دردهای بی درمان روشندلان شیرازی با روزی 1200تومان!

«خبرجنوب» نوشت: یک عصای سپید، یک عینک دودی و دستی که روشنایی را دنبال می کند، ویژگی های انسان هایی است که دل هایی روشن دارند، انسان هایی که گرچه دیده شان بینایی ندارد اما گوشی شنوا برای شنیدن و دلی روشن برای لمس محبت دارند؛ قشری که تنها توقعشان شاید حساب کردن روی چشمهای ماست برای دیدن مشکلات شان و برداشتن گامی در مسیر رفع آن.

يكشنبه اين هفته به نام اين قشر نام گذاري شده بود، روزي به نام «عصای سفيد» كه به همين مناسبت، ديروز تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز میهمان مركز آموزشي نابينايان شوريده شيرازي بودند. مركزي با بيش از 50 سال قدمت كه تنها مامن روشندلان شيراز، استان و حتي خارج از استان است.
مدير اين مركز در حاشيه بازديد اعضای شوراي شهر شيراز با اشاره به برخي مشكلات اين مكان گفت: اين مركز پذيراي روشندلان از سنين 4 تا 24 سال است كه برخي از آنها علاوه بر مشكل بينايي مشكل جسمي يا ذهني نيز دارند، بعضي هم قادر به راه رفتن نيستند. ما در اين مركز علاوه بر آموزش هاي علمي، فرهنگي و فعاليتهاي ورزشي راه و رسم يك شهروند خوب بودن را نيز به شاگردان خود مي آموزيم و همچنين آموزش ها باعث شده تا روشندلان كمترين آسيب اجتماعي را ببينند.
اميدي ادامه داد: يكي از مشكلات اساسي دانش آموزان اين مركز بحث اياب و ذهاب و هزينه حمل و نقل آنهاست كه گاه باعث مي شود خانوادهها به همين دليل از آوردن فرزند نابيناي خود به اين آموزشگاه اجتناب كنند و حتي در مواردي هزينه حمل و نقل يك دانش آموز 6 ميليون تومان است. سال قبل 80 درصد اين هزينهها با كمك خيرين تامين شد و تعداد دانشآموزان ما از 80 نفر به 100 نفر رسيد اما امسال باز هم تعدادي به همين دليل به مدرسه نيامدند و مشكل آنها هنوز حل نشده است.
وي تصريح كرد: ما در اين مدرسه 16 كلاس ابتدايي داريم و اولويت ما نيز آموزش ابتدايي است كه درس هاي آن ها با دانش آموزان عادي تفاوتي ندارد و تنها كتاب هاي آنان به خط بريل است.
اميدي ادامه داد: در حال حاضر 250 دانش آموز در اين مركز حضور دارند كه براي 50 نفر آنان خوابگاه ايجاد شده و هم اكنون دو خوابگاه هركدام به ظرفيت 125 نفر براي دختران و پسران در حال ساخت است كه 95 درصد پيشرفت دارد و با بهره برداري از آن ظرفيت خوابگاهي ما به 300 نفر مي رسد.
وي با اشاره به هزينه بالاي تامين امكانات مورد نياز روشندلان اين مركز گفت: قيمت يك ماشين تحرير ويژه نابينايان 4 ميليون تومان و هزينه خريد يك چاپگر آنها 700 ميليون تومان است كه اين هزينه ها ما را با مشكل مواجه كرده است.
وي با اشاره به استعداد بالاي دانش آموزان اين مركز گفت: ما دانش آموزي داشتيم كه در رشته فوتبال نابينايان آقاي گل آسيا شده و كودكاني در اينجا تحصيل كرده اند كه رتبه هاي نخست دانشگاه را كسب كرده اند و حتي برخي علاوه بر اين كه حافظ كل قرآن بوده اند قرآن را به دو زبان فارسي و انگليسي مي خواندند و يا قرآن را از آخر به اول قرائت مي كردند.
مدير مركز آموزش نابينايان شوريده شيرازي افزود: در حال حاضر بزرگ ترين دغدغه حمل و نقل و آوردن دانش آموزان روشندل به مدرسه است كه بالا بودن هزينه اياب و ذهاب آن ها مشكلات زيادي را براي ما به وجود آورده است.
نايب رييس شوراي شهر شيراز نيز با اشاره به سختي كار آموزش در حوزه معلولين و روشندلان گفت: رويكرد شوراي پنجم انسان محور است و شامل همه شهروندان از جمله افراد كم توان و معلول نيز مي شود.
ابراهيم صبوري در خصوص وجود برخي مشكلات در معابر اطراف اين مركز آموزشي اظهار داشت: متاسف شدم كه ما هنوز نتوانسته ايم اطراف اين مدرسه را براي عبور و مرور كودكان نابينا مناسب سازي كنيم اين در حالي است كه كل شهر بايد براي تسهيل رفت و آمد اين افراد مناسب سازي شود و قول مي دهيم مصوباتي را داشته باشيم تا حداقل اطراف اين مركز مناسب سازي شود و براي رفت و آمد دانش آموزان اين مركز نيز تا جايي كه امكان دارد کمک خواهيم كرد تا دانش آموزان تنها به فكر تحصيل خود باشند.
وي گفت: در خصوص مناسب سازي شهري تلاش ما تدوين برنامه اي بلندمدت است البته شايد نتوان همه شهر را مناسب سازي كرد اما حداقل مي توان نقاطي را كه معلولين در آن تردد بيشتري دارند سامان داد.
عضو ديگر شوراي شهر هم گفت: مسئولين اين مركز نيازهاي موجود از جمله مناسب سازي و حمل و نقل را به صورت مكتوب به شورا ارايه دهند تا شورا به آنها رسيدگي كند.
سيروس پاك فطرت تصريح كرد: البته طي يكي دو سال اخير اقدامات خوبي در زمينه مناسب سازي معابر شهر صورت گرفته و از اين پس نيز طبق رويه قبل در ساخت پارك ها به همه موارد از جمله مناسب سازي اين اماكن براي استفاده معلولين، جانبازان و روشندلان توجه مي شود اما با توجه به گستردگي شهر نمي توان همه شهر را بازسازي و مناسب سازي كرد. معاون پشتيباني ناحيه 4 آموزش و پرورش شيراز هم گفت: مدرسه شوريده يكي از مدارس خاص منطقه است كه همه با عشق و علاقه در آن كار مي كنند و ارتباط خوبي ميان اين مركز با خيرين وجود دارد به گونهاي كه هر ماه كمك هاي خوبي از بابت آنها به اين مركز مي شود كه اگر اين كمك ها نبود با مشكلات بيشتري در امور دانش آموزان نابینا مواجه مي شديم.
هاشمي افزود: در حال حاضر به دليل مشكلات مالي، سرانه هزينه روزانه هر دانش آموز 1250 تومان است كه كفاف هزينه هاي اين دانش آموزان را نمي دهد. بايد از جاهاي ديگر نيز كمك بگيريم كه البته نيازهاي اين مركز بيشتر از ديگر مراكز است. مددكار اجتماعي اين مدرسه نيز كه خود از روشندلان است گفت: خيابان هاي اطراف اين مركز از غير استانداردترين خيابان هاي شهر است كه حتي خط كشي عابر پياده و تابلوهاي راهنمايي مناسبي نيز ندارد.
كمالي گفت: از مسئولين تقاضا داريم حداقل براي مناسب سازي خيابان ها و پياده روهاي اطراف اين مركز و ساماندهي ايستگاه خودروهاي بين شهري كه در اين محل قرار دارد نيز فكري بكنند.
در ادامه اين مراسم اعضای شوراي شهر از بخش هاي مختلف اين مدرسه بازديد كردند.
«از نگاه زمانه در رنجم گرچه در نقش ظاهرم غم نيست»، اين مصرع پاياني شعري بود كه محدثه 8 ساله از دانش آموزان مدرسه شوريده در جمع اعضاي شوراي شهر خواند و نشان داد گرچه جهان را به چشم صورت نديده اما آن را از نزديك لمس كرده و معني رنج را مي داند، اين را مي شد از سكوت نگاهش و لبخندي كه نشان از اميد به آينده داشت دريافت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =