باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رییس سازمان شیلات نوشت:کیفیت خاویار ایرانی در دنیا منحصر به فرد است از این رو امکان رقابت سایر رقبا اعم از چین از حیث کیفیت با خاویار ایرانی وجود ندارد.

حسن صالحی، از تمدید ممنوعیت صید خاویار از دریای خزر خبر داد و اظهار کرد: هفته گذشته در اجلاس با روسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر، توافقاتی مبنی بر ممنوعیت صید خاویار تا پایان سال 2018 صورت گرفت.

وی افزود: در سال 2018، مجددا میزان ذخایر ماهیان خاویار مورد بررسی قرار می گیرد و سپس مقامات شیلات کشورهای حاشیه دریای خزر تصمیمات لازم را اتخاذ می کنند.

صالحی ادامه داد:با توجه به ممنوعیت صید، پرورش ماهیان خاویاری در دستور کار قرار گرفت به طوریکه سال گذشته 3 تن خاویار پرورشی و 2 تن گوشت ماهیان خاویاری تولید شد که انتظار می رود تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولید خاویار پرورشی و گوشت این ماهیان به 20 تن برسد.

به گفته این مقام مسوول، 50 تا 60 درصد خاویار پرورشی در داخل مصرف  و مابقی آن به بازارهای هدف صادر می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تلاش سازمان شیلات حفظ شهرت و آوازه خاویار ایرانی در دنیاست،بیان کرد: اکنون بیش از 80 مزرعه خاویار پرورشی ماهی در کشور موجود است که برای داشتن آینده روشن تولید و صادرات این ماهیان، گسترش این مزارع در دستور کار قرار گرفته است.

رییس سازمان شیلات در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند که چینی ها جای ما در تولید خاویار را گرفتند، یادآورشد: با وجود  آنکه کیفیت خاویار ایرانی در دنیا منحصر به فرد است از این رو امکان رقابت سایر رقبا اعم از چین از حیث کیفیت با خاویار ایرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: کشورهای اروپا و آمریکای شمالی که در گذشته خاویار دریای خزر را مصرف می کردند، هم اکنون برای تولید خاویار پرورشی تمایل به سرمایه گذاری دارند که این امر بیانگر کیفیت بالای خاویار ایرانی است.

18 هزارتن تیلاپیا وارد شد

صالحی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت واردات تیلاپیا افزود: سال گذشته در مجموع 40 تا 45 هزارتن ماهی به کشور وارد شد که 11 هزارتن از این میزان را تیلاپیا به خود اختصاص داده است.

این مقام مسوول، با بیان اینکه تن ماهیان مورد نیاز کارخانه های کنسرو سازی بالاترین میزان واردات را به خود اختصاص داده است،اذعان کرد: براین اساس، مجموع واردات ماهیان خوراکی به کمتر از 18 هزارتن می رسد.

وی، اجرای سیاست تبادل کالا به کالا را امری مهم در کاهش واردات تیلاپیا دانست و بیان کرد: سازمان شیلات با اجرای این سیاست از سال آینده در ازای صادرات 5 کیلو قزل آلا معادل یک کیلو تیلاپیا وارد می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سه سال گذشته با سازمان محیط زیست توافقاتی مبنی بر پرورش تیلاپیا در داخل صورت گرفت که بدین منظور 10 مزرعه در بافت یزد در ماه های آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

رییس سازمان شیلات در پاسخ به سوال دیگری که تولیدکنندگان داخلی معتقدند که واردات تیلاپیا ضربه مهلکی به بازار قزل آلا وارد کرده است، تصریح کرد:  با توجه به بازار متفاوت قزل آلا با تیلاپیا، جایگزینی آن در سبد خانوار غیر ممکن است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =