ایلنا به نقل از معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از شروع به کار اولین صندوق ارزی در بازار سرمایه در هفته آینده خبر داد.

علی سعیدی،با بیان اینکه صندوق سپرده کالایی ایجاد شده که کالاهای مبنای آن سکه، زعفران، پسته و ... است، اظهار داشت:  اخیرا هم با توافق با معاونت ارزی بانک مرکزی و مسئولان این نهاد در صدد راه اندازی صندوق ارز هستیم. اگر کسی بخواهد در ارز هم سرمایه گذاری کند، لزومی ندارد در بازار فیزیکی یا نقد، ارز را خریداری کند، کافی است واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری را بخرد. با نوسانات ارز هم میزان سرمایه گذاری فرد نوسان خواهد داشت و روز پایان سرمایه گذاری هم می‌تواند به اندازه نوسان نرخ ارز و سود حاصل از سرمایه­‌گذاری ارزی، بازدهی کسب کند.

معاون سازمان بورس افزود: حتی اگر کسی بخواهد در زعفران یا پسته سرمایه گذاری کند برای آن افراد هم صندوق پسته یا زعفران طراحی شده است. بازار سرمایه این را وظیفه خود می داند که هر دارایی و کالایی  که مردم تمایل به سرمایه گذاری در آن دارند را به اوراق بهادار تبدیل کند که نتیجه آن جلوگیری از شوک به بازارهای فیزیکی ناشی از  ورود سرمایه گذاران به آن در شرایط کمبود عرضه خواهد بود.

سعیدی با تاکید بر اینکه اگر صندوق ارز راه اندازی شود دیگر نیازی نیست مردم وارد بازار فیزیکی ارز شوند و به آن فشار وارد آورند، گفت: حتی اگر ارز را خریداری کنند، آن ارز وارد صندوق سرمایه گذاری می‌شود.  صندوق سرمایه گذاری آن را به تبدیل به اوراق ارزی یا سپرده ارزی  می کند. یعنی مجددا آن ارز وارد بازار ارز می شود و فقط آن فردی که  قصد سرمایه گذاری داشته می تواند از نوسانات نرخ ارز به سود برسد. البته سرمایه گذاری در صندوق ارزی از خرید ارز سود بیشتری ایجاد می کند. چون همان گونه که گفته شد، نه تنها نوسان نرخ ارز می تواند سود ایجاد کند، بلکه سود حاصل از سرمایه گذاری در صندوق نیز عاید سرمایه گذار می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی اولین صندوق ارزی را در بازار سرمایه خواهیم داشت؟ ، گفت: در طول دو هفته اخیر جلسات متعدی در این باره برگزار کرده ایم. توافقات بین بانک مرکزی و سازمان بورس نسبت به چارچوب ها انجام شده است. در حال حاضر طرح در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس است. در پایان این هفته از حیث مقررات کامل می شود. احتمالا در هفته آینده اولین موافقت اصولی را برای راه اندازی اولین صندوق ارزی صادر می‌کنیم که در بازار شروع به کار کند.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: از آنجایی که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان بورسی، صادر کننده هم هستند، همواره با افزایش نرخ ارز، شاهد تاثیر مثبت آن  در بازار سرمایه بودیم.

وی با تاکید بر اینکه برای اقتصادی که با تورم همراه است، ثابت بودن نرخ ارز به نوعی سرکوب تولید و صادرات و تشویق واردات تلقی می شود، گفت: بنا بر این اگر هم راستا و متناسب با تورم با کاهش ارزش پول ملی مواجه باشیم،  تعادل جدیدی در بازار شکل می گیرد و تولید کننده می تواند در یک صحنه عادلانه مانند گذشته با تولیدکنندگان بین المللی رقابت کند. در این حالت واردات، گران خواهد شد و تولیدکننده داخلی بازار خود را پیدا می­کند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اگر تورم داخلی داشته باشیم و نرخ ارز ثابت بماند محیط منصفانه ای را برای تولیدکنندگان ایجاد نکردیم و واردکنندگان بر تولیدکنندگان داخلی فائق می آیند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خیز نرخ ارز باعث خروج سرمایه گذاران خرد از بورس و ورود آنها به بازار دلالی ارز می شود؟، گفت: در بازار معمولا سلیقه های سرمایه گذاری مختلف وجود دارد. گروهی به سمت بازار طلا می روند، گروهی وارد بازار مسکن می شوند و عده ای هم در بورس سرمایه گذاری می کنند. به هر حال سلیقه های سرمایه گذاری بسیار متفاوت است بنا بر این در پاسخ سوال شما نمی توان گفت جمعیت کثیری به سمت بازار ارز خواهند رفت یا اینکه در این شرایط توجه سرمایه گذاران به بازار سرمایه جلب می‌شود.

سعیدی تاکید کرد: هنر ما در بازار سرمایه این است که بازار اوراق بهادار آن قدر متنوع باشد که تمام سلیقه‌های سرمایه گذاری را به سمت خود جذب کند. در سال‌های گذشته اقداماتی را برای تنوع بخشی به ابزارها و نهادهای مالی انجام داده ایم.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 1
    هر وقت دلار و سکه گرون میشه از این وعده های سر خرمتن می دهند