عکس‌نوشت | سهم دهقان فداکار در کتب درسی جدید، فقط یک پاراگراف!/ بررسی درس جدید فداکاران

بررسی درس فداکاران در مقطع سوم ابتدایی نشان می‌دهد درس خاطره‌انگیز دهقان فداکار به پاراگرافی ۸۰ کلمه‌ای تقلیل یافته است.

به گزارش خبرآنلاین، دهقان فداکار با همه خاطراتی که برای کودکان دهه شصت داشت، اوایل این هفته جان به جان آفرین تسلیم کرد. واکنش‌ها به مرگ او متفاوت بود و خیلی‌ها در همان ساعات نخست با خاطراتی که از این درس داشتند، از مرگ او ابراز همدردی و ناراحتی کردند و گروهی دیگر از چرایی حذف درس دهقان فداکار در کتاب سوم ابتدایی گفتند.( اینجا)


پس از آن وزارت آموزش و پرورش در واکنشی اعلام کرد که درس دهقان فداکار از کتب درسی حذف نشده بلکه در قالب درسی به نام فداکاران در کتب درسی وجود دارد. 
به طوریکه امروز حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، درباره ماندگاری قهرمانان ملی در کتب درسی اظهار کرد: درباره حذف درس دهقان فداکار از کتب درسی مطالبی بیان شده بود در حالی که دهقان فداکار در کتب درسی وجود دارد و در درس "سیمای فداکاران" کلاس سوم ابتدایی به آن اشاره شده است.

وی افزود: در درس سیمای فداکاران به شهید فهیمده، ریزعلی خواجوی، سهام خیام و مرحوم امیدعلی معلم فداکار که خودش را به آتش انداخت و دانش‌آموزانش را نجات داد پرداخته شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه هیچ گاه نام دهقان فداکار در این 50 سال از کتب درسی حذف نشده است، درباره پرداختن به قهرمانان ملی در محتوای آموزشی اظهار کرد: ما قهرمانان و چهره‌های ماندگاری در کشور داریم که می‌توانند برای دانش آموزان ما الگو باشند.

تقلیل درس دهقان فداکار به یک پاراگراف

اما حذف نشدن درس دهقان فداکار در چه شرایطی است. بررسی درس فداکاران در مقطع سوم ابتدایی نشان می‌دهد آن درس خاطره‌انگیز به پاراگرافی ۸۰ کلمه‌ای تقلیل یافته است و ریزعلی خواجوی به همراه شهید حسین فهمیده، شهید سهام خیام و حسن امیدزاده در یک درس در پایه سوم ابتدایی دور هم جمع شده‌اند و درس فداکاران را تشکیل داده‌اند.

تصویر زیر نشان دهنده درس خاطره‌انگیز دهقان فداکار است که سال‌ها در کتب درسی جای داشت و در سال ۱۳۹۲ از سوی وزارت آموزش و پرورش حذف شد.

متن کامل این درس به شرح زیر بود:

«غروب یکی از روزهای سرد پاییز بود. خورشید در پشت کوه های پربرف یکی از روستاهای آذربایجان فرورفته بود. کار روزانه ی دهقانان پایان یافته بود. ریز علی هم دست از کار کشیده بود و به ده خود باز می گشت. در آن شب سرد و تاریک، نور لرزان فانوس کوچکی راه او را روشن می کرد. دهی که ریز علی در آن زندگی می کرد نزدیک راه آهن بود. ریز علی هر شب از کنار راه آهن می گذشت تا به خانه اش برسد. آن شب، ناگهان صدای غرش ترسناکی از کوه برخاست. سنگ های بسیاری از کوه فرو ریخت و راه آهن را مسدود کرد. ریز علی می دانست که، تا چند دقیقه دیگر، قطار مسافربری به آن جا خواهد رسید. با خود اندیشید که اگر قطار با توده های سنگ برخورد کند واژگون خواهد شد. از این اندیشه سخت مضطرب شد. نمی دانست در آن بیابان دور افتاده چگونه راننده ی قطار را از خطر آگاه کند. در همین حال، صدای سوت قطار از پشت کوه شنیده شد که نزدیک شدن آن را خبر داد.
ریز علی روزهایی را که به تماشای قطار می رفت به یاد آورد. صورت خندان مسافران را به یاد آورد که از درون قطار برای او دست تکان می دادند. از اندیشه ی حادثه ی خطرناکی که در پیش بود قلبش سخت به تپش افتاد. در جست و جوی چاره ای بود تا بتواند جان مسافران را نجات بدهد. ناگهان، چاره ای به خاطرش رسید. با وجود سوز و سرمای شدید، به سرعت لباسهای خود را از تن درآورد و بر چوبدست خود بست. نفت فانوس را بر لباسها ریخت و آن را آتش زد. ریز علی در حالی که مشعل را بالا نگاه داشته بود، به طرف قطار شروع به دویدن کرد. راننده قطار از دیدن آتش دانست که خطری در پیش است. ترمز را کشید. قطار پس از تکانهای شدید، از حرکت باز ایستاد. راننده و مسافران سراسیمه از قطار بیرون ریختند. از دیدن ریزش کوه و مشعل ریز علی، که با بدن برهنه در آنجا ایستاده بود، دانستند که فداکاری این مرد آنها را از چه خطر بزرگی نجات داده است.»

اما تصویر زیر نشان دهنده درس جدید فداکاران است که در پایه سوم ابتدایی تحصیل می‌شود که سهم دهقان در این درس تنها «۸۰ کلمه است:

متن درس جدید فداکاران که به دهقان فداکار پرداخته است به شرح زیر است:

در غروب یک روز سرد پاییزی، وقتی ریزعلی خواجوی از مزرعه به خانه بر می‌گشت، متوجه شد که بر اثر ریزش کوه، مسیر حرکتقطار بسته شده است. در این هنگام صدای آمدن قطار، در کوه پیچید. ریزعلی به سرعت، پیراهنش را به چوب دستی بست، نفت فانوسی را که به دست داشت، روی آن ریخت و آتش زد و به سمت قطار دوید، راننده قطار با دیدن آتش، قطار را نگه داشت و جان مسافران قطار از مرگ حتمی نجات یافت.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوشا A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    1 0
    این تغییر ناشی از عدم توجه به کار مرحوم ریزخواجوی نیست بلکه بی توجهی به ادبیات مملکته که متنی با کلی تشبیه و ادات ادبی و شرح زیبای اتفاق به متنی بی روح و خالی از هرگونه ادبیات توصیفی و تشبیهی شده و گویی با گزارش رسمی اداری طرف هستیم .