یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با ابراز امیدواری نسبت به حضور زنان در بین نامزدهای ریاست جمهوری سال 1400 گفت: «زنان چه رأی بیاورند و چه نیاورند باید چهار سال آینده در میان نامزدهای ریاست جمهوری قرار بگیرند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آذر منصوری با اشاره به عدم انتخاب وزیر زن در دولت یازدهم ادامه داد: «با فعالیت احزاب، مطالبه مردم و تغییر فضای مجلس آقای روحانی برای دولت احتمالی آینده دیگر مانعی برای معرفی وزیر زن ندارد.»

در اولين نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی حوزه زنان؛ آذر منصوری مهم‌ترین مسئله امروز زنان را شکاف جنسیتی دانست.

او در این نشست گفت:« به جز دولت اصلاحات که برای بهبود شکاف جنسیتی تمهیداتی اندیشیده بود در دولت‌های بعد با افزایش شکاف جنسیتی روبرو بودیم. با وجود اقدامات خوبی که در دولت یازدهم هم انجام شده ما همچنان با آخرین کشور پنج رتبه فاصله داریم.»

این عضو حزب اتحاد تنها راه حل بهبود شکاف‌های جنسیتی جامعه را قوی‌تر کردن نهادهای مدنی زنان دانست و ادامه داد: «وقتی دولتی بر سرکار می‌آید که مخالف توسعه است ما از مسیر توسعه خارج می‌شویم. برای همین امروز ما با توجه به منافعمان و نگاه به ائتلاف ضد ملی منطقه و دولت جنگ‌طلب آمریکا باید این رویکرد را ادامه دهیم. دفاع من از آقای روحانی به دلیل رویکردهای توسعه‌ای ایشان است.»

منصوری افزود: «37 سال به زنان گفته شد که خودشان باید بدرخشند اما از طرف دیگر پوسته ضخیمی به دور دین کشیدند که ضد دین عمل می‌کرد. کشورهای دیگر تمهیداتی را اندیشیده‌اند تا با تبعیض مثبتی این فاصله تاریخی را پر کنند. اتفاقی که در دولت آقای روحانی افتاد این بود که با روی کار آمدن دولت تا حدودی این نگاه تقویت شد.»

سال 92 ویرانه‌ای در حوزه زنان تحویل گرفتیم

به گفته منصوری ویرانه‌ای که دولت در حوزه زنان تحویل گرفت دست کمی از ویرانه‌های اقتصادی و سیاسی نداشت:« همه گزارش‌ها و پژوهش‌های دولت قبل خمیر شده بود اما با این حال دولت آقای روحانی فرایندی را پیش برد که بر اساس آن جایگاهی به زنان اختصاص یابد تا کشورهای توسعه‌یافته از آن برای پر کردن شکاف‌های جنسیتی استفاده کنند.»

این فعال سیاسی پر کردن شکاف جنسیتی را کاری دنباله‌دار عنوان کرد که تنها از طریق فربه‌سازی جامعه مدنی انجام می‌شود: «چراکه اگر روزی دولتی ضد توسعه هم‌روی کار بیاید این نهادهای مدنی می‌توانند مانع تصمیم‌های ضد توسعه‌ای دولت شوند.»

منصوری در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: «ما به‌طورجدی نیازمند اصلاح قوانین انتخاباتی هستیم. مشارکت سیاسی زنان یک اولویت است و زنان باید در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حضورداشته باشند. برای این کار احزاب تلاش می‌کنند تا طرح سهمیه 30 درصدی را در میان زنان جا بیاندازند. دولت و مجلس نیز باید در این راستا فعالین را کمک کنند.»

در انتظار وزرای زن در دولت دوازدهم روحانی هستیم

این عضو حزب اتحاد همچنین در پاسخ به سؤال خبرآنلاین درباره احتمال به‌کارگیری وزرای زن در دولت دوازدهم آقای روحانی پاسخ داد: «وقتی طرح عدالت جنسیتی به انجام رسید که شخصی مثل رئیس‌جمهور از آن دفاع کرد. طبعاً در آغاز دولت یازدهم با توجه به اینکه مجلس همکاری‌های لازم را با دولت انجام نمی‌داد محدودیت‌هایی سر راه انتخاب‌های رئیس‌جمهور قرار گرفت. بااین‌حال وجود سه معاون زن در کابینه او اتفاق خوبی است اما طبیعتاً کافی نیست و ما انتظار داریم تا در دولت بعدی شاهد حضور وزرای زن نیز باشیم.»

او همچنین در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به رشد تعداد زنان ثبت‌نام کننده در شورای شهر و مجلس بیان کرد: «علت این رشد و شکوفایی به گفتمان سازی دولت در حوزه مشارکت سیاسی زنان مربوط است. فعالان زن در دولت قبل حق نفس کشیدن نداشتند اما این در حالی است که ما با رشد 4 درصدی ثبت‌نام کننده‌های زن در انتخابات مجلس روبرو می‌شویم. اگرچه شورای نگهبان 64 درصد از آنها را رد صلاحیت می‌کند اما همین که برای مثال معاون امور زنان رئیس‌جمهور بیانیه می‌دهد و از زنان درخواست می‌کند تا برای انتخابات شورای شهر حضور به هم برسانند تأثیر چشم‌گیری بر فرایند تصمیم‌گیری‌ها خواهد گذاشت.»

منصوری علت ثبت‌نام 10 زن در انتخابات شورای روستای فضل‌آباد سیستان و بلوچستان را موفقیت دهیار روستا برای ارائه خدمات به فضل‌آباد و تجربه خوب مردم از مدیریت زنان دانست و افزود: «ما در دولت قبل ما سایه امنیتی روبرو بودیم که ادعا می‌کرد اسامی فاسدین را در جیب خود دارد اما خود فاسدترین دولت تاریخ بود. کسی حق سؤال کردن از آن را به دلیل همین سایه امنیتی نداشت اما در دولت آقای روحانی این سایه امنیتی برداشته شد و مقاومت‌ها برای اطلاع‌رسانی از بین رفت.»

در انتظار تلاش روحانی برای به روز کردن فقه

در ادامه این نشست همچنین ناهید توسلی، مدیرمسئول نشریه نافه و فعال زنان شروع به سخنرانی کرد.

او اظهارات روحانی در رابطه با لزوم به‌روز کردن فقه را امیدوارکننده‌ترین نقطه فعالیت و عده در حوزه زنان دانست و ادامه داد:« ما سال 92 از آقای روحانی مانیفستی دیدیم و از آشنایی ایشان با حقوق حقه زنان بسیار خوشحال شدیم. آقای روحانی به نکات بسیار خوبی اشاره داشتند که انتظار داشتم در این 4 سال بخشی از آن تأمین شود. دولت اگرچه بازوی اجرایی است اما خارج از قوانین برآمده از فقه نمی‌تواند جلو برود. »

او با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور در رابطه با توجه به اصل زمان و مکان در فقه ادامه داد: « این نکته که یک فرد روحانی و رئیس دولت تقاضای بازنگری فقه را می‌کند بسیار امیدوارکننده است.»

به گفته این پژوهشگر قرآن بارها بر آفرینش انسان‌ها از نفس واحد سخن به میان آمده است.«اسلام دینی است که در آن یک زن زودتر از امام اولش به پیامبر ایمان می‌آورد و صدای سیاسی از حلق یک زن به نام زینب بیرون می‌آید اما بعد از چند قرن نباید زنان این جامعه از کمترین حقوقشان هم بهره‌مند نیستند.»

مدیرمسئول نشریه نافه بزرگ‌ترین دستاورد دولت یازدهم در حوزه زنان را انتخاب شهیندخت مولاوردی به‌عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور دانست و افزود:«ما زنان تنها وسیله‌ای برای رئیس‌جمهور شدن مردان نیستیم که زمانی که رأی آوردند ما را فراموش کنند. بلکه انتظار داریم بعد از رأی ما نیز به فکر رسیدگی به مطالبات ما و شعارهای خود بمانند.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    1 4
    خوب دیگه همه چیز حل شد