مهر نوشت: حدود ۵ روز مانده به برگزاری همه پرسی کردستان، نخست وزیر عراق در جمع خبرنگاران پیش بینی کرد که گشایش مهمی در موضوع همه پرسی جدایی کردستان از عراق ایجاد شود.

به گزارش «بغداد الیوم»، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در جمع گروهی از خبرنگاران پیش بینی کرد که گشایش مهمی در موضوع همه پرسی کردستان عراق به زودی ایجاد شود و تأکید کرد که گروه های کُرد باید همه پرسی را رها کرده و به سوی مذاکره روی بیاورند.

وی همچنین از برخی اظهارات  که در بغداد خواستار اقدام نظامی علیه کُرد ها هستند انتقاد کرد و گفت اگر در صورت برگزاری همه پرسی لازم باشد تا امنیت را برقرار کنیم، این کار را انجام خواهیم داد.

نخست وزیر عراق گفت که مسئولانی از دولت عربستان با دولت عراق تماس گرفته و پیشنهاداتی برای حل این مسأله داده اند، دیدگاه سعودی ها و ما در این خصوص که نباید منطقه را به ورطه طرح های تجزیه و تقسیم بکشیم مطابق بوده است.

العبادی در اشاره به تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق و حکم توقف فوری برگزاری همه پرسی کردستان گفت این حکم بر اساس قانون اساسی صادر شده است و گفت : نه تنها زمان همه پرسی کردستان در شرایط فعلی مناسب نیست، هیچ وقت هم مناسب و درست نخواهد بود. نخست وزیر عراق از سخنان و اظهارات تنش زا در خصوص کرکوک هم واکنش نشان داد و گفت مخالف ورود نیروهایی از خارج از کرکوک به این شهر هستیم و تأکید کرد که آن روزی که شهروندان عراقی بر خاک عراق در مقابل هم بایستند نخواهد رسید. نخست وزیر عراق از نیروهای مرکزی مستقر در کرکوک خواست که در صورت وقوع درگیری از هیچ گروهی جانبداری نکنند.

حیدر العبادی گفت ایران، ترکیه، ایالات متحده و حتی عربستان با مسأله تجزیه عراق مخالف هستند و برخی از آنها حتی خواستار لغو همه پرسی هستند نه تنها تعویق آن، وی همچنین در خصوص سفرش به نیویورک اخبار منتشر شده در خصوص لغو این سفر را رد کرد.

وی یادآور شد که دولت بغداد اقدامات تنبیهی علیه شهروندان کُرد عراق اتخاذ نخواهد کرد ولی در صورت نیاز برخی چهره ها و شخصیت های سیاسی کُرد را مشمول برخی اقدامات قانونی قرار خواهد داد.

العبادی گفت: هیچ کشور یا دولتی به جز رژیم اسرائیل از همه پرسی کردستان حمایت نکرده است و برخی جریان های کُرد گمان می کنند که تا آویو در ایالات متحده می تواند از مسأله کردستان دفاع کند در حالی که در شرایط فعلی لابی های اسرائیلی درگیر مسائل خودشان هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =