وکیل چه کسی است و وکالت به چه معناست؟

وکیل فردی هست که از طرف شخصه اعم از حقوقی یا حقیقی به سبب عقد وکالت برای انجام کاری مامور می شود.

وکالت به چه معناست: مفهوم وکالت به صورت لغوی عوض کردن ویا واگذار کردن می باشد. وکالت عقدی هست که به سبب آن یکـی از طرفین طرف بـقیـه را برای انجام امری وکیل خود می نماید. وکالت یکـی از عقدهای خیلی بیشتری است که نیز اکنون در صفحه های مجازی و صحنه های اجتماعی و اقتصادی و بانکها وغیره بهره گیری می شود.

 این ایام با دقت به شرایط اقتصادی و فرهنگی کمتر خانواده ای می باشد که به نوعی درگیر پرونده های قضایی نباشد. بدیهی است که همگان تسلط بر قوانین ماهوی و شکلی ندارند و مقتضای عقل است که دفاع از حقوق به وکیل مجرب سپرده شود. اکثرافـراد طرفداراین هستند که پرونده های خود را به بهترین وکیل پایه یک دادگستری محول کنند. شرایط وکلا خیلی شبیه به پزشکان است و همان گونه که در بیماری ‌های دشوارانسان به هر پزشکی اعتماد نمی نماید در گزینش وکیل نیز می بایست دقت بیشتری وجود داشته باشد. برخـی وقتها دیده شده است که اشخاصـی با سوء بهره گیری از نا آگاهی مردم؛ خود را وکیل دادگستری معرفی و مبالغ هنگفتی را به عنوان حق الوکاله از آنان گرفته اند. چنان چه که؛ هیچ جوازی برای وکالت در محکمه ها نداشته و با وعده های پوچ و بی اساس از جمله وجود آشنایی با بعضـی اشخاص دارای نفوذ؛ اقدام به اخاذی و به اصطلاح کار چاق کنی کـرده ‌اند.

وکالت درمفهوم کلمه به معنی واگذار نمودن است و در اصطلاحات حقوقی؛ وکالت عقدی است که به سبب آن یکـی از طرفین ؛ طرف بـقیـه را برای انجام کاری وکیل یا وکیل خود انتخاب می کند. ضمناً وی میتواند در سمت مشاوره حقوقی به شما کمک نماید. قانون مدنی وکالت را چنین تعریف کـرده است : وکالت عقدی می باشد که به سبب آن یکـی از طرفین طرف بـقیـه را بر انجام امری وکیل خود قرار می دهد. با انعقاد عقد وکالت؛ وکیل و موکل در مقابل همدیگر حق و تکلیف یافته؛ حاوی روابط حقوقی؛ وظایف و مسئولیت های متقابلی می شوند.

مهم‌ترین خصوصیت یک وکیل خوب مورد اعتماد بودن وی است. ایـن امر مستلزم وجود صداقت؛ امانت و احساس مسئولیت پذیری در وکیل است. وکیلی که از نظـر اخلاقی همـه محاسن را دارا باشد ولی فاقد تخصص و علم ضـروری باشد؛ نمی تواند به نحو مقتضی از حقوق موکل خود دفاع نماید . پس وکیلی را می توان مورد اثبات قرارداد که نیز از نظـر تندرست اخلاقی مورد قبول باشد و نیز تخصص ضـروری در اموری که به وی سپرده می شـود را به دست آورده باشد.

لازم است اگر کاری انجام پذیر نباشد و از همـان اول تعیین شده است که به سرانجام ضـروری نمی رسد؛ وکیل وانمود به انجام آن نکند و قول بیهوده به موکل ندهد. سرانجام کار را همان گونه که مشاهده می کند به موکل بگوید و نیازی نمی باشد که صد درصد قول برنده شدن در اختلاف را به موکل بدهد. یک وکیل خوب کوشش در گمراه کردن قاضی یا پیچیده کردن پرونده یا به بیراهه کشاندن آن نخواهد داشت. مهمترین خصوصیت یک وکیل خوب مورد اعتماد بودن وی می باشد. ایـن امر مستلزم وجود صداقت؛ امانت و احساس مسئولیت پذیری در وکیل می باشد. وکیلی که از نظـر اخلاقی همـه خصوصیات را دارا باشد ولی فاقد تخصص و علم ضـروری باشد؛ نمی تواند به نحو مقتضی از حقوق موکل خود دفاع نماید .

 پس وکیلی را می توان مورد اثبات قرارداد که نیز از نظـر تندرست اخلاقی مورد قبول باشد و نیز تخصص ضـروری در اموری که به وی سپرده می شـود را به دست آورده باشد. هر قسمـت از دعاوی مثل؛ وکیل طلاق توافقی ؛ وکیل مهریه, وکیل چک, وکیل خانواده وغیره نیازمند به وکلای کارشناس همـان زمینه می باشند که موسسه حقوقی تهران وکیل با دارا بودن 1200 وکیل مجرب و کارشناس در حوزه های مختلف؛ می تواند پرونده های شما عزیزان را به نتیجه برساند.

منبع : https://www.tehran-attorney.com

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744898