۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴

تسنیم نوشت: مدیرعامل اتحادیه ناشران استان قم از تقاضای بیش از ۱۰ ناشر و کتابفروش قم برای ابطال پروانه کسب به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی در ۸ ماه گذشته خبر داد و گفت:‌ عمده این ناشران و کتابفروشان یا تعطیل کرده و یا به اغذیه‌فروشی تبدیل شدند.

حمید خرمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با انتقاد از وضعیت موجود در حوزه نشر دینی گفت: عمده ناشران دینی به حالت نیمه تعطیل فعالیت می‌کنند،‌ چرا که وضعیت اقتصادی نشر به ویژه در حوزه دین امروزه بسیار اسفناک است.

وی ادامه داد:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سیاست‌های حمایتی دارد که چندان جوابگو نیست‌، اینکه ارشاد از کتاب‌های انتخابی هیئت خرید کتاب،‌ تنها 50 یا 70 نسخه از هر کتاب را خریداری کند،‌ چندان حمایتی از ارشاد محسوب نمی‌شود،‌ البته زمانی که این انتقاد به مسئولان ارشاد گفته می‌شود،‌ می‌گویند،‌ بودجه خرید کتاب ارشاد نیز محدود است و برای حمایت از بیشترین کتاب‌ها باید شمار خرید‌ را کاهش داد.

خرمی تصریح کرد: وضعیت بغرنج نشر به گونه‌ای پیش رفته است که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 ناشر و کتابفروش استان قم با مراجعه به اتحادیه خواستار ابطال پروانه کسب شده‌اند‌، چرا که این ناشران و کتابفروشان به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ترجیح داده‌اند‌، یا تغییر کاربری داده و یا تعطیل کنند. بنابراین در 8 ماهه نخست سال جاری ویترین‌های کتابفروشی‌های قم یکی پس از دیگری در حال جمع شدن هستند.

وی افزود:‌ جالب اینجاست که عمده ناشران و کتابفروشان ترجیه می‌دادند به سراغ کارهای پرمنفعت‌تر اقتصادی نظیر اغذیه فروشی و رستوران بروند. زمانی که از آن‌ها دلیل ابطال پروانه کسب پرسیده شد،‌ اذعان داشتند‌، که ما با وجود شرایط نامناسب اقتصاد نشر باز به سرگرم بودن با کتاب راضی هستیم‌، اما سازمان امور مالیاتی مالیات‌های سنگینی وضع می‌کند که با وجود تلاش‌های وزارت ارشاد مبنی بر معافیت هنوز ادامه دارد.

خرمی افزود:‌ شرایط فعلی برای معافیت مالیاتی ناشران دشوار است‌، در نظر داشته باشید که یک ناشر 70 ساله برایش پرکردن دفاتر و ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی تا چه اندازه دشوار است‌، در مورد کتابفروشان نیز چون هنوز مجوزهای کسب از سوی ارشاد صادر نشده است‌، همچنان نوعی سردرگمی وجود دارد که امیدواریم هر چه سریعتر رفع شود.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدی A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    11 0
    همینکه هیچ کس نظر نداده نشون میده متاسفانه موضوع رکود کتاب و کتابخوانی برای مردم ما مهم نیست.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    11 0
    سرنوشت تلخ نه خوشمزه
  • آرش IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    4 0
    زرشک
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    3 1
    این خیلی بده که شکن جای مغز را بگیره
  • سمیرا RO ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    این طورا هم نیست اونایی که می بندن حال وحوصله این کارو ندارن خود من یه ماه دنبال رمان نگهبان دروازه نوشته ابوالفضل یوسفعلی می گردم اما هنوز تو یه کتابفروشی تو فم هم نتونستم پیداش کنم... اگه کتابفروشا رمانهای محبوب رو بیارن هنوز هم مشتری زیاد پیدا می شه