ایرنا نوشت؛ رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای آغاز طرح تحول نظام سلامت در سال 93 تاکنون حدود 100 هزار مادر باردار در این استان خدمات مختلف بهداشتی و سلامت دریافت نموده اند.

معصومه فرشید مقدم روز پنجشنبه با بیان مطلب فوق، افزود: برنامه ارتقاء سلامت مادر و کودک همزمان با طرح تحول در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت اجرایی می شود و مادران پیش از بارداری تا 42 روز پس از زایمان زیر نظر کارشناسان این مراکز قرار می گیرند و مراقبت های اختصاصی پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان را دریافت می کنند.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و 16 نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.
وی با بیان این که تمام خدمات ارائه شده در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت رایگان است، گفت: این خدمات شامل ارزیابی کامل سلامت توسط مراقبان سلامت و پزشکان، آموزش علایم هشدار در بارداری، معاینات مربوط به بارداری، غربالگری تعذیه، سلامت روان، مکمل یاری مادران، مراقبت های قبل از بارداری و کلاس های آمادگی برای زایمان و مراقبت های پس از زایمان است.
وی ادامه داد: در طرح غربالگری تغذیه مراقبان سلامت الگوی غذایی مادر را بررسی می کنند و در صورت لزوم به کارشناس تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع می دهند تا رژیم تغذیه ای مناسبی برای مادران تعیین گردد.
فرشید مقدم افزود: در غربالگری سلامت روان، مادرانی که به افسردگی، اضطراب و بیماری های شایع روانی مبتلا باشند شناسایی و به کارشناس سلامت روان مراکز ارجاع و اقدام های لازم در این راستا انجام می شود.
وی به ارائه قرص های مکمل در قالب طرح مکمل یاری مادران اشاره و بیان کرد: قرص اسیدفولیک از ابتدای بارداری تا هفته 16 و قرص های مولتی ویتامین و آهن نیز از 16 هفتگی تا سه ماه پس از زایمان به صورت رایگان در اختیار مادران قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: بیماری ها و عادات بهداشتی ناصحیح و عوامل خطر از جمله کم تحرکی، اضافه وزن و یا مشکلات دیگری که ممکن است مادران پیش از بارداری با آن مواجه باشند در قالب مراقبت های قبل از بارداری بررسی و به مادران آموزش های لازم داده می شود تا سلامت مادر و جنین تضمین شود.
رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم مرکز بهداشت قم به برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف افزایش پوشش زایمان طبیعی صورت می گیرد و مادران باردار از هفته 20 تا 37 بارداری زیر نظر ماماهای مجرب آموزش های لازم را در هشت جلسه دریافت می کنند.
وی افزود: هر جلسه شامل 45 دقیقه تئوری و 45 دقیقه تمرینات تنفسی و کششی عضلانی است و مادرانی که قبلا زایمان طبیعی داشته اند با حضور در این کلاس ها تجارب مفید خود را در اختیار سایر مادران قرار می دهند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =