در میان واکنش مجلسی‌ها برخی ناآشنایی رئیس‌جمهور آمریکا با عرف بین‌الملل را هدف قرار دادند و برخی دیگر نسبت به استفاده از واژه خلیج عربی واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرانلاین، ساعت حدودا 8 شب  جمعه بود که رئیس جمهور آمریکا بعد از روزها جو سازی برای بر هم زدن توافق هسته ای پشت تریبون کاخ سفید قرار گرفت و برای نشان دادن حسن نیتش به متحدان خاورمیانه ایش اعلام کرد برجام را تائید نخواهد کرد و اگر با کنگره به یک نظر مشترک در مورد برجام و تحریم علیه ایران نرسد از آن خارج خواهد شد. البته این تمام صحبت های ترامپ نبود؛ او در بخش دیگری از صحبت هایش به جای استفاده از واژه خلیج فارس از واژه مجعول خلیج عربی استفاده کرد تا خوش‌خدمتی اش را در دشمنی با ایران به عربستان و دیگر متحدان عرب اش اثبات کند.

از همان ساعت موج واکنش ها به صحبت های ترامپ آغاز شد و مقامات سیاسی یک به یک در فضای مجازی که اولین و در دسترس ترین تریبون آنها بود به طرح موضوع پرداختند که در این عرصه بهارستان‌نشینان گوی سبقت از دیگران ربودند.

در میان واکنش مجلسی ها برخی ناآشنایی رئیس جمهور آمریکا با عرف بین الملل را هدف قرار دادند و برخی دیگر نسبت به استفاده از واژه خلیج عربی واکنش نشان دادند. البته برخی هم پیکان انتقادشان را به سمت داخل گرفتند و اساسا اعتماد به آمریکا و امضای برجام را اشتباه دانستند. در این میان افرادی هم بودند که مشکل را در مشاعر ترامپ دانستند.

در میان واکنش های نمایندگان مجلس صحبت های رئیس قوه مقننه در بدو ورودش به سن پترزبورگ اهمیت بیشتری دارد. علی لاریجانی اقدامات آمریکا را اقداماتی دردسرساز که موجب عصبانیت همه شده است معرفی کرد. لاریجانی با اشاره به اینکه با مقامات روسی در این رابطه صحبت کرده است گفت: گفت‌وگوهایی درباره مسئله هسته‌ای ایران و اقدامات دردسرساز آمریکا داشتیم، اقدامات یک جانبه‌ای که همه را عصبانی کرده است زیرا پشت پا زدن به همه اقداماتی است که همه این کشورها به نحوی در آن نقش داشته اند.

در جدول زیر به واکنش مجلسی ها پرداختیم تا دایره ای از مواضع وکلای ملت در برابر تصمیمات آمریکا را نشان دهیم؛

اسامی

گرایش سیاسی(فراکسیون)

واکنش

مسعود پزشکیان

امید

در طول سال های پس از انقلاب اسلامی در هر موردی که آمریکا با آن دشمنی کرده، نشان می دهد در آن حوزه به قدرت و ثبات قابل اعتنائی دست یافته ایم که نمونه آخر آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد.
حملات اخیر ترامپ به نظام و سپاه، لزوم وحدت و انسجام ملی در میان اقشار و طیف های مختلف مردم و مسئولان را ضروری و اجتناب ناپذیر می کند، وحدت ملی و همدلی را نیاز اصلی و مبرم کنونی کشور بیان کرد.

 

علی مطهری

 

امید

این سخنان روشن کرد که ایران توانسته میان ایران و اروپا یک اختلاف ایجاد کند و آمریکا به سمت منزوی شدن پیش می رود. در گذشته مشاهده می کردیم به راحتی آمریکایی ها علیه ایران اجماع جهانی درست می کردند. این پپروزی ایران است و اقدامات آمریکا برای آن است که ایران را وادارا کند تا آغاز کننده خروج از برجام باشد.

 

محمدرضا عارف

 

رئیس فراکسیون امید

هرگونه اقدام احتمالی آمریکا در قبال #برجام با پاسخ هوشمندانه و در چارچوب #منافع_ملى دولت ایران رو به رو خواهد شد.

سخنان از سر استیصال #ترامپ درباره #خلیج_فارس نشان داد که برای خوشامد برخی هم پیمانانش در منطقه، از جعل و تغيير واژگان هم ابایی ندارد؛ و این یعنی اوج حقارت.

حمیدرضا حاجی‌بابایی

رئیس‌فراکسیون        ولایی

از ابتدا و آغاز مذاكرات پيش بينی می شد كه آمريكا بدعهدی كند. ایران با مسئله غیر منتظره ای روبرو نشد.بايد پاسخ يكسان و متناسبي به آنان دهيم.

محمود صادقی

امید

هیچ حرف تازه‌ای در سخنرانی ترامپ نبود و وقوع وضعیت جدیدی را به دنبال این سخنان نمی‌بینم. همان رجز خوانی‌های گذشته بود.

این رجز خوانی‌ها نشان دهنده‌ی این است که توافق هسته‌ای چگونه استادانه توسط آقای ظریف و تیم همراه او تنظیم شده است.

محمدرضا تابش

امید

مواضع واهی و نابخردانه ترامپ، موجی از وحدت و انسجام ملی ایجاد کرد. دولت و مجلس برای رفع برخی از موانع این انسجام ملی، اهتمام داشته باشند.

مصطفی ذالنوری

          فراکسیون         ولایی

ترامپ و کنگره به جای خروج رسمی از برجام به ادامه سنگ اندازی در مسیر برجام با شدت بیشتر خواهند پرداخت.

در حال بررسی سناریوهای متقابل هستیم. آنها رسما سپاه را در فهرست گروه های تروریستی قرار ندادند چون این مساله منجر به برخورد متقابل و هزینه های بعدی برای آنها می شود.

فاطمه سعیدی

امید

بهتر است ترامپ یک بار دیگر به نقشه‌های جغرافیا مراجعه کند تا به خوبی متوجه شود نام جعلی که برای خلیج فارس به کار برده برای ملت ایران پذیرفتنی نیست.

هر کسی در هر جایگاهی علیه فرزندان ملت در سپاه پاسداران حرفی بزند یا خیال خامی در سر بپروراند با مشت پولادین ملت مواجه می شود. ما همان ملتی هستیم که رژیم خودکامه بعث به رهبری صدام و با پشتیبانی آمریکا و متحدانش نتوانست حتی یک وجب از خاکمان را کم کن

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

مستقلین

ترامپ در شرایطی که عملا اثبات کرد که با برجام کنار آمده از واژه جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد که این ناشی از روح فتنه‌گری‌اش است که می‌خواهد چالش ایرانی - عربی در منطقه راه بیندازد.

 

حسین امیری خامکانی

 

امید

حرف‌های ترامپ هیچ ارزش دیپلماتیک نداشت و مردم ایران را درون نظام اسلامی در کنار رهبری، سپاه و دولت بیش از پیش متحدتر کرد.

حرف‌های ضد و نقیص ترامپ درباره ملت ایران هدفی جز اختلاف افکنی و تلاش برای ایجاد فاصله بین ملت و نظام نداشت، آرزویی که به گور خواهند برد.

سیدمهدی مقدسی

مستقلین

این سخنان نشان داد که آمریکایی ها به هیچ عهد و پیمانی پایبند نبودند و علیرغم اظهارات صریح مسئولین اتحادیه اروپا و سایر مسئولین شرکت کننده در مذاکرات برجام و سایر کشورها که پایبندی جمهوری اسلامی را بارها و بارها تایید کردند، آمریکا تمایل دارد راهی دیگر را طی کند و در مقابل این عدم پایبندی آمریکایی ها رفتار معقول و منطقی مسئولین جمهوری اسلامی بود که بعد از برجام نشان داد که ایران اسلامی به آنچه که می گوید و متعهد می شود پایبند است و حقانیت جمهوری اسلامی ایران با این رفتار معقول برای دنیا به اثبات رسید.

علیرضا رحیمی

امید

منطق شکننده امریکا با سخنان ترامپ برای جهان آشکار شد و نشان داد حلقه ترامپ همچنان برای جامعه امریکا بی اعتباری و هزینه های کلان می سازد.

فقر حقوقی و ضعف مفرط دیپلماسی در سخنان ترامپ موج میزد و علاوه بر ادبیات نازل وی، تاثیر دلارهای نفتی عربی در سخنان بی پروای او کاملا مشهود بود.

کمال دهقانی

مستقلین

ایران در مقابل هر اقدام آمریکا براساس قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام رفتار می‌کند. این یعنی ما با نگاه به موضع‌گیری طرف مقابل متناسب با آن تصمیم لازم را اتخاذ کرده و اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم.

ولی الله نانواکناری

مستقلین

امروز آمریکا به دنبال برنامه‌ریزی برای ادامه جنگ، نابودی و پرورش تروریست در منطقه است وبا همین استدلال درباره سپاه سخن می‌گوید.

اگر آمریکا دست از پا خطا کند آنچنان سیلی‌ای از ملت ایران می خورد که برای همیشه تاریخ عبرتی برای جهانیان خواهد بود.

علاءالدین بروجردی

مستقلین

ترامپ هنوز از حداقل دانش سیاسی برخوردار نیست که بفهمد، این آژانس انرژی اتمی است که باید پایبندی ایران به برجام را تایید کند نه او! عدم تایید برجام از سوی ترامپ فاقد هرگونه ارزشی است و عملا ترامپ با چنین اظهاراتی عدم فهم سیاسی خود را از یک روال بین المللی (توافق هسته ای) به دنیا عرضه کرد.

احمد مازنی

امید

آقاي ترامپ با بكاربردن واژه خليج عربي بجاي خليج فارس نشان دادكه پايتخت آمریکا، رياض است نه واشنگتن! مردم آمريكا چگونه اين حقارت راتحمل خواهندكرد؟

بهروز نعمتی

مستقلین

رفتار ترامپ در حواله کردن برجام به کنگره نشان داد امکان وارد شدن هیچ خدشه ای به برجام وجود ندارد.

ترامپ در موضوع برجام امروز توپ را به زمین کنگره انداخت زیرا به خوبی می داند که برجام توافقی بین المللی و غیر قابل تغییر است.

رحیم زارع

اصولگرایان ولایی

زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش را در توافق هسته ای اعلام کرده، بنابراین اظهارات بی پایه واساس ترامپ محلی از اعراب ندارد.

علی اکبر رنجبرزاده

اصولگرایان ولایی

اظهارات ترامپ نشان از عجز و ناتوانی دولت آمریکا دارد، یعنی از معادلات بین المللی و قوانین عدول کرده و پایبندی خود نسبت به تعهدات بین المللی را نقض می کند، بنابراین این رویه یک شکست کاملا آشکار برای دولت آمریکا است.

 

علی نجفی

 

امید

ما امکان و شرایط فوری خواهیم داشت فعالیت های هسته ای خود را با سرعت بیشتر وجدیتر از گذشته دنبال کنیم و در عین حال یک فضای مهمی در عرصه بین المللی به ایران خواهد داد که نشان می دهد ایران به تعهدات و قراردادهای خود پایبند است و این آمریکایی ها هستند که ناقض تعهدات خود هستند.

خروج آمریکا پروژه آمریکا هراسی را در دنیا تشدید خواهد کرد و جهانیان به نظاره خواهند نشست که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست.

کریمی قدوسی

اصولگرایان ولایی

نظرم  این بود که وقتی برجام اجرایی شد باید همه طرف ها آن را اجرا می کردند چرا که ما هزینه های برجام را پرداخت کردیم و ما در این قضایا ضرر می کنیم چون  آنها نفع خود را بردند .

حالا که می خواهند بر جام را کلا تمام کنند عکس العمل ما اجرای قانون مجلس است یعنی ماده دو تبصره های مختلف آن به صراحت دولت را ملزم کردیم در برابر اقدامات نقض برجام اقدام مقابل به مثل کند و اجرای برجام را متوقف کند و به دوران قبل توافق برگردد .

محمدمهدی برومندی

مستقلین

برجام موضوع پذیرفته شده و مورد تایید شورای امنیت است، کشورهای عضو 5+ 1 و جمهوری اسلامی پس از صرف زمان طولانی توافق بین‌المللی را امضا کرده و به لحاظ حقوقی آن را پذیرفتند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد

اصولکرایان ولایی

سخنان ترامپ بازی با آتش است.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی انقلابی و برآمده از متن و بطن مردم انقلابی ایران است و قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی خطرناک و بازی با آتش است.

محمدجواد جمالی

مستقلین

ایران مجددا بر سر میز مذاکره برجام نمی‌نشیند. صحبت ترامپ درباره خلیج فارس تنها برای خشنودی عربستان سعودی است و لفاظی‌های یک احمق دیوانه مسئله‌ را تغییر نخواهد داد.

علیرضا‌بیگی

اصولگرایان ولایی

هزینه گزافی را برای تجربه مجدد آمریکا دادیم.با ایمیل و توئیت نمی‌توان جواب آمریکا را داد. روپایی‌ها در برجام تنها به دنبال منافع خود هستند و بین منافع احتمالی خود با ایران و منافع‌شان با آمریکا حتما طرف آمریکا خواهند بود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی

اصولگرایان ولایی

دشمنی آمریکایی ها با نظام جمهوری اسلامی است اما چون کشور ما بسیار بزرگ است آنها می خواهند ابتدا عوامل اقتدارمان را از ما بگیرند که بتوانند به ما ضربه بزنند.

تلاش آمریکا در جهت ممانعت از فعالیت سپاه به‌عنوان عامل اقتدار جمهوری اسلامی است. به اقدامات آمریکا علیه سپاه پاسخ درخوری می‌دهیم

محمدمهدی زاهدی

اصولگرایان ولایی

اظهارات ترامپ موجب شد دنیا حقانیت شعارها و مواضع ضدآمریکایی ملت ایران را باور کند

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با یادآوری تأکید رهبر انقلاب بر لزوم تضمین کتبی رئیس‌جمهور وقت آمریکا هنگام امضای برجام گفت: هیئت‌حاکمه سابق دموکرات آمریکا از این کار خودداری کردند تا دست واشنگتن را برای عهدشکنی در برجام باز گذارند.

سهیلا جلودارزاده

امید

ناروایی‌های آمریکا را قبلا هم دیده بودیم خوب است ترامپ سنگ‌نوشته‌های تخت‌جمشید درباره حقوق بشر را ببیند.

محمدعلی وکیلی

امید

‌ترامپ دیشب نماد یک کاریکاتور مضحک و تمام عیار از دولت آمریکا بود و باعث خجالت تاریخی ملت آمریکا خواهد بود برای اینکه در شوی شب گذشته به روش تارزنان هالیوودی تلاش کرد نظم و قواعد بین‌المللی را نقد کند و به هیچکدام از قواعد بین‌الملل پایبند نبود.

علی نوبخت

امید

سخنان ترامپ نشان داد که او دارای اختلالات رفتاری است .او جرات لغو برجام را نداشت. ترامپ رفتارها و کردارهای غیر عادی دارد و حتی از دیدگاه پزشکی حرکاتش منطبق بر نرم طبی نیست.

محمدرضا فولادگر

اصولگرایان ولایی

ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری قول‌هایی را مطرح کرد و این هیئت حاکمه در آمریکا نیز اکنون به این نتیجه رسیده که در برجام روش‌های دیگری را اتخاذ کند.

اگر آمریکا از برجام خارج شود، باید با این استراتژی را در پیش گیریم که در روابط ایران و اروپا گره‌ای ایجاد نشود ولی اقدامات متقابل را در قبال آمریکا انجام دهیم.

محمدرضا بادامچی

امید

اتهاماتی که ترامپ به سپاه می زند ناشی از وحشت وی از تشکیلات سپاه است.رئیس جمهور کشورمان نیز به درستی بعد از ادعاهای سپاه اعلام کرد که این ارگان مورد حمایت آحاد ملت بوده و ادعاهای ترامپ نمی تواند باعث جدایی ملت از سپاه شود. سخنرانی ترامپ صرفا به حیثیت آمریکا لطمه زد و اکنون افکار عمومی دنیا علیه ترامپ قرار گرفته لذا باید بتواند در مقابل ترامپ ایستادگی نیز کند.

 

نصرالله پژمانفر

اصولگرایان ولایی

ترامپ و تمام روسای جمهور قبلی آمریکا که ما رفتارهای آنان را در عمر سیاسی خود دیدیم برای اینکه بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند نقش‌های متفاوتی را برای خود ایجاد می‌کنند.

آمریکایی‌ها در فضایی آمدند امتیازاتی دادند و امتیازاتی هم از ما گرفتند که این شد برجام، آنان اگر امروز بخواهند در یک فضای منطقی بنشینند و بگویند ما توافق کردیم نمی‌توانند شانه از زیر بار آن خالی کنند، حالا یک آدمی در همان مسیر خودش را به دیوانگی می‌زند و فضا را جلو می‌برد چون آنان توانستند از ما امتیاز بگیرند و این ما هستیم که باید پیگیر امتیازات خود باشیم.

ابوالفضل حسن بیگی

 

اصولگرایان ولایی

هرچند او الفاظی را در این سخنان بکار برد که شایسته دولتمردان آمریکا است اما با تحلیل صحبت های او شخصیت ضعیف و کم سواد وی خودنمایی می کند. اظهارات ترامپ را حاوی مطالب توهین آمیز بر علیه نظام و مردم جمهوری اسلامی ایران و نشان از بی خردی، نداشتن شعور سیاسی و کج فهمی اوست؛ مطالب شب گذشته ترامپ شایسته یک رئیس جمهور نبود.

سید ابوالفضل موسوی بیوک

             امید

در طول این سال‌ها، هر جا ایران پیشرفتی انجام داد، آمریکا هیاهو به راه انداخت و هر بار موضوعی را دستاویز قرار داده تا کشور ما تحریم کند اما بسیاری از دانش‌ها از جمله دانش هسته ای و دانش نظامی در کشور ما بومی شده و آمریکا دیگر هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

 

مستقلین

سخنان سبک سرانه و خام ترامپ موجب شرمندگی مردم آمریکا شد و نشان داد که وی به الفبای سیاست آشنا ندارد و وارد حوزه هایی می شود که در صلاحیتش نیست البته او اختیاری هم ندارد که برجام را لغو کند.
ما کشته و مرده برجام نیستم ؛ با برجام می خواستیم به دنیا ثابت کنیم که خواهان انرژی هسته ای صلح آمیز هستیم و آمریکا بهانه گیر است و تمامی این موارد در سخنان شب گذشته ترامپ اثبات شد.

مرتضی صفاری نطنزی

 

مستقلین

موفقیت‌های محور مقاومت به ویژه سپاه پاسداران در سوریه و عراق و شکست طرح‌های آمریکا در منطقه عامل اصلی سخنان ترامپ بود.

وقتی آمریکا متوجه شد که با میلیاردها دلار هزینه نتوانسته توطئه خود در منطقه را اجرائی کند و با همت محور مقاومت و سپاه پاسداران ایران، توطئه‌هایش در عراق و سوریه خنثی شده، ترامپ دست به این سخنان حماقت گونه زد.

 

علی قربانی

 

مستقلین

در برابر زیاده خواهی ترامپ، همه گزینه‌های جمهوری اسلامی ایران روی میز است.این شخص با حرف‌های پوپولیستی رای آورد اما در مقام اجرا امروز ناگزیر و درمانده شده و ملت ایران را تهدید می‌کند. شگرد وی هر از چندگاهی شلوغ کاری سیاسی با گفتن حرف‌های غیر منطقی در صحنه بین الملل است.

 

محمدرضا پورابراهیمی

 

اصولگرایان ولایی

صحبت‌های دیشب آقای ترامپ را می‌توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. در این اظهارات آقای ترامپ برجام را منتفی نکرده است، اما مسیر ایران در اجرای برجام را نیز تایید نکرده است.

فارغ از اینکه اظهارات ترامپ تماما غلط می‌باشد باید گفت برنامه آمریکا این است که فشار اقتصادی بیشتری بر جمهوری اسلامی بیاورد تا امتیازات بیشتری از کشورهای طرف معامله‌اش در خاورمیانه بگیرد.

سید حسن حسینی شاهرودی

مستقلین

آمریکا امروز در شرایطی نفوذ خود در منطقه را از دست داده که هیچ زمان این چنین در ذلت به سر نبرده است.

این کشور داعش را پدید آورد تا ٢٠سال در منطقه ناامنی و درگیری را ایجاد کند اما شاهد بودیم که پرونده گروهک تروریستی داعش سه ساله توسط سربازان اسلام بسته شد.

سخنان ترامپ ادامه همان حرف های همیشگی سران استکبار جهانی است فقط ادبیات آن با اوباما تفاوت دارد، ترامپ با ادبیاتی تندتر همان مسائل را مطرح می کنند و به بهانه واحی همچون موشکی، هسته ای، نظامی و ... به دنبال جلوگیری از صدور انقلاب هستند.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماها BE ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    1 3
    از واکنش آقای روحانی به ترامپ اصلا راضی نیستم نباید با آدم هتاک مثل خودش برخورد کرد انهم با این عجله و شتاب اون نرمال نیست شما چرا ؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      0 0
      اگر چه با شتاب و در فرصت کوتاه پاسخ داده شد ولی فراموش نکنید در این برهه زمانی پاسخگویی سریع به ترامپ لازم بود تا بداند که ایران در مواضع خود محکم و استوار بوده و پاسخ هر یاوه گویی را بدون فوت وقت می دهد به نظر من این سرعت عمل برای پاک کردن هر گونه تردید در اذهان عمومی در مورد مواضع ایران ضروری بود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    2 0
    روت میشه