۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی شهر نراق گفت: شهر نراق یکی از شهرهای کهن استان مرکزی است که در شهرستان دلیجان واقع شده؛ این شهر که بواسطه بافت قدیمی، بازار ،خانه ها، وامامزاده گان تاریخی اش، شهری تاریخی بحساب می آید محل تولید و تهیه انواع میوه های ویژه مناطق سردسیری است که مردم این شهر از آن بهره گرفته و فراورده های مختلفی از آنها تهیه و به بازار عرصه می کنند. یکی از این فراورده ها که توسط مردم نراق تهیه می شود "جوزغند" نام دارد.

به گزارش خبرآنلاین، سید محمد حسینی افزود: جوزغند نام چند گونه میوه شیرینی است و که آن را از چند نوع میوه تهیه می کنند. این میوها عبارتند از امرود یا گلابی، الگ یا هلو، زرد آلو، انجیر، آلو بخارا، مغز گردو، مغز بادام، هل، نخودچی و شکر.
وی تصریح کرد: میوه های پوست کنده ای که هسته آنها به شیوه خاصی جدا شده با استفاده از مغز بادام، گردو، و مغز های دیگر که به شکل پودر درآمده پر شده و این میوه شیرینی منحصر به فرد را تشکیل می دهند.
وی افزود: مهارت و فن تهیه جوز غند نراق، میراث معنوی ثبت شده ملی است که فرایند ثبت آن به همت اداره کل میراث فرهنگی استان در سال 94 به نتیجه رسید. برگزاری این نمایشگاه در راستای شناساندن این میراث ملی گامی ارزشمند است.
حسینی خاطر نشان کرد: جوز غند گران ترین شیرینی محلی ایران است و این گرانی بدلیل فرایند بسیار وقت گیر تهیه آن و هم چنین منحصر بودن این میوه شیرینی است. چنین سوغات بی نظیری جایگاه مهمی در صنعت گردشگری استان دارد و امیدواریم با جذب سرمایه گذار در خصوص بسته بندی این سوغات بتوان جوزغند را در کنار سوغات مهم و شاخص ایران برای عرضه ملی و حتی جهانی آماده کرد.
گفتنی است نهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی نراق (جوزغند) از امروز 13 مهر الی 17 مهر در شهر نراق، میدان عصاران، موزه مردم شناسی شهر نراق و در ساعت های 9 الی 12 و 15 الی 20 دایر و میزبان علاقمندان و بازدیدگنندگان است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =