۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰

علیرضا سلطانی

سخنرانی دونالد ترامپ در مورد ایران  اگرچه به مانند دیگر سخنرانی های وی پرهیاهو بود اما فحوای این سخنان در بردارنده یک پیام مهم بود و آن پایان هیاهوی برجامی ترامپ است. ترامپ از قبل از انتخابات ریاست جمهوری، روی مساله برجام تمرکز کرده بود و یکی از سیاست های اصلی خود را پایان برجام اعلام کرده بود.

پس از به قدرت رسیدن و در طول بیش از 9 ماه گذشته نیز، تمام تلاش خود را برای خروج از برجام و بایگانی کردن آن به کار بست که آخرین آن، تحرکات سیاسی و رسانه ای دو ماه اخیر بود. ترامپ در ماه های اخیر تلاش کرد با برپا کردن هیاهو و جوسازی ، شرایط سیاسی بین المللی به خصوص واکنش متحدان اروپایی، سازمان های بین المللی و همچنین ایران را در مقوله برجام، مورد سنجش قرار داده ومیزان همراهی آنها را بررسی کند  اما واکنش ها بر خلاف نظر ترامپ، بسیار شدید و تند بود. هرچقدر ترامپ مواضع تندتری علیه برجام اتخاذ کرد ، حمایت از برجام از سوی منابع تاثیرگذار و تعیین کننده به ویژه اتحادیه اروپایی و قدرت های اروپایی بیشتر شد.

در آمریکا نیز علیرغم لابی فعال و گسترده اسرائیلی و عربی، تلاش های ترامپ حمایتی را حتی در سطح نهادهای تصمیم گیر مانند کنگره در پی نداشت و کنگره جمهوری خواه آمریکا نیز نتوانست راهی برای اقدام مستقیم ترامپ در مساله برجام ایجاد کند.

واقعیت این است که پایه های برجام آنقدر سفت و محکم گذاشته شده و تضمین های بین المللی مانند قطع نامه های شورای امنیت و مهمتر از آن اراده بین المللی بر آن قرار دارد که فرد قدرتمندی مانند رئیس جمهور آمریکا نیز در مقابل آن مجبور به کرنش است و این یک پیروزی بزرگ برای ایران است.

سخنان ترامپ نشان از عجز و ناتوانی وی در مقابل برجام بود. شاید همین مساله باعث شد که اولا ترامپ موضوع برجام را نهایتا از سر خود باز کرده و به کنگره محول سازد شاید از آنجا فرجی برای ماجرا باز کند که البته نباید امید چندانی نیز به کنگره داشته باشد، ثانیا، ترامپ تلاش کرد ناکامی خود در مساله برجام را با طرح موضوعاتی دیگر از جمله تحریم سپاه جبران کند، مساله ای که البته تازگی ندارد. استفاده از واژه هایی مانند خلیج عربی به جای خلیج فارس که چنین رفتاری در ادبیات روسای جمهور آمریکا بی سابقه است نیز نشان از اوج عصبانیت ترامپ در ناکامی در مساله برجام داشت.

به هرحال سخنان ترامپ از یک سو و واکنش جهانی به این سخنان نشان داد که برجام به مرحله تثبیت رسیده است و عملا قدرت مانور آمریکا در مقابل ان پایین است. این پیام روشنی به دنیا دارد که از این  پس می توانند با اطمینان بیشتری با ایران همکاری کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 0
    1اگر ترامپ دیوانه است پس چرا کلمه به کلمه حرف هایش تحلیل می شود؟ 2 ترامپآمریکا راهبرد اسلام زدایی را در پیش دارد و به همین دلیل کشورهای مسلمان را به درگیری های درونی یا بین کشوری انداخته و می اندازد. 3 برای ایران هم اعتراف کرده که حمله و تهدید بیرونی انسجام داخلی در پی داشته هدفش فرسایش داخلی است. 4 بپذیرید راه کره شمالی برای کشور خسارت بار است. کره شمالی کشوری منهای مردم است و ایران کشوری برای مردم. پس حفظ کشور به حفظ رضایت مندی مردم وابسته است و بس و نه مسایل خاص دیگر.