هشدار درباره تفسیر سیاسی از وقوع زلزله و عدم بارش باران /برخی آقایان می‌گویند بخاطر گناه مردم است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به زلزله اخیرغرب کشور گفت: بلایایی طبیعی بوجود می آید اما چالش ما این است که تفسیرها وتعبیرات افراد متفاوت است به همین علت امروز جوانان ما در معرض شبهات هستند .

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با اشاره به اینکه آدم های بیکاری در این کشور پیدا شده اند که بی جهت همه چیز را سیاسی می کنند، افزود: در تعامل با جوانان، با مشاهده رسانه ها و شبکه های اجتماعی و مجازی، هر کسی می تواند بفهمد که ما با بحرانی به نام « بحران اعتقادات سیاسی» مواجه هستیم.

 وی با بیان اینکه  در کشور ما همه چیز متولی خاص دارد اما حوزه فرهنگ، حوزه اعتقادات و حوزه فرهنگ عمومی متولی ندارد و آمار درستی از کاستی های معرفتی در این زمینه ها ارائه نمی شود اظهار داشت: جوانان ما امروز می پرسند مگر در قرآن کریم نفرموده است: «ولو انّ اهل القری آمنوا و اتقّوا لفتحنا علیهم برکات من السماء » مگر روی کره زمین ملتی از ملّت ما با تقواتر و متدّین تر وجود دارد« پس کجاست آن برکات؟» مگر قرآن نفرمود «ولکن کذبّوا فاخذناهم بماکانوا یکسبون» کسانی که منکر آیات الهی هستند کسانی که با دین می جنگند خدا با آنها مقابله می کند. برای جوان ما سؤال هست که پس چرا امروز در دنیا، منکران دین و خدا  توسعه یافته تر و قدرتمندتر هستند؟

مهاجرنیا سپس افزود: امروز جوانان ما روایاتی استناد می کنند که نقل می کند، وقتی در زمان حضرت امیرالمومنین(ع) در مدینه زلزله آمد حضرت(ع) با دست مبارکشان بر زمین کوبیدند و خطاب به زمین فرمودند: تو را چه شده؟ آرام باش! پس زلزله آرام شد. حضرت در پاسخ به مردمی که تعجب کرده بودند، با قرائت آیه «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها» یعنی آنگاه که زمین لرزانده شود به سخت‌ترین لرزه‌هایش، و زمین بارهای سنگینش را بیرون می ریزد، در آن روز زمین خبرهای خویش را حکایت می‌کند. و انسان می گوید که زمین را چه شده است؟ حضرت فرمود: «من آن انسان هستم که به زمین می‌گویم، تو را چه شده است؟  خوب جمع بین این روایات با علم و قانونمندی طبیعی موجود در نظام آفرینش را باید عالمانه و مطهری وار آن را پاسخ داد نه سیاستمدارانه!!

عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه، با اشاره به اینکه  اندیشه انقلاب اسلامی نیاز به حضور حوزه های علمیه و شخصیت های فرهیخته و اصولی و متدین دارد تا به این شبهات و سؤالات مردم پاسخ بدهند تصریح کرد: جوان های ما امروز در معرض این نوع شبهات هستند و با سؤالات اعتقادی زیادی مواجه هستند که  وقتی با سیاست هم گره می خورد، باورهای سیاسی و اعتقادیش با هم تضعیف می شود.

وی با اشاره به نقش شهید مطهری در آگاهی بخشی به  جوانان  بیان داشت: در اوایل انقلاب اسلامی بسیاری از مردم و جوانان به دلیل احساس نیاز به دانستن و آگاهی از مسائل دینی، به سمت مطالعه و جلسات علمی می رفتند، کتاب عدل الهی شهید مطهری به دلیل ورود به این مسائل کمیاب شد، شهید مطهری که در عرصه جامعه حضور داشت و پاسخگو بود برای جوان ها رابطه بچه ناقص الخلقه را با عدل الهی توضیح داد، رابطه بلایا را با عامل طبیعی و عامل معنوی و انسانی شرح داد ، آن روزها از هر جوان حزب اللهی، مسجدی، بسیجی در مورد علت وقوع این بلایای طبیعی سؤال می کردید ضمن اینکه به علل طبیعی اشاره می کرد ولی در نهایت، نقش ربوبیت الهی و دست قدرتمند غیبی را هم در پشت این حوادث می دید، به راحتی می توانست بین قانونمندی تکوینی و طبیعی با عوامل معنوی و انسانی ارتباط برقرار کند و نقش انحراف و معصیت را هم در حوادث طبیعی ببیند . 

 عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امروز نه مطهری های حاضر در صحنه داریم و نه  احساس نیاز به مطالعه  وجود دارد و از طرفی سؤالات و شبهات هم بیشتر شده است ومتأسفانه همه چیز را هم به سیاست گره زده ایم، اظهار داشت: جریان های انقلابی مسئولند، امروز وظیفه و رسالت نیروی متدین، حزب اللهی، اصولگرا و اصلاح طلب تنها این نیست که شعار سیاسی بدهد چونکه قبل از سیاست ما باورهای اصولی و اعتقادیمان را باید تقویت و درست کنیم. انقلاب اسلامی قبل از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب اعتقادی و ایدئولوژیک و مبتنی بر باورهای دینی بوده است. تحول در باورهای مردم سبب حضورشان در انقلاب شد، متأسفانه ما انقلاب را منحصر در رویکردهای سیاسی و فقهی کردیم .

مهاجرنیا با اشاره به اینکه تحول در باورهای مردم سبب حضورشان در انقلاب شد، متأسفانه ما انقلاب را منحصر در رویکردهای سیاسی و فقهی کرده ایم، گفت: التزامات عملی برای ما مهم شده است و التزامات اعتقادی به حاشیه رفته است، وقتی شما التزام اعتقادی و باور قلبی به خداوند به نظام آفرینش به ربوبیت به نقش خداوند نداشته باشی مگر با فقه و با سیاست می توانی ادعای اصولگرایی و اصلاح طلبی داشته باشی ؟ با هزار حیله خودت را انقلابی جا می زنی و کسی هم ممکن است متوجه نباشد. چرا امام راحل عظیم الشأن ما در اوایل انقلاب این همه می فرمود در همه جا « خدا را حاضر و ناظر » ببینید و یا می فرمودند:«عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید». « الم یعلم بانّ الله یری». چرا این همه بر مسائل اعتقادی، اخلاقی و رعایت آداب دینی تأکید داشت؟ برای اینکه انسان معتقد، دین را عین سیاست می داند و از موقعیت سیاسی خود سوء استفاده نمی کند، دزدی نمی کند، اختلاس نمی کند و در هشت سال دفاع مقدس، جانانه در مقابل دشمن می ایستد و با خدا معامله شهادت می کند.

 وی درادامه اظهار داشت :مقام معظم  رهبری قبل از انقلاب اسلامی در اوایل دهه 50 در مشهد برای طلاب و دانشجویان سلسله مباحثی دارد که بعدها کتاب شده است در آنجا بحث از نقش باورهای توحیدی در زندگی سیاسی بود و نقشی توحید در ساخت قدرت و اجتماع دارد .

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره  به اینکه در سال های گذشته در جریان زلزله شمال کشور، زلزله بم، آلاینده های جوّی جنوب، عدم بارش باران و... از طرف شخصیت های سیاسی اظهار نظرهایی شده است که اینها در جامعه سبب چالش های اعتقادی شده است اظهارداشت: شاهد بودیم که برخی از آقایان با استناد به برخی روایات این نوع حوادث را ناشی از «گناهان مردم» و نوعی عذاب الهی تلقی کرده اند و در مقابل برخی با استناد به روایات دیگری، مانند روایات مربوط به غرق شدن در دریا و سیل و آتش سوزی این موضوع را انکار نمودند و اجر انسان هایی که در این حوادث از بین می روند مانند اجر شهید در راه خدا، تلقی نمودند.

عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه تصریح کرد: برخی از سیاسیون در شرایط خاص دیگری با استناد به علل طبیعی، این نوع حوادث را بی ارتباط با معاصی مردم معرفی کردند و منکر تأثیر دعا و نماز و صدقه در ایجاد یا رفع این بلایا دانستند. ماجرا وقتی قابل تأمل می شود که تحت تأثیر افکار جناحی این مسائل طبیعی وعلمی و اعتقادی به تحلیل های سیاسی تبدیل می شود که این داوری های سیاسی ای است که در سال های اخیر در باب این نوع حوادث به وجود آمده است و درمقابل کاستی هایی است که درباب اعتقادات دیده می شود.

 مهاجرنیا تاکید کرد : جوانان ما باید خدا و باورهای الهی را در همه حالات، در کوچه بازار، در کاخ و کوخ، در اقتصاد و سیاست، در زندگی روزمره خود، در زلزله و بلایای طبیعی و در چالش های قدرت و سیاست بین المللی  مشاهده کنند تا بقای این انقلاب اسلامی تضمین شود و رسالت اصلی نیروهای اصیل انقلاب اسلامی تعمیق باورهای دینی و اعتقادی مردم است تا از رهگذر حوادث طبیعی و غیر طبیعی و فراز و نشیب های سیاسی و اجتماعی، اعتقادات دینی نسل جوان انقلاب هدف و طعمه طمع ورزان قرار نگیرد.

 

29216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    2 0
    لااقل حضرتعالی پاسخ همین سوالات وشبهاتی که دراین مصاحبه طرح کردید را می دادید وچند نفر رااگاه می کردید استاد عزیز ؟
    • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      0 0
      تفاهم نامه حوزه با سازمان مدیریت بحران پس چی شد؟ یا راه رو عوضی رفتیم یا عوضی ها برایمان دعاشعار خواندند