۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۹

«خبرجنوب» نوشت: نزدیک به یک هزار و 600 متر از قنات سعدی کف شکنی و لایروبی شد و بالاخره از امروز آب در نیمی از این قنات تاریخی و حوض ماهی سعدی جریان یافت.

مجتبی زحمتکش مجري احيا و بازسازي قنات سعدي با بیان اینکه طول قنات سعدی به بیش از 3 کیلومتر می رسد،افزود: در حال حاضر کف شکنی و احیای یک هزار و 467 متر از این قنات به پایان رسیده و از امروز نیز آب به این قنات جاری می شود.
زحمتکش گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته هم اکنون دو لیتر بر ثانیه آب در قنات سعدی جاری می شود.
مجري احيا و بازسازي قنات سعدي با بیان اینکه حدود یک ماه قبل قول دادیم که این قنات تاریخی احیا خواهد شد وهم اکنون این وعده محقق شده، تاکید کرد: گردشگران از امروز می توانند حوض ماهی سعدی را پر آب و با ماهی هایش ببینند .
وی در ادامه این گفت وگو با تاكيد بر اينكه عمق مادرچاه قنات سعدی به 70 متر مي رسد و در حال حاضر پرآب است، افزود: برخی معتقد بودند که قنات خشک شده است اما ما ثابت کردیم که این قنات همچنان زنده و پر آب است و تنها به لایروبی و مرمت و احیای دوباره نیاز داشت.
به گفته زحمتکش قنات سعدي در دورههاي مختلف تاريخي همواره احيا و كف شكني شده است به طوری که عمق مادر چاه آن زمانی 10 متر بوده و هم اینک به 70 تا 80 متر رسیده است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر كف كانالهاي قنات حدود 80 سانتيمتر پائينتر رفته است، گفت:اتمام طرح لایروبی قنات سعدی به 600 ميليون نیاز دارد و تاكنون نيز بيش از 200 ميليون تومان صرف احيا، بازسازي و مرمت قنات شده است.
اين كارشناس احيا و مرمت قنوات و سازه هاي آبي زيرزميني با اشاره به اينكه پرونده ثبت ملي قنات سعدي در حال تکمیل است ، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به زودي اين اثر تاريخي شيراز در فهرست ملي جاي خواهد گرفت و در تلاشيم كه قنات سعدي نيز به پرونده 11 قنات ايراني كه در فهرست جهاني به ثبت رسيده است، ملحق شود .
این کارشناس با تاكيد بر اینکه قنات سعدي يكي از باارزش ترين قنات هاي ايراني است كه بايد حفظ شود، افزود: صرف نظر از تاریخی بودن، این اثردر حال حاضر یک جاذبه گردشگری محسوب
می شود که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و با ید حفظ شود.
زحمتکش در خصوص برگشت ماهی ها به حوض ماهی نیز گفت: در سرچشمه بالادستي اين حوض (قنات)، ماهي وجود دارد و از سويي هم تعدادي از اين ماهيها در حوضچه اي نگهداري مي شوند كه با آبگیری دوباره حوض ماهي ها نيز به اين محل اضافه مي شوند.
بنا بر این گزارش از سال 90 قنات سعدی با كاهش آب مواجه شد و در همان سال و سال هاي 94 و 95 فعاليتهاي مرمتي و لايروبي قنات آغاز گردید ، اما طي 15 ماه اخير اين اقدامات به صورت جدي تر دنبال شد به طوري كه در حال حاضر شاهد جریان آب در نیمی از مسیر قنات هستیم و به گفته کارشناسان تا 6 ماه آينده قنات به طور كامل احيا
مي شود.
گفتنی است طول قنات سعدي به 3 كيلومتر مي رسد. قنات سعدي دويست و سي و ششمين قنات ايران است كه به زودي احيا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما قنات سعدي يكي از آثار تاريخي و فرهنگي شيراز است كه قدمتش به بيش از هزار سال مي رسد و سرچشمه آن از كوه بمو آغاز
مي شود .
قنات سعدي صرف نظر از اينكه آب شرب منطقه را تامين مي كرده جزو آبهاي مقدس ايرانيان نيز به شمار مي رفته و رسم كهن در منطقه را رقم زده است. رسمي كه طبق اسناد تاريخي بيش از 500 سال است در آخرين سه شنبه سال در حوض ماهي سعدي اجرا مي شده و در حال حاضر نيز با كمي تغيير در اين محل برگزار مي شود.
در عمق 10 مترى صحن آرامگاه سعدی، قناتى جریان دارد که آب آن به درون حوضى می ریزد این حوض که به حوض ماهى یا حوض سعدی معروف است، یکی از جاذبه های گردشگری فارس محسوب می شود به طوری که هر گردشگری که به آرامگاه سعدی می آید و بر سر مزار وی فاتحه ای می خواند از حوض سعدی نیز دیدن می کند و بنا بر رسمی کهن نیت کرده و سکه ای درون آب می اندازد تا حاجتش برآورده شود.
این حوض در سمت چپ آرامگاه واقع شده و در داخل به شکل هشت ضلعى است که به وسیله 28 پله به صحن آرامگاه متصل مى‏شود.
امروزه هنوز مردم منطقه بر این باورند و در حوض ماهی سکه می اندازند تا آرزوهایشان برآورده شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =