف هاش انصافا درست بود. ولی نمی دونم این شریعتمداری چرا همه چیو به آمریکا و استکبار ربط می ده. از نظر شریعمداری فوت مادر ظریف کار آمریکا بود، بغل کردن مادر هوگو چاوز نقشه استکبار جهانی بود، گران شدن سیب زمینی بخاطر دلار کار آمریکا بود، حرکت زشت شیث رضایی و نصرتی کار استکبار جهانی بود و ... فکر کنم اگه یکی از وضع کشور ایراد بگیره از نظر شریعتمداری خائنه. نمی دونم این شریعتمداری و امثالهم دنبال چین؟ یکی به من بگه؟
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    47 4
    کاملا منطقی
  • محمدرضا A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    75 3
    با سلام خیلی خیلی عالی بود آقای زیبا کلام کامل و جامع ظمن اینکه از دیگر اثرات جانبی انرژی هسته ای مثل امکان آلوده شدن زمین ها و آب های زیرزمینی اطراف نیروگاها به مواد رادیو اکتیو و خرج بیش از 500 میلیارد دلار برای برنامه ای بی فایده
  • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 1
    اینکه میگن حرف حساب جواب نداره همینه ها
  • انسان RO ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 1
    احسنت بر شما
  • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    6 0
    اين تنها سواليست که بايد با علامت تعجب پايان يابد نه. علامت سوال. اين سوال از جوابش مهمتر است.اىن. سوال تاريخى است با جغرافيا به ان پاسخ نمىتوان داد.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    14 1
    دمت گرم جانا سخن از زبان ما می گویی
  • سجاد A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    22 1
    حرف منطقی و حساب شده جواب ندارد!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    22 1
    سلام دكتر از قديم گفتن حرف حساب جواب نداردمن تو سايت خودتون هم پيام گذاشتم حاظرم هر أماري كه خواستيد با منت در اختيار تون بذارم
  • مموتی A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    9 1
    دمت گرم استاد...
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    26 2
    زیبا کلام مثل همیشه زیبا گفتی احسنت
  • بهروز A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    25 2
    الحق و الانصاف هم زیبا کلام هستید و هم زیبا قلم, استاد! پایدار باشید.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    12 2
    واقعا حرف درست و حسابی بود۰۰۰ اگر با غرب رابطه داشته باشیم خودشان می آیند با یک صدم قیمت همه چیز را برای ما تهیه می کنند۰۰۰ پیامبر گرامی اسلام فرموده: از لجاجت بپرهیزید که اولش نادانی و سرانجامش پشیمانی است
  • مهرداد A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    34 3
    حرفای دلم رو زدید ولی برای مردم خیر نداشت برای بعضی رانت خوارها نون داشت که.
  • محمد IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    17 3
    احسنت بسیار زیبا و مستدل بود کاش به قول شما روزی ماه هسته ای از پشت ابر تظاهر بیرون آید.
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    از یه طرف باید جواب شریعتمداری رو داد و از طرفی حیف اون زمانی که صرف این کار میشه. خدا به زیبا کلام صبر بده
    • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      27 3
      كثرالله امثال آقاي شريعتمداري در هر بحثي اول نتيجه را مطابق ميل خود تعيين مي كنند و بعد براي رسيدن به آن دست و پا ميزنند. اينكار دو عيب دارد: اول اينكه براي رسيدن به نتيجه مورد نظر،«يتشبث بكل حشيش» مي شوند و در ثاني چون نتيجه بحث را تعيين كرده اند به هيچ روي حرف طرف مقابل را نمي پذيرند و غالبا هم در حال دفاع و انفعال هستند يعني دائم فكر ميكنند به آنها حمله شده و هميشه طرف مقابل را دشمن ميپندارند كه اين خود توهم توطئه را در آنها تقويت ميكند. اين دفاع متعصبانه را مولوي چنين به شعر در آورده است: چون غرض آمد، هنر پوشيده شد // صد حجاب از دل به سوي ديده شد
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    122 8
    چه خبره تو این مملکت
  • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    زیبا کلام دوست داریم
  • محمد EU ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    سلام تحلیل جالبی بود...
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    9 0
    احسنت حرف دل جوانها و مردم را زديد ما فقط انر‍ي هسته ايي را در مسئله پزشكي داريم
  • بی نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    کثر الله امثالهم...
  • نیما RO ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    9 3
    شرافت یعنی این آقای شریعتمداری!!!کمی بیاموز که همه تو نیستی!!
  • مهدی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    شاید اگه از اول با دنیا کنار میومدیم بجای اینکه این برنامه رو پنهانی پیش ببریم دیگه لازم نبود چند برابر حد معمول خرج کنیم ، ولی اینکه خودمون بتونیم اورانیوم تولید کنیم هم بد نیست. باز با تمام این تفاسیر حرفهای آقای زیباکلام خیلی منطقی تر و دلسوزانه تر از جواب آقای شریعتمداریه.
  • وحید A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    36 2
    ایول دمت گرم. این حرفایی که بالا گفتی واقعا درسته. حالا جناب شریعتمداری از همه چی میگه الا جواب نامه! مثلا در مورد سبد کالا، تعداد مقالات ایران، مذاکرات ژنو2، مفسدین اقتصادی که البته به نظر ایشون همشون اصلاح طلبن!!!!؟، گران شدن تخم مرغ در ایالت آریزونا، وزش طوغان شدید در داغوزآباد، دریاچه ی ارومیه، وعده های دولت یازدهم، اظهاران جان! کری، یقه ی اشتون، تروریست های سوریه، جریان انحرافی و فتنه گران، صدای جیرینگ زنگ پس از اتمام کلاس حسابان!، انشای "علم بهتر است یا ثروت" و ... . همه اینا رو میگه الا جواب نامه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • موسی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    6 47
    آفرین به شما آقای ...کلام این سخنان شما بنده را یه یاد مطلبی انداخت که درسالیان دور انگلیسی ها میگفتند نفت بدبوست به ما بدهید لازم به ابن تفکر شما صدآفرین گفت . عزت زیاد
  • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 0
    عالی بود.
  • دانشجو A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 51
    اولا :والا ما فقرا از برنامه هسته ای حمایت کردیم میکنم ولی نمیدونم حرف آدمایی مثل زیبا کلام چی که دارن تو کاخاشون زندگی میکنن و هی از اقتصاد حرف میزنن آقای محترم شما و دارو دستتون بی خیال اقتصاد این مملکت بشید کاخاتونو با فقرا قسمت کنید حق مردم فقیر نخورید و..... کشور بهشت میشه ثانیا : یادمون نره نباید برای خارجی ابزار تسلط فراهم کرد الان دارن ارزون میدن آقای زیبا کلام ولی آیا شما اطمینان دارید سر موضوعی با ما اختلاف نظر پیدا کردن فیتیله قیمت نکشن بالا اون موقع چه خاکی بر سر بریزیم و با نیروگاه های بدون سوخت چیکار کنیم پس بهتر خودمون بسازیم هزینش بالا هست اما چماق دست خارجی برای زور گفتن نیست ثانیا:اونا به ما سوخت رآکتور پزشکی تهران ندادن حالا سوخت نیروگاه ها بدن !!!!!! چقدر ساده لوحی
  • سعید A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    14 3
    زیبا کلام دوستت داریم کاری کردی که شریعت مداری دیگه نتونه حرف بزنه دمت گرم
  • مازیار A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    12 2
    آقای زیباکلام بعضی ها به قدرت افکار عمومی علیرغم داعیه داشتن آن اهمیتی نمی دهند چون معطوف به کانون قدرتی دیگر هستند. در نتیجه منطق کیلویی چند؟
  • بی نام EU ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    23 2
    داشتن هسته اي وقتي شكم عده اي خاليه چه فايده
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    5 31
    خاک عالم بر سر دشمنای این مملکت و اسلام عزیز
  • محمد FI ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    8 2
    بله درست میگه زیبا کلام متهمین اختلاس بزرگترین کار افرینای کشور بودند کجای دنیا سراغ دارین با کار افرینانشون چنین کنند؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    13 2
    توجه شمارو جلب میکنم به این خبر(عطاالله حکیمی نماينده رودبار در مجلس شوراي اسلامي در مورد وضعیت سه کارخانه آب معدنی، فولاد و ام.دی.اف متعلق به مه آفرید خسروی که در منطقه رودبار قرار دارند، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه هنوز تکلیف خود خسروی روشن نشده، کارخانه هایش هم بلاتکلیف مانده و ما هم از آقایان خواهش کردیم که سرنوشت این کارخانه ها را با توجه به اینکه کارگران زیادی دارد، روشن کنند. نماینده رودبار در مجلس در گفت و گو با خبرنگار عصر خبر با تاکید بر اینکه نباید کارخانه ها به سرنوشت خسروی گره بخورد، گفت: در چنین شرایطی، سرمایه گذار بخش خصوصی ریسک نمی کند که این کارخانه ها را بخرد. )
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    4 60
    سلام آقاي زيبا كلام هرچي بگه ،حالا تحت فشار آمريكا داره اينا حرفا رو ميزنه! مگر آقاي زيبا كلام يادش رفته كه همين غربيا وقتي ما به 20%نياز داشتيم ،گفتن :نميديم! پس هر هزينه اي شده جا داشته،وقتي نميدن،بايد توليد كني! آقاي زيبا كلام بهتره بره وبه ماستمالي هاي وزارت خارجه برسه!نه تحليل آبكي! بهتره بره وبه تناقضات وزارت خارجه رو برسه وتحليل كنه!
  • رضا A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    6 55
    جالبه آقای زیباکلام . حرفهای بی بی سی و ... را از زبان شما می شنویم. ضمن اینکه شما که تحلیل گر مسائل هستید این را باید بدانید به خاطر تفاوت ایدئولوژیک دشمنی آمریکا با ایران انتها ندارد. اگر مسائل هسته ای نبود آنها دستاویز دیگری پیدا می کردند. پیشنهاد می کنم ارتباط خود را با آنها قطع کنید.(ماهواره نگاه نکنید)
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      15 1
      حرف حق رو می توانید از هر جایی بشنوید دوست گرامی.
  • ahmad IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    38 3
    راجع به پرونده 3000 ملیاردی، اتهامشون مفسد اقتصادیه که با زد و بند و رانت تونستن پول مفت به جیب بزنن.البته درسته که به غیر از اینایی که محاکمه شدن، خیلی ها هم هستن که متاسفانه پاشون به دادگاه باز نشد و نمیشه؛ مثل اونایی که بابک زنجانی رو مثل یه عروسک خیمه شب بازی فرستادن جلو و خودشون پشت پرده موندن...
  • hasan A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    19 3
    واقعا دست مریزاد جناب زیبا کلام . بنظر من حرف دل اکثریت مردم همینه
  • ذوالفقاری A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    4 34
    بااحترام ، اگرچه باید دراین رابطه بطور منطقی ، نه قهری جهت تنویر افکار عمومی پاسخ توسط قوه قضائیه داده شود ولی این را باید عرض کنم در خاتمه نامه استاد جناب آقای زیبا کلام اظهار شده که هرکجا منافع ملی و ایدئولوژی درتضادقرار گرفته اند، منافع ملی فداشده است راقبول ندارم لکن اگر اینچنین اتفاق افتاده میتواند ناشی از عدم توان ایدئولگها بوده باشد که بعیدهم نیست . .
  • جمشید A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    6 37
    گفته های اقای زیبا کلام درسته اما من میگم بهتر نیست به جای اینکه برنامه هسته ای را کنار بزاریم اون قسمت هائیکه عقب موندن مثل حوزه سلامت واقتصاد را به این مرحله برسونیم که مردم در رفاه باشند بهتر نیست به جای اینکه شاگرد اول کلاس را به جرم پیشرفت از کلاس بیرون کنیم شاگردان ضعیف را کمک کنیم که به او برسنند تا کلاس یه دست بشه .این درست نیست که ما در حوزه اتمی عقب نشینی کنیم چرا چون حوزه سلامت کارشو انجام نداده وبقیه حوزه ها مثل مالیات کارشونو نمیتونند درست انجام بدن ورانت خواران بیان وبرای پر کردن جیبشون بقیه را قربانی کنند وهفتاد درصد تسهیلات در اختیار 30 نفر باشه .مدیریت جامعه اشکال داره وگرنه ایران میتونه جزو بزرگترین وپیشرفته ترین کشورها باشه .
  • دکتر A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    6 46
    دکتر خیلی با پیشرفت علم وفناوری موافق نیست!!!! چرا شعار زمان مشروطه رو میدی دکتر!!!!!!! چرا همه چیزمون حتی شیوه غذا خوردنمون رو هم باید از غربی ها بگیریم دکتر!!!!
  • مجی IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    24 2
    اونی که میگه فکر 20 سال بعد رو با هسته ای بکنیم،یکم فکر بد نیست! ی نگاه ب کشور هایی مثل آلمان و ژاپن بندازی بد نیس اگر این انرژی آینده ای داشت اونا نیروگاه های هسته ایشونو تعطیل نمیکردند اتفاقا هزینه از بین بردن پسماند های هسته ای بسیار زیاده و خیلی هم خطرناکه همین دور و برتو نیگا کن از در و دیوار آشعال میریزه پسماند هسته ای رو هم تو محیط زیست رها میکنیم :)!!! از کحا معلوم چرنوبیل دیگری در ایران اتفاق نیفته چرنوبیلی که سرطان رو 25 درصد تو دنیا افزایش داد خبر چاپ کن
  • سرباز ولایت IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    7 42
    کار به جایی رسیده که اگر زیبا کلام بگه روز (هر چند شب باشه) همه میگن احسنت........................!
  • امین A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    7 47
    آقای زیباکلام فکر میکنه که مشکلات آمریکا با ما بر سر مسائل هسته ای هست. آمریکایی ها از ریشه با ما مشکل دارند و این را بارها ثابت کرده اند ولی بعضی ها مثل آفای زیباکلام درس عبرت نمیگیرند. اقتصاد ما از ریشه دچار مشکل هست ربطی به تحریم ها نداره.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      3 0
      خب این ریشه را چطور درست کنیم؟؟؟
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    4 47
    صادق جان! اگه انرژی هسته ای مفید نبوده این همه کشورهای غربی سرمایه های کلان خود را به پای نابودی و تعطیلی آن نمی ریختند.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    19 1
    آفرین به این شجاعت! خداوند پشت و پناهت آقای زیباکلام
  • علی IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    6 64
    دست بردار از فروش وطن صادق خان. به دامان کشور برگرد.
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
      30 1
      وطن فروش به کسی گفته میشه که منافع فردی خودش رو به منافع مردم و کشورش اولویت بده خان علی
  • عباس A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    5 20
    در دشمنی شما با حزب الله هیها شکی نیست ولی آقای زیبا کلام شما مقاله اخیر اخوی دکتر سعید زیبا کلام را بخونید اخوی شما که افراطی و..... نیست در ذره ذره کلمات شما دلباختگی به غرب و... میاید در دوره دکتر مصدق هم غربزدگان می گفتند با داشتن این همه هیزم در ایران چه نیازی به نفت داریم و....
  • داریوش A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    6 24
    آقای زیبا کلام آیا میدانید اکثر شاگردانی که شما در دانشگاه تربیت میکنید راه سفارتخانه های غربی را بهتر از خانه های خود بلدند ؟
  • بی نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    11 2
    احسنت به زیبا کلام حرف مردم را زدید.
  • علی A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    17 14
    با سلام خدمت همه دوستان و جناب آقای دکتر زیبا کلام با کمال احترامی که به مقام علمی دکتر زیبا کلام دارم عرض می کنم که آیا فکر نمی کنید این مشکلاتی که فرمودید در حوزه های مختلف داریم به علت مدیریت ناکارآمد و تنبلی و بهره وری پایین خود ما ایرانی هاست؟ نه بخاطر اینکه در انرژی هسته ای هزینه می کنیم؟ آیا فکر می کنید اگر در انرژی هسته ای هزینه نکنیم، مشکلاتمان حل می شود؟ در ضمن ما خودمان که حاضر شدیم سوخت هسته ای مورد نیازمان را از خارج بخریم آنها حتی حاضر نشدند در قبال پول به ما سوخت بدهند؟ این رفتار غربی ها یعنی چه؟ لطفا با در نظر گرفتن همه جوانب سیاسی و اقتصادی و ... مسئله را بررسی کنید. تا زمانی که ما گوش به فرمان مستکبرین نیستیم، چه دنبال انرژی هسته ای باشیم چه دنبال علوم دیگر، وضع همینه؟
  • وحید IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    27 2
    انرژی هسته ای نتیجش این شد که بعد از هشت سال هزینه دادن، حالا باید محترمانه بگیم "ببخشید، تو رو خدا تحریم ها رو بردارید. قول میدیم دیگه عنی سازی نکنیم"
  • امیر EU ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    6 1
    سلام اقای زیبا کلام من معلمی با 27 سال سابقه هستم در رابطه با وضعیت تعلیم وتربیت به حق سخن گفتید موافقم من می گویم معلم شمعی است که می سوزد ودود می کند از بازنشسته مخابرات با مدرک دیپلم سوال کردم بعد از بازنشستگی پاداش چقدر می گیری گفت 40 میلیون با 30 میلیون وام کم بهره با 30 میلیون سهام مخابرات که برایمان خریده اند وسالیانه 3 میلیون سود ان را می گیریم اما من معلم با فوق لیسانس فقط 20 میلیون پاداش پایان خدمت می گیرم انهم در دو یا سه قسط بعد از 3 سال اقای زیبا کلام بعضی ها فکر می کنند ولایت فقیه فقط مال انها است ما هم رهبر را دوست داریم اما برای بهبود کارها انتقاد سازنده هم می کنیم انها با سوئ استفاده از ولایت فقیه برخورد نا شایست دارند واقعا نام خانوادگی شما برازنده شماست چه زیبا کلام می گ
  • عباس IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 0
    نامت نیکو کلامت زیبا و فکرت مردم و مردم شما را تنها نمی گذارند استاد.
  • جواد IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    5 1
    هزینه نیروگاه بوشهر حدود 17میلیارد دلاره تا حالا که هنوز هم را نیفتاده در صورتی که یه نیروگاه با این ظرفیت و خیلی پیشرفته تر در حدود نیم میلیون دلاره البته اگه سازندش کشور دوست و برادر روسیه نباشه!
  • ستوده A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    4 1
    مهم نیست کی درست می گه، معمولا بخشی از صحبت هر دو طرف درسته. اتفاق خوب اینه که بشه در مورد تمامی مسائل بحث کنیم و هر کس نظرش را ابراز کنیم. کاش ایشان برای این حرف احضار نمی شد. مسئله هسته ای به خودی خود جزو اصول دین یا حتی اصول انقلاب نیست و قطعا می شه در خصوص منافع و هزینه های آن اما و اگرهایی را مطرح کرد.
  • حامد A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    4 17
    به نظر من آقاي زيبا كلام يك خوشبيني نسبت به آمريكا دارند و فكر مي كنند كه اگر ما بخواهيم تكنولوژي هسته اي را تهيه كنيم به قول ايشان به قيمتي بسيار پايين تر از آنچه تا كنون براي آن هزينه كرده ايم قابل بدست آوردن است در حاليكه چنين نيست آمريكاييها جز براي متحدين خودشان چنين كاري نخواهند كرد آن هم متحدين گوش به فرمان آقاي زيبا كلام فراموش نكنيد يكي از پاشنه آشيلهاي صنعت ما عدم استفاده از تكنولوژيهاي پيشرفته است كه موجب شده هزينه توليد در كشور ما بالا رود وقتي كه شما بتوانيد به تكنولوژيهاي بالا دست پيدا كنيد مثل هسته اي و هوا فضا و آنها را در صنايع پايين دستي جاري كنيد يكي از موانع توليد را برداشته ايد البته تأكيد ميكنم يك از موانع توليد.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    9 2
    توجه کنید می‌بینید که نظرات مخالف آقای زیباکلام پشت سرهمه! تابلوه که همدیگه رو خبر کردن هجوم آوردن اینجا!
    • hamed A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
      8 0
      منم داشتم به همین فکر می‌کردم دقیقا!
  • کثرالله امثالهم US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    6 3
    صحبت شما دکتر زیبا کلام مشت محکمی بود بر دهان یاوه گویان
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    6 1
    چیزی که به من و شما نمی‌گن اینه که کشورایی که از انرژی هسته‌ای استفاده کردن، تحت فشار ملت‌هاشون دارن نیروگاه‌هاشون رو تعطیل می‌کنن! یه سرچی توی اینترنت بزن ببین به خاطر تمدید استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای توی آلمان راهپیمایی کردن! ملتش برای جلوگیری از ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای راهپیمایی می‌کنن! چرا؟ چون می‌دونن انرژی هسته‌ای به اون پاکی که مسئولین ما می‌گن نیست! بعد ملت ما چیکار می‌کنن؟ می‌رن دور تجهیزات هسته‌ای حلقه‌ی انسانی تشکیل می‌دن!!! وای از دست این مردم بی‌سواد! تا کی ما باید حرص بخوریم؟
  • محمد علي A1 ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    6 18
    اگه همين شاگرداي زيبا كلام از ايشون تعريف نكنن، بقيه ي جووناي عاقل و با مرام ايروني اين كارو نميكنن!!! چون اشتباهات ايشون رو ميبينن و وامدارشون هم نيستن.... زنده باد شريعتمداريها و امثالهم...
  • حاج داود IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    6 21
    با همه ی احترام و ارادتی که به حاج صادق دارم ، باید بگم اصل موضوع هسته ای و دست یابی به علم و فناوری انرژی هسته ای که از ضروریات و ملزومات زندگی نه چندان دور است !!! مغفول واقع شده و بیشتر به حواشی موضوع پرداخته اند ، عاجزانه از همه ی اصحاب رسانه و اهل قلم درخواست می کنم با واقع بینی هر چه بیشتر به سراغ حل مسائل برویم تا موضع گیری های بی خاصیت و وقت گیر !
  • محسن IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    7 18
    زیبا کلام یه آدمیه که فقط دو قدمیشو میبینه. بله هسته ی هزینه ی سرسام آوری داشت.اما چرا این همه کشور دارن هزینه میکنن تا این توانایی روداشته باشن؟اگه آمریکا راست میگه اول یه چوالدوز به خودش بزنه. بعضی تاسیسات نتیجه در طولانی مدت دارن.قرار نیست بهد از تاسیس این نیروگاه ها 24 ساعت بعد در آمد کشور رو 100 برابر کنه.وقتی که در این مملکت دیگه خبرب از نفت نیست ما از کی قراره گدایی اورانیوم کنیم؟
  • فرهنگی A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 2
    20درصد اورانیم غنی شد تا 85 درصد مردم فقیر شوند. این شاهکاره دیگه!!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    4 1
    فعلا جلوی قطر را بگیرید که نفت مارا غارت کرد
  • ایرانی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    7 0
    همه میدونن که این جماعت سوال روباسوال جواب میدن چون جوابی براش ندارنند
  • بی نام A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 2
    درود به زیبا کلام
  • نسل سوخته IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    4 0
    عمر ما که تباه شد در این کشاکش های سیاسی . چشمی به آینده داشته باشید.