خبرگزاری صداوسیما نوشت: از نظر عربستان سعودی، اسرائیل متحدی قابل اعتماد است و از این رو عربستان سعودی به خوبی درک کرده که زمان خوبی برای دوستی با اسرائیل است.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره انگلیسی؛ در تحلیلی تاکید کرد تهدید ادعایی عربستان سعودی از سوی ایران بهانه ای بیش نیست و هدف سعودی ها از نزدیک شدن به اسرائیل، محکم کردن حاکمیت شان در داخل است.

در صحنه سیاسی منطقه، کسی انتظار اتحاد بین ریاض و تل آویو را نداشت ولی تحولات به شکلی پیش رفت که این دو به سوی هم سوق یافتند و منطقه بستر دوستی های عجیبی شده است.

کوبی مایکل، محقق ارشد در موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو، براساس منافع راهبردی مشترک بین دو طرف در منطقه این را «اردوگاه عملگرای عربی» می خواند.
وی معتقد است «از نظر عربستان سعودی، اسرائیل متحدی قابل اعتماد است و از این رو عربستان سعودی به خوبی درک کرده که زمان خوبی برای دوستی با اسرائیل است.»

به گفته مایکل، عربستان سعودی درک کرده است که روند صلح فلسطین روی شانه های این کشور است و مسائل مهم دیگری وجود دارند که اهمیت راهبردی دارند. عربستان که پیشتر و در دو هزار و دو طرحی موسوم به ابتکار صلح پایدار را ارائه کرده بود، علاقمند است که اسرائیلی ها و فلسطینی ها را برای پذیرش طرح صلح کوشنر سوق دهد. مایکل معتقد است «سعودی ها چندان خود را در قبال فلسطینی ها مسئول نمی دانند و مایل هستند با توافق موقت که از دیدگاه من همان طرح صلح آمریکاست، موافقت کنند.»
خلیل شاهین، تحلیل گر سیاسی در شهر رام الله در کرانه باختری معتقد است در واقع ایران بهانه ای بیش نیست. هر چند مقامات سعودی درباره روابط شان با اسرائیل سکوت کرده اند اما همتایان اسرائیلی آنها با دعوت هایی که از آنها به عمل آورده، تلاشی برای پنهان کردن روابط بین دو طرف نکرده اند. هفته گذشته، ایوب کارا وزیر ارتباطات اسرائیل عبدالعزیز الشیخ مفتی اعظم سعودی را برای دیدار از اسرائیل دعوت کرد و دو روز بعد، گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک اسرائیل اولین مقام اسرائیلی بود که با خبرگزاری سعودی گفتگو و تاکید کرد اسرائیل آماده همکاری اطلاعاتی با سعودی ها درباره ایران است.

تغییرات داخلی اخیر در عربستان سعودی که با بازداشت شاهزداگان، وزرا و تاجران بلند بالا و با دستور محمد بن سلمان همراه شد، نشانه ای از سرکوب هرگونه نارضایتی با اسم مقابله با فساد مالی بود.

محجوب زویری، استاد مهمان در برنامه مطالعات خلیج فارس در دانشگاه قطر معتقد است «تغییرات سیاسی در عربستان سعودی و تمایل برای قبض قدرت دلیل اصلی این روابط باز با اسرائیل است. البته ایران هم که بیشتر به عنوان بهانه این کار مطرح شده، نگرانی چندانی درباره این ائتلاف احتمالی ندارد. این کار باعث می شود ایران خود را به عنوان قدرتی نرم و با وجهه ای بهتر ارائه کند، در واقع خود را به عنوان تنها پایه مقاومت در برابر اسرائیل معرفی می کند.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =