بنیاد سعدی، روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه، از سند راهبردی آموزش زبان فارسی در جهان رونمایی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سند راهبردی آموزش زبان فارسی در جهان، طی مراسمی با حضور حداد عادل، رئیس، معاونان و 140 نفر از اعضای شورای راهبردی بنیاد سعدی، که از سفرا، رایزنان فرهنگی، معاونان و مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه و استادان روابط بین الملل هستند، رونمایی خواهد شد.

سید محمدرضا دربندی معاون بین‌الملل بنیاد سعدی در خصوص روند تدوین این سند گفت: «برای آنکه بتوانیم برنامه‌ریزی صحیحی برای گسترش زبان فارسی انجام دهیم، بر اساس روش‌­های علمی که در جهان تعریف شده، یعنی برنامه‌ریزی راهبردی، باید وضعیت موجود را شناسایی و بر اساس آن وضعیت مطلوب را ترسیم می‌کردیم.»

او در ادامه افزود: «برای انجام چنین روندی، به چهار عنصر SWOT یعنی فرصت­‌ها و تهدیدهایی که در خارج وجود دارد و نقاط قوت و ضعفی که در داخل هست، نیاز داشتیم که باید 10 گروه به 10 منطقه مختلف جهان اعزام می­‌کردیم تا در محیط، به صورت میدانی، این اطلاعات را جمع آوری کنند.»

معاون امور بین الملل بنیاد سعدی در ادامه با بیان آنکه انجام چنین روندی بدین شکل به زمان و هزینه بسیاری نیازمند بود، گفت: «بنابراین از روشی خلاق استفاده کردیم و برای 10 منطقه تعریف شده در جهان، 10 شورای راهبردی ایجاد کردیم که اعضای این شوراها را، سفرا و رایزنان فرهنگی و استادان اعزامی، که تازه به کشور بازگشته‌اند و اطلاعتشان به روز است و همچنین کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات تشکیل می‌دادند.»

دربندی افزود: «هر شورا متناسب با منطقه خود، هشت الی 14 نفر عضو دارد. بنابراین اکنون برای مناطق 10 گانه جهان که برای گسترش زبان فارسی تعریف شده است، 140 عضو شورای راهبردی داریم.»

او با بیان آنکه کم­تر سازمانی می­‌تواند جمعی با این تعداد و این شخصیت‌­ها را برای مشورت گرفتن گردهم آورد، گفت:« در ابتدا جلسه اولیه سه ساعته‌ای برای هر شورا تشکیل شد و به صورت بارش فکری، اطلاعات مربوط به چهار عنصر ذکر شده را جمع آوری کردیم. سپس کارگروهی از کارشناسان این ده منطقه در معاونت بین الملل بنیاد سعدی تشکیل شد و فرآیندی که لازم است بر روی این اطلاعات انجام شود، اجرایی و نتیجه این اقدامات به ده سند راهبردی تبدیل شد.»

او ضمن اشاره به آنکه طی دو سال گذشته برای تدوین سند راهبردی آموزش زبان فارسی در جهان 20 جلسه شورای راهبردی تشکیل و 900 نفر - ساعت پژوهش کارشناسی انجام شده است، افزود: «سند راهبردی فعلی به کتابی 600 صفحه‌ای تبدیل شد.»

در سند راهبردی آموزش زبان فارسی در جهان جمعا به 627 فرصت، 278 تهدید، 159 نقطه قوت، 235 نقطه ضعف، 167 گروه مخاطب، 359 سیاست و 466 برنامه­ راهبردی اشاره کرده است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    8 1
    زبان فارسی میراث بزرگی برای انسانهای روی زمین است. در بسیاری از کشورها سمبل فرهنگیشان فارسی زبان بوده مانند ترکیه اذربایجان. همین طور عربی و ترکی. منطقه ما تنوع زبانی زیبایی دارد.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    3 5
    بهتر نیست به جای 600 صفحه چرت و پرت، یک سایت آموزش زبان فارسی رایگان مثل doulingo ایجاد بشه؟ بهتر نیست، حداقل در بخش آموزش از یک الفبای استاندارد بر مبنای لاتین استفاده بشه؟ بهتر نیست، کتاب های سطح بندی دار، داستان کوتاه و ... به زبان فارسی بر اساس الفبای استاندارد لاتین و فارسی همزمان چاپ بشه به نظرم این حرف ها همه اش شعار هست، بعد از انقلاب فرهنگستان زبان فارسی بسیار بد عمل کرده و مردم و دانشجو ها واژه های بسیار خوش آواتر برای زبان پارسی ساختند
    • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
      1 0
      دوست عزیز ، بهتر نیست به جای استفاده از این ادبیات زشت، با ادبیات مودبانه تری انتقاد می کردید؟ بهتر نیست اول یک جستجویی دربارۀ نام بنیاد سعدی در اینترنت انجام میدادید و با فعالیت هایی که در طول این مدت کوتاه انجام داده آشنا می شدید و بعد اونو با فرهنگستان مقایسه می کردید؟ بهتر نیست اول تفاوت فرهنگستان و بنیاد سعدی رو درک می کردید و بعد اظهار فضل می کردید؟ بهتر نیست راجع به محتوای این سند ابتدا اطلاعاتی کسب می کردید و بعد اظهار نظر؟ بهتر نیست به جای غر زدن و انفعال، از یک حرکت مثبت و زیربنایی که صورت گرفته حمایت می کردید؟ بهتر نیست ؟ بهتر نیست؟ بهتر نیست؟ بهتر نیست؟ آن کس که نداند و نداند که نداند، تا ابد الدهر در جهل مرکب بماند...
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    3 1
    مسیر گسترش زبان فارسی در جهان از سیاست زدگی زیان بسیاری دیده؛ امیدوارم مسئولین امر، به این موضوع مهم توجه داشته باشند.
  • عباس IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    2 0
    برای تهیه این سند 140 نفر استاد وکارشناسان فرهنگی خبره نقش داشته اند برخی از این استادان از برجسته ترین استادان کشور هستند افرادی مانند دکتر نقیب زاده استاد دانشگاه تهران که بنده خودم در دهه 1360 افتخار شاگردی ایشان را داشتم، دکتر صفار مقدم مولف کتاب های آموزش فارسی به خارجیان ، دکتر امیراحمدیان استاد طراز اول در حوزه آسیای مرکزی، و... دهها نفر دیگر ، ایا همه جمع شده اند چرت وپرت گفته اند؟ واقعا برای فردی که از روی غرض و مرض چنین سخنی گفته باید تاسف خورد. اگر شناخت دقیقی از هر کشور وهر دسته مخاطب نباشد نمی توان برای خارج از کشور کتاب های سطح وبندی و... نوشت و این نیازمند نقشه راه و راهبرد کلان است.