۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۳
 امارات به کجا می‌رود؟

بازی و نقش امارات در یمن دارای همان مولفه‌هایی از اشتباه و برآورد غلط از تحولات منطقه است که ترکیه در سوریه مرتکب شد ولی نهایتاً مجبور به اصلاح سیاست‌های خود در این زمینه شد و الان به دنبال میوه‌چینی است! فرق ترکیه و امارت در این است که ترکیه کشوری بزرگ و دارای ظرفیت‌های برگشت‌پذیری در سیاست خارجی و از جمله توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی و قدرت مانور است اما امارات کشوری کوچک بوده و واجد هیچ‌یک از عناصر بالا نیست و بسیار ضربه‌پذیر است به گونه‌ای که ممکن است مدل توسعه اقتصادی‌اش را هم در گرو این تصمیمات غلط و پیوند سرنوشت سیاسی خود به عربستان بگذارد!

عربستان سعودی و امارات متحده عربی تمام توان خود را به کار گرفتند تا با استفاده از قدرت مالی خود و بکارگیری تسلیحات غربی در انبار مانده خود اراده سیاسی خود را بر این کشور تحمیل، در امور داخلی یمن دخالت نموده و از طریق تطمیع بعضی سیاستمداران و روسای قبایل در روند استقرار امنیت، ثبات سیاسی و آرامش در این کشور خدشه وارد نمایند تا به مطامع سیاسی خود دست یابند. اما هم اکنون نزدیک به  سه سال است که این دو از طریق جنگ، خونریزی و محاصره غیرانسانی نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند و متاسفانه جامعه جهانی نیز با چشم پوشی بر این روند نظارت کرده است.

نقش امارات در درگیری‌های چند روزی که منجر به قتل علی عبدالله صالح شد در شهرهای یمن میان شبه نظامیان هوادار عبدالله صالح رئیس حزب کنگره و نیروهای انصارلله در صنعا، محویت ، مارب وریمه که با کشته شدن عبدالله صالح تقریباً به پایان رسید، نشان از درگیر شدن این کشور در توطئه های امنیتی علیه یمن است.  البته ممکن است با شکست طرح امارات برای ایجاد رخنه بین گروههای موتلف و ایجاد درگیری داخلی و کشته شدن علی عبدالله صالح به عنوان بزرگترین مانع میان اتحاد شمال و جنوب یمن، زمینه ائی برای ایجاد تمایل برای پیوستن مردم جنوب به انصارالله فراهم شود و در اینصورت نیروهای اماراتی را برای حفظ مناطق جنوبی با مشکل روبرو کند. لذا در این میان امارات را می‌توان بازنده اصلی این بحران مصنوعی دانست. یکی دیگر از ادامه اشتباهات امارات در یمن در واقع سرمایه‌گذاری این کشور برای آشوب در صنعا و روی کارآوردن فرزند صالح است که در مرحله اول به شکست انجامید. احمد فرزند علی عبدالله صالح که ائتلاف عربی به وی بیشتر از پدرش اعتماد دارد و همانند پدرش اهل تغییر مواضع نیست، چندی قبل به شهر مارب در جنوب یمن متواری شد و تلاش کرد با برخی قبایل منطقه « سنحان»، منطقه « خولان» را در حومه جنوب شرق شهر صنعاء به کنترل خود درآورد که در نهایت ناکام ماند. طی اخباری که به رسانه ها درز کرده است علی عبدالله صالح با هماهنگی نیروهای اماراتی درصدد بود به استان «مارب» که نظامیان اماراتی در آن حضور چشمگیری دارند، رفته و در ادامه با انتقال به عربستان، عملیات را علیه نیروهای امنیتی، انصارالله و قبایل یمنی فرماندهی کند.

انور عشقی افسر سابق ارتش سعودی و مدیر مرکز تحقیقات خاورمیانه و از شخصیت‌های نزدیک به دربار سلطنتی عربستان در اظهاراتی بیان داشت که «احمد» فرزند رئیس جمهور سابق یمن علی عبدالله صالح که هم اکنون در امارات اقامت دارد، جانشین پدرش خواهد شد. ئتلاف عربی روابطش را با احمد از سر خواهد گرفت، زیرا به او اعتماد دارد. وی گفت: به علی عبدالله صالح قبل از کشته شدنش گفته بودیم که اگر پیروزی را می خواهی باید به عربستان بیاید و توافق صلح را امضا کند و ادامه مبارزه را از خارج از یمن اداره و بر عهده بگیرد، ولی او قبل از اینکه بخواهد این کار را انجام دهد، کشته شد و احمد این مسیر را به جای پدر ادامه و تکمیل خواهد کرد.

چندی پیش عرب پست به نقل از منابع نزدیک به انصار الله فاش ساخت که علی عبدالله صالح در حال آموزش نیروهای وفادار به خود و نزدیک به ائتلاف عربی برای رویارویی با مردم یمن است. با تحمل دو ضربه دردناک کشته شدن علی عبدالله صالح و پس گرفتن استعفای سعد حریری؛ عربستان در یمن و لبنان در هر دو کشور شرایط علیه آل سعود است. همچنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت، محمد بن سلمان به پیشنهاد ولیعهد امارات از علی عبدالله صالح خواست که از همراهی با حوثیها دست بکشد و با آنها وارد ائتلاف شود و وی نیز این پیشنهاد را به همراه ۴ شرط قبول کرده بود. اسمش از لیست تحریمهای بین‌المللی خارج شود، در یمن جدید یک جایگاه سیاسی خوب داشته باشد، امنیت خود و خانواده اش تضمین شود و خواسته‌های مالی‌اش تامین شود. اما حوثیها پس از مطلع شدن از این توطئه تا لحظات آخر عبدالله صالح را تحت فشار گذاشته تا به آنها پشت نکند و متحد آنها باقی بماند. روزنامه لبنانی «البناء» نیز نوشته است که نقشه کودتا علیه انصار الله از قریب به هشت ماه پیش آغاز شد و محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی، ژنرال «شائول موفاز»، وزیر جنگ سابق اسرائیل، «محمد دحلان»، عضو جدا شده جنبش فتح در فلسطین در کنار «احمد علی عبدالله صالح»، فرزند رئیس جمهور اسبق و مقتول یمن در آن مشارکت داشتند.

با این شواهد و قرائن و در یک جمعبندی کلی به نظر میرسد امارات بیش از اندازه خود را درگیر مسائل یمن نموده و بی دلیل در همرهی با سعودی در در دخالت در مقدرات این کشور خود را آسیب پذیر کرده است! این هفتمین جنگ یمن و عربستان است و شش جنگ پیشین، برنده نداشت؛ از این رو برای آینده جنگ فعلی نیز راه خروج از مسیر درگیری نظامی نمی‌گذرد. تنها راه چاره، دنبال‌کردن مصالحه به‌صورت برد-برد است و امارات باید به فکر آینده تعاملش با انصارالله باشد که در موضع قدرت قرار گرفته و سهم مهمی از سیاست و حکومت را در صحنه ملی یمن در اینده خواهد داشت. انشاالله!

منبع: روزنامه مستقل مورخ ۹۶.۹.۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    0 0
    جالب بود. نظامیان عربستان و امارات خودشان در یمن هستند و اونوقت می گن چرا ایرنی ها در یمن هستند. خداییش چه دنیایی شده. انگار پول مغز یک عده رو سوزونده.
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    1 0
    همه اشتباه می کنند و فقط ما کارمون درسته. ولی نمیدونم چرا ما هرروز فقیرتر میشویم؟