عصرایران نوشت: نماینده پیشین مجلس گفت: در جنوب بلوچستان، روستاهایی داشتیم که 100 درصد به آقای روحانی رای دادند و حتی یک رای هم به آقای رئیسی نداده بودند. این هم جزو پدیده های این دوره از انتخابات بود.

بخشی از گفت‌وگو با پیمان فروزش را می خوانید؛

در انتخابات سال 92 آقای روحانی 73 درصد در استان سیستان و بلوچستان رای آوردند. در سال 96 هم باز آقای روحانی 73 درصد در این استان رای آورده اند. استان سیستان و بلوچستان جزو استان هایی است که بالاترین رای را به آقای داده است. چرا این استان پایگاه اجتماعی ثابت بوده برای آقای روحانی و به طور کلی اصلاح طلبان؟

ما در استان سیستان و بلوچستان، هم در دوره گذشته و هم در انتخابات اخیر رای اول را در کل کشور به آقای روحانی دادیم. به دنبال این هستیم تفکر اصلاحات و تفکر اعتدال را پی بگیریم.

ظاهرا استان سیستان و بلوچستان بالاترین رای را بین کل استان های کشور به آقای روحانی داده است.

بله. استان ما بالاترین رای را به آقای روحانی داده است. در استان سیستان و بلوچستان 73.05 درصد آرا به آقای روحانی داده شده. استان کردستان با 72.8 در رای دادن به آقای روحانی در رتبه دوم است. استان سوم، تهران است. چهارم، گیلان است و پنجم نیز کرمانشاه است. ما رتبه یک را در هر سه مولفه کسب کردیم. استان کردستان، در رای ندادن به آقای رئیسی، در رتبه اول قرار دارد.

اکثر شهرستان های منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان، رای بالاتری به آقای رئیسی داده اند و اکثر شهرستان های منطقه بلوچستان هم رای بالاتری به آقای روحانی داده اند. چرا چنین حالتی در رای دادن اتفاق افتاده است؟

ما 19 شهرستان داریم. در حوزه سیستان 5 شهرستان داریم که در 4 شهرستان آن آقای رئیسی رای بالاتر آورده بود. در تمام شهرستان های حوزه بلوچستان، آقای روحانی رای بالاتر را آورد.

از منطقه سیستان فقط یک شهرستان به آقای روحانی رای بالاتری داده و در منطقه بلوچستان هم یک شهرستان که «دَلگان» است، رای بالاتری به آقای رئیسی داده است. اما اکثریت شهرستان ها در سیستان به یک صورت رای داده اند و اکثریت شهرستان های بلوچستان هم به یک صورت. یعنی سیستان به آقای رئیسی رای بالاتری داده و بلوچستان به آقای روحانی رای بالاتری داده است. چرا اکثریت شهرستان ها در دو منطقه سیستان و همچنین بلوچستان به این صورت رای داده اند؟

آقای رئیسی دو، سه تا خصوصیت ارائه داده بود. یکی این که سیّد است. مردم سیستان یک مقدار در این زمینه علاقه بیشتری دارند. یکی هم این که درباره وابستگی و رگ و ریشه آقای رئیسی، گفتند سیستانی است. یعنی این طور عنوان کردند که پدر آقای رئیسی متولد دشتک زابل است. اینها عواملی بودند که آقای رئیسی رای بالاتری در آنجا آورد.

البته بعضی از مدیران آنجا از دولت آقای احمدی نژاد بودند و عوض هم نشده بودند. این هم یکی از مولفه بود و آن مدیران، هنوز تفکرات دولت قبلی را ادامه می دادند.

در کدام شهرستان از نیروهای دولت آقای احمدی نژاد هستند؟

دقیق نمی دانم ولی بعضی از فرمانداران تغییر نکرده بودند. فرماندار زابل از دوران آقای احمدی نژاد بوده است.

 مولوی علی احمد سلامی که از علمای اهل تسنن استان و نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان مجلس خبرگان هستند از آقای رئیسی حمایت کردند.

بله. ما می بینیم که آقای مولوی علی احمد سلامی هم یکی از علمای برجسته استان هستند ولی میزان نقوذشان همین اندازه ای بود که ارائه شد. در طرف دیگر آقای مولوی عبدالحمید بود که در سطح استان و بعضی از نقاط کشور نفوذ و محبوبیت دارند. در همایش تجلیل از فعالان ستادهای انتخاباتی روحانی که روز سوم خرداد در تهران برگزار شد آقای مولوی عبدالحمید هم سخنرانی کردند.

در شهر زابل آقای روحانی 27 هزار رای آورده و آقای رئیسی 51 هزار رای. این رای دو برابری آقای رئیسی در زابل را ناشی از چه می دانید؟

-آقای رئیسی از سادات بود و مردم سیستان به سادات، علاقه عجیبی دارند. دوم این که آقای رئیسی رگ و ریشه ای در سیستان دارد. مطالباتی هم بود و بعضی ها ممکن است از خدمات دولت برخوردار نشده باشند. برخی مسئولان نیز با دولت هماهنگ نبودند.

زابل دو نماینده در مجلس دارد که یک نماینده، طرفدار آقای رئیسی بود و یک نماینده شان هم از آقای روحانی حمایت کرد. همه اینها تاثیرگذار بود.

اگر فرض کنیم مناطق روستایی وعده های اقتصادی را بیشتر ترجیح می دهند چرا جمعیت زیادتر مناطق روستایی در سیستان و بلوچستان، تاثیر خاصی در رای دادن نگذاشته است؟

در کل استان این طور بود. ما روستاهایی داشتیم که آب برای خوردن نداشتند اما 100 درصد به آقای روحانی رای دادند.

این نوع رای دادن در چه مناطقی بوده است؟

در جنوب بلوچستان، روستاهایی داشتیم که 100 درصد به آقای روحانی رای دادند و حتی یک رای هم به آقای رئیسی نداده بودند. این هم جزو پدیده های این دوره از انتخابات بود. روستاهای ما با این که در اوج فقر بودند و میزان فقر 100 درصد بود و آب آشامیدنی سالم نداشتند ولی به آقای روحانی رای دادند.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ر IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    5 0
    شـرم آوره که روستایی در ایران آی خوردن نداشته باشه
  • و IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    4 0
    درود به درک و فهم مردم زحمتکش اما فقیر این استان... ای کاش رئیس جمهور هم به این منطقه محروم توجه بیشتری کند.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    4 2
    بابا تمام شد روحانی محبوب دلها شد
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    3 2
    آدم نون هم نداشته باشه بخوره باز هم باید عقلش کار کنه. خوشبختانه مدرم مظلوم بلوچستان اینو به خوبی نشون دادن که مرامشون پشت کردن به وعده های توخالیه
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 0
    البته نباید این نکته را فراموش کرد که جامعه اهل سنت به هر کاندیدی از جریان اصلاح طلب رای بیشتری می دهند تا اصولگرا دلیل رای بیشتر اقای رئیسی در زابل هم به خاطر اکثریت شیعه در سیستان هست نه عامل دیگری کاش اقای فروزش صادقانه تر پاسخ می دادند
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 1
    بخاطر همين اين مناطق با قطع برق در حال تنبيه شدن هستند تا نتيجه راي دادن به روحاني را ببينند
  • رضا A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 0
    من خودم به آقای روحانی رای دادم به دلایلی خاص، اما رای دادن صد درصدی در روستاهای سیستان و بلوچستان و همچنین خود شهر زاهدان به دلایلی صورت رگفته که یه کم فکر کنین بهش پی خواهین برد
  • ایران RO ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    2 0
    چرا می پیچونه؟ مردم سیستان بیشتر شیعه هستند و مردم بلوچستان هم بیشتر سنی همین حتما میدونین اهل سنت قاطعانه به دکتر روحانی رای دادند
  • ابی چالک IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 0
    ازپیمان فروزش می خوام بپرسم کشوری که دولت روحانی سرکار باشه وبااین حجم تبلیغاتن وروستاهایی که هنوز نمی دانند غیراز روحانی کسی دیگه ثبت نام کرده یانه وفقط 5روایانی شنیدند سیدی هم آمده انتظار بیشترازاین هم نبود واگه عدالت رعایت میشد متخلفات مهندسی صورت نمی گرفت امروز انچیزی که می دیدیم درصفحه تلویزیون چیز دیگری بود شایدهم بوده ما نمی دانیم
  • محمدرضا حميدي DE ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    3 1
    سلام نسبت اقاي فروزش با مولوي عبدالحميد معلوم است.اما علت روستايي كه اب اساميدني نداشت و به اقاي روحاني راي داد برميگردد به عدم اگاهي ان مردم و تاثيرپذيري چشم بسته ي اهل سنت از مولوي.اما چرا اقاي روحاني فقط درجهت راي گرفتن از مولوي استفاده ميكند اما در برقراري امنيت معامله اي مثل انتخابات نمي كند جاي سوال دارد. اري ما سيستانيها عاشق علي و زهراييم . و اولادشان هم برايمان عزيزند، افتخارماست كه در بدترين شرايط دست از اعتقادمان برنداشتيم و همه زن و مرد سرباز ولي امر هستيم
  • آرمان A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 0
    داستان اینه که اهل سنت همه به آقای روحانی رای دادن یعنی بلوچستان و شیعیان که سیستان هستند به رییسی رای دادن این اتفاق در تمام مناطق سنی نشین مثل کردستان و هرمزگان و گلستان و خراسان جنوبی هم افتاده
  • بی نام A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    1 0
    آنها به تشخیص خودشان عمل کردن نیازی به تیتر سازی نیست
  • خیاوی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    1 0
    اقلا ایت تفکرات موثررادررای دادن اعلام نکنید تاابروی کشورنره وازطرفی هم همونایی که رای دادن بی ابی وبی برقی رو بجان بخرن البته بعید میدونم خبرانلاین کامنت منو حذف نکنه
  • مهرداد A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    3 1
    اساسا در ایران رای طبقات فقیر به سمت اصولگرایان و رای طبقات متوسط به سمت اصلاحات است. در هر استان به تناسب حجم طبقه فقیر و متوسط، سبد رای این دو جناح در نوسان است. منتهی در کشور یک استثنا داریم و آنهم مناطق سنی نشین است که جملگی جزو مناطق محروم کشور هم هستند. اما چون سنی بودن و اقلیت بودن بر این مناطق سایه انداخته و تبعیضهایی بر آنان اعمال می شود، از همین روی مردم اهل تسنن از قدیم به سوی اصلاحات گرایش دارند. استان سیستان و بلوچستان یک استان محروم است... منطقه سیستان شیعه نشین و بلوچستان سنی نشین است. و با توصیفاتی که گفته شد، سیستان همانند مناطق فقیر شیعه، به سوی اصولگرایی گرایش دارد، اما بلوچستان با وجود فقر گسترده، به دلیل سنی بودن، به سوی اصلاخات گرایش دارد. این حقیقتی ست که جناب نفرمود.
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    1 0
    آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان استبله مشخصه دیگه چرا اینطور بوده نباید طناب ریسمون ببافی براش