رئیس گروه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: آموزشهای دانش آموزی با همکاری راهنمایی و رانندگی طی سالهای اخیر منجر به کاهش ۱۷٫۵ درصد تصادفات در استان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محمد شاطریان در نهمین جشنواره فراگیری نخستین واژه آب هدف از این جلسه را تبیین مباحث مصرف آب عنوان و خاطرنشان کرد: ما نخستین بار ۸ سال قبل، از سوی سازمان راهنمایی و رانندگی پیشنهادی را برای آموزش علایم راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان دریافت کردیم تا والدین خود را با علائم راهنمایی و رانندگی آگاه سازند.

وی ادامه داد: آموزش های لازم باعث گشت تا ۱۷/۵ درصد تصادفات کاهش یابد، اینک شرکت آب نیز در همین راستا تقاضا داشته تا مباحث صرفه جویی و مصرف اصولی آب را به کودکان اموزش دهیم.
محمد شاطریان با بیان اینکه تمدن های کهن انسانی در کنار آب ها به وجود آمده بودند، خاطر نشان کرد: آب مایه حیات است و به گفته کارشناسان آب ماده ای کمیاب است که باید در مصرف آن صرفه جویی شود.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر یادآور شد: آب بهترین نوشیدنی در دنیای ابدی است و انسان در آخرت نیز از آن استفاده خواهد کرد.
شاطریان با اشاره به ترکیبات آب ادامه داد: آب از ترکیب اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده که باهم مخلوط و پیوند مولکولی ایجاد می کنند که باعث خاموش شدن آتش می گردد، این ماده حیاتی تا ۴ درصد انقباض دارد و زیر ۴ درجه منبسط می شود.
وی افزود: کره زمین ۳/۴ درصد آب دارد که تنها ۲ درصد آن آب قابل شرب است، در جزایر کانادا ۱۰هزار و ۶۷ متر مکعب آب ذخیره شده زیرزمینی وجود دارد که در مقابل برخی از کشورهای خاورمیانه کمتر از جزایز کانادا آب دارند.
شاطریان با اشاره به کمبود آب یادآور شد: دوسوم جمعیت جهان در آینده ای نزدیک با کمبود آب مواجه خواهند شد در حالی که کشورهای عربی در حال حاضر با کمبود آب مواجه هستند.
وی با اشاره به سخنی از دبیر احیای ستاد دریاچه ارومیه گفت: تا حدود ۳۵ سال پیش برداشت اضافی از منابع نداشتیم اما پس از آن ۷۵ درصد از آب را مصرف کرده ایم و اکنون با کمبود آب مواجه ایم، ما امانتدار بدی برای تمدن های بشری پیشین بوده ایم.
شاطریان در تشریح وضعیت منابع آبی ایران، گفت: ایران ۸۵ درصد از ذخایر آبی را مصرف کرده است در حالیکه بایستی روزانه هر فرد یک لیتر آب مصرف نماید بیش از آن زیاده روی هایی است که باعث شده اینک با این مشکلات مواجه شویم.
رئیس گروه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: آب استحمام۱۲۰ لیتر میانگین دارد که در ایران بیش از این آمار ملاحظه می شود و این نیز یکی دیگر از مشکلات کم آبی در کشور محسوب می گردد.
شاطریان با بیان اینکه اگر اصول صرفه جویی آب فرهنگسازی شود تا حدودی در وضعیت مصرف آب تاثیر می گذارد، اذعان داشت: از تمامی مسئولان آموزش استان خواهشمندیم تا به منظور نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی آموزشهای لازم را در مدارس به کودکان ارائه دهند.
وی افزود: تبریز شهر اولین هاست اگر بتوانیم طرح صرفه جویی را در شهر اولین ها نهادینه کنیم طبیعتا درست مصرف کردن را در سطح کشوری به مردم آموزش خواهیم داد، پس باید کودکان را از همین امروز آگاه سازیم تا در مصرف آب صرفه جویی کنند.

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =