۰ نفر
۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸

پس از گذشت یک دوره از ریاست جمهوری روحانی فعالان اقتصادی منتظر عمل دولت به وعده‌ای هستند که مدت‌ها به تأخیر افتاده و آن‌هم یکسان‌سازی نرخ ارز است، مطالبه‌ای که به‌طور حتم اگر دولت به آن در پاییز پاسخ مثبت بدهد، به گرانی ارز منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، آخرین ماه تابستان برای اسکناس سبز آمریکایی در بازار ایران خوش‌یمن بود. دلار که به مدت طولانی پس از افت قیمت و مبادله زیر 4 هزار تومان در کانال 3700 تومان سیر می‌کرد، در شهریورماه توانست کانال 3800 تومان را حفظ کند. دلار هم‌چنین در پنج روز از شهریورماه امسال با نرخ بیش از 3900 تومان معامله شد. نرخی که البته به آن وفادار نماند و درنهایت فصل گرما را باقیمت 3892 تومان به پایان رساند. بررسی نرخ دلار در سی روز شهریورماه نشان می‌دهد که بالاترین نرخ ارز آمریکایی در سال 96 در نیمه شهریورماه ثبت‌شده است. نرخی که البته مسائل داخلی و خارجی متعددی بر آن اثر گذاشت.

کاهش نرخ سود بانکی، حذف ارز مسافرتی و وقوع طوفان در ایالت تگزاس آمریکا و اثرگذاری آن بر قیمت نفت نرخ دلار را هم در ایران بی‌نصیب نگذاشت. نرخ سود بانکی بنا بر تصویب شورای پول و اعتبار در سال گذشته برای سپرده‌های بانکی 15 درصد تعیین‌شده بود اما این مصوبه امسال به اجرا درآمد. با کاهش نرخ سود علی‌الحساب انتظار می‌رفت تا بازارهایی مثل سکه و دلار واکنش‌هایی نشان دهند اما برعکس طلا، ارز با آرامش پیش رفت چراکه به گفته کارشناسان بانک مرکزی در یک سال گذشته بازار ارز را با شدت بیشتری کنترل کرده است و اما سکه در چهارراه استانبول کمی گران شد هرچند کارشناسان این حوزه بیش از سود 15 درصدی طوفان در ایالت تگزاس امریکا را مسبب گرانی سکه دانستند و اثر کاهش نرخ سود بانکی را کمتر از این عامل در نظر گرفتند.  از سوی دیگر مسئله حذف ارز مسافرتی در آخرین هفته شهریورماه پیش آمد اما بازهم بازار واکنش آن‌چنانی به اخبار نشان نداد و راه خود را رفت.

اکنون بازار ارز در 3 ماه آتی با چند مسئله روبه‌روست. در زمستان سال گذشته و هم‌زمان با آغاز مراسم اربعین بازار با افزایش تقاضای ارز روبه‌رو شد درحالی‌که با نرخ مبادله‌ای مثل تمام مسافرت‌های خارجی به زائران 300 دلار ارز تعلق می‌گرفت و بخشی هم توسط مسافران خریداری می‌شد. در سال جدید هرچند ارز مسافرتی حذف‌شده است اما بنا بر اعلام بانک مرکزی به‌منظور رفاه حال زائران ایرانی به عراق در مراسم اربعین به هر زائر پس از ارائه مدارک لازم 200 دلار آمریکا با نرخ مبادله‌ای پرداخت می‌شود بنابراین ممکن است اضافه تقاضای ناشی کاهش میزان ارز مسافرتی و حذف آن به بازار آزاد تحمیل‌شده و نرخ ارز را دست‌کاری کند. از سوی دیگر پس از گذشت یک دوره از ریاست جمهوری روحانی فعالان اقتصادی منتظر عمل دولت به وعده‌ای هستند که مدت‌ها به تأخیر افتاده و آن‌هم یکسان‌سازی نرخ ارز است، مطالبه‌ای که به‌طور حتم اگر دولت به آن در پاییز پاسخ مثبت بدهد، به گرانی ارز منجر خواهد شد.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =