۰ نفر
۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶
زمان «بد» منطقه برای بارزانی؟!

به دلیل تعدد بازیگران و تنوع منافع و چند لایه بودن مقوله همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، مقطع زمانی کنونی هم علاوه بر اینکه بر چگونگی تغییر احتمالی روند موجود می‌تواند موثر باشد اما به نظر می‌رسد زمان با بارزانی یار نیست!

یعنی خود این تحولات فی نفسه یک مقوله بسیار پیچیده است که علاوه بر پیچیدگی‌های سرزمینی، انسانی و قومی، عامل پیچیدگی زمان نیز به آن افزوده شده و روند را نیز پیچیده ، غیر قابل پیش بینی و حتی خطرناک کرده است. اگر به صورت یک ناظر بی طرف به این قضیه نگاه کنیم، یک بحث این است که واقعا همه پرسی اقلیم چقدر می‌تواند منفی باشد و نکته دیگر اینکه اگر تبعات همه‌پرسی در این مرحله کوتاه مدت تا میان مدت یعنی ۶ ماه تا یک سال آینده عملی شود، بیشتر برای قوی شدن اهرم‌های مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و با هدف امتیاز گیری از دولت عراق است. تا بتواند در دارز مدت از فواید آن که یکی از آنها استقلال است استفاده کند.

یکی از مسائلی که این همه پرسی را با شک و شبهه‌هایی مواجه کرده زمان برگزاری آن است. وقتی می‌گوییم عامل زمان یک عامل تعیین کننده است یعنی زمانی که بارزانی برای این اقدام انتخاب کرده یک زمان بد برای دولت عراق و منطقه ولی یک زمان مطلوب برای شخص بارزانی و پیش بردن اهدافش است ولی بدلیل حجم مخالفتها و مغایرت منافع اطراف درگیر، اینکه مردم کرد این اقلیم و سایرین بتوانند از مزایای این تحولات و روند موجود استفاده کنند یا خیر کمی جای شک و تردید وجود دارد. درواقع بارزانی می‌خواهد تا زمانی که دولت عراق مشکلاتش را حل نکرده، بتواند امتیازاتی از این دولت بگیرد.

اینجا یک عاملی خود را نشان می‌دهد مبنی بر اینکه بارزانی به نوعی می‌خواهد از ضعف دولت عراق برای امتیازگیری استفاده کند. اگر بخواهیم به درستی مسائل را تحلیل کنیم دولت عراق به دلیل مشکلاتی که در خصوص حل و فصل مسائل مربوط به داعش داشته و دارد و مسائل امنیتی مربوط به ۱۰ سال گذشته، اکنون با یک دوره و مقطع جدید روبرو است. لذا انتخاب این زمان برای برگزاری همه پرسی و امتیازگیری از دولت مرکزی به نوعی ممکن است از دید اخلاقی یک فرصت طلبی از سوی بارزانی تلقی شود که از این نقطه ضعف دولت عراق بهره می‌برد تا بتواند به اهداف مرحله‌ای اش دست پیدا کند.

البته در این مرحله با توجه به مخالفت‌ّهای وسیع داخلی، منطقه‌ای و جهانی و در شرایطی که فقط رژیم صهیونیستی و تیپهای نئومحافظه کاران آمریکائی مخالف ایران از این همه پرسی حمایت کرده، بعید به نظر می‌رسد که بارزانی واقعا به دنبال تحقق استقلال باشد؛ بلکه بیشتر بدنبال کسب پشتیبانی از آرای مردم است و می‌خواهد با دست پر و از موضع قدرت در مقابل دولت بغداد بایستند و مذاکرات استقلال را ادامه دهد. زیرا این روند بسیار طولانی و با توجه به مشکلات پیش روی وی بعید است او بتواند در حتی میان مدت بیانیه استقلال را قرائت نماید.

زیرا اقلیم کردستان با مشکلاتی روبروست که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت؛ در وهله نخست، اقلیم کردستان از نظر جغرافیایی، یک سرزمین محاط در خشکی است. بنابراین یکی از نقطه ضعف‌های اصلی برای استقلال اقلیم کردستان همین نکته است و لذا با توجه به مخالفت‌های موجود، حتی اگر همه پرسی برگزار شود و مردم نیز به طور قاطع به استقلال رای بدهند که میدهند، با این حال بارزانی جز مذاکره با همسایگان و مخصوصا دولت عراق و قانع و همراه ساختن سازمانهای بین المللی هیچ راه دیگری پیش روی خود ندارد. لذا یکی از مشکلات دیگر این است که یک دولت تازه تاسیس توان جنگیدن با چندین طرف را ندارد؛ یعنی به عنوان مثال دولت‌های تازه استقلال یافته اگر وارد جنگ با دولت مرکزی شوند لااقل از همسایگان کمک می‌گیرند اما در مورد کردستان عراق، اقلیم هیچ شانسی برای استقلال در برهه فعلی ندارد. زیرا نه دولت مرکزی با آن موافق است و نه همسایگان و نه حتی قدرت‌های فرامنطقه‌ای که غیر شفاف عمل میکنند و عقل حکم میکند کردها برای چندمین مرتبه بازی نخورند! بنابراین به نظر میرسد با توجه به پیچیدگی مسائل قومی و اینکه حتی ممکن است تشکیل کشوری بر اساس مسائل قومی به وخامت اوضاع و یا درگیری بیشتر منطقه ائی که در دوران پس داعش ظرفیت منطقه ائی آن وجود ندارد، بارزانی بعد از همه پرسی ضمن مذاکره با دولت مرکزی و تامین نظرات همسایگان این امر را به پیش ببرد.

در یک جمع بندی می‌توان گفت که هم در شرایط کنونی تاحدودی اضافه برآورد از سوی بارزانی هم وجود دارد و هم اگر او بر این خواسته‌اش پافشاری کند، ممکن است مشکلات منطقه‌ای افزایش پیدا کند، در حالیکه هم اکنون تالمات وارده به منطقه نیاز به ثبات و امنیت را ضروری کرده است. امروزه به دنبال تنش‌هایی که در منطقه به دنبال مسئله داعش، تصرف موصل و دیگر مسائل بوجود آمده، منطقه دیگر ظرفیت تحمل یک تنش جدید را ندارد و اگر بارزانی بعد از همه پرسی بخواهد در کوتاه مدت بر مسئله استقلال اصرار کند تنش‌های جدیدی در منطقه به وجود خواهد آمد.

البته باید توجه داشت که تمام این موارد ذکر شده بدون درنظر گرفتن عامل کرکوک است و اگر بارزانی بخواهد عامل کرکوک را نیز در مسئله میان اقلیم و عراق چه در سطح همه پرسی و چه تبعات بعدی آن از جمله استقلال و انضمام آن به سرزمین اقلیم خود مختار درگیر کند، قطعا منطقه به سمت تنش و تشنج سیر می‌کند و ممکن است که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در این تنش دخالت کنند. در این صورت منطقه با محوریت اقلیم کردستان تبدیل به یک بشکه باروت آماده انفجار خواهد شد. لذا بارزانی به دلیل مشکلات یک دهه گذشته منطقه، بدترین زمان را برای استقلال انتخاب کرده و اگر بر این خواسته پافشاری کند، ممکن است منطقه را به سمتی پیش ببرد که دیگر نتوان اوضاع را کنترل کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    5 8
    سلامو شرکتهای نفتی اکسون و راک و دی ان او هم منافع زیادی در پروژه های نفتی کردستان دارن. در هیات مدیره راک همین آقای زلمای خلیل زاد نشسته. احتمالا میدانید که سه سال پیش مقاله مشترکی با پولاک نوشت و صحبت از کنفدراسیون عراق کرد. کنفدراسیون عراق منافع زیادی برای خلیل زاد و همکارانش داره. البته کاک مسعود در طی چند سال گذشته امتیازات صادراتی زیادی هم برای این شرکتها قایل شده و توان لابیگری اینها هم که در آمریکا مشخصه. راستش از اصرار بارزانی به استقلال متوجه شدم که پشت ایشان به جاهایی باید گرم باشه. ایپک و لابی های شرکتهای نفتی برای همه پشت گرمی هستن آقا. اتفاقا زمان خوبی بود برای همه پرسی. وقتی سلیمانی میگه تا دو ماه دیگه کار داعش تمومه یعنی باید بجنبی وگرنه خیلی دیر میشه
  • شمس تبریزی A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    7 10
    آقای تاجیک، زمان همه پرسی مشکوک نیست. یا الان یا هیچوقت. کار داعش داره تمام میشه. اگر الان برگزار نشه چه وقت بشه؟ ضمنا این را هم بگم.ترکیه میگه مرزها را بسته. اما در یکی از خبرهای محرمانه خواندم که مرزهای ترکیه بسته نیست. نمیدانم خبر درست بود یا نه. ضمنا یک چیزی را نمیتوانم بفهمم. پرچم اسراییل در این اجتماعات حکم خودکشی را داشته. بارزانی برای چه باید دست به همچین حرکتی بزنه؟ گرفتاری های بارزانی کم نیست، چرا باید با موضوع به شدت حساسیت برانگیزی مثل اسراییل بخواهد مشکلاتش را دو چندان کنه؟ این یعنی زدن به سیم آخر. درگیری طایفه ای در اینده خیلی محتمله. نتیجه درگیری هر چه باشد به ضرر کردستان است. هدف بارزانی از ارتباط با اسراییل برای من نامعلومه. یعنی با عقل سلیم سیاسی نمیخونه.
  • شمس تبریزی A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    14 16
    این پرچم اسراییل در اجتماعات اقلیم، حکم شعار نه غزه و نه لبنان را در سال 88 داشت. این شعار نشان میداد که فعالان قضیه دست به خودکشی زده اند. وقتی این شعار را شنیدم فهمیدم کار جریان تمامه. متاسفانه قضیه پرچم اسراییل در اقلیم، یعنی خودکشی. من اصلا از این کار بارزانی سر در نمیارم کما اینکه از کار آنهایی هم که گفتند نه غزه نه لبنان هیچوقت سر در نیاوردم. اگر کسی دنبال پیروزی باشه با این شعارها و پرچم تکان دادنها، شانسش را به شدت کاهش میده.
  • بی نام A1 ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    17 12
    ببینید واقعیت این است اگر کشورهای چند قومیتی می خواهند متحد بمانند باید قانون اساسی اشان برمبنای مشترکات نوشته شود به همین ساده گی یعنی هیچ بندی از آن شهروندان را درجه بندی نکندکه البته الان می کندموضوع دیگر اینکه نظام برده داری در آمریکا یک روزه از بین نرفت . شاید بارزانی و کردهای عراق امروز به نتیجه مطلوب نرسند ولی بدون شک حرکت کنونی آنها مبدا تاریخی برای نسلهای بعدی خواهد بود.اکثرا می بینم نظرات افراد غیرکردی هستند شما باید کرد باشید طعم تلخ تبعیض را بچشید تا بتوانید در مورد حرکت کردهای اقلیم نظر دهید . 5 بار با ارتقای شعلی من به عنوان معاون یک اداره در یک بانکایران به دلیل اقلیت بودن کرد سنی مخالفت شد درک این واقعیت برای کسانی که ندیده اند سخت است ریس جمهوروزیر پیشکش
    • شمس تبریزی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      7 8
      برادر بی نام اول، قانون اساسی عراق را بر مبنای همان اشتراکات که شما میفرمایید نوشتند و فدرالیسم را درست کردن. در عراق که جمهوری اسلامی نداریم. جمهوری فدرال برقرار است.. پس چرا کار به استقلال خواهی کشید و یک گام تا تجزیه فاصله داریم؟ رییس جمهور عراق که کرد است. رییس مجلس عراق هم که از اعراب اهل تسنن است. آنجا که دیگر ایران نیست که بگوییم تبعیض شد. چرا این وضعیت درست شده؟ اما بی نام دوم، به شما میگویم لطفا اگر توانستید فیلتر یوتیوب را دور بزنید بروید کلیپ ها را ببینید و ضمنا درباره حمایت اسراییل از قضیه در همان یوتیوب جستجو کنید تا ببینید قضیه از چه قرار است. بحث یک پرچم و دو پرچم نیست
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
      5 3
      وقتی ما بحث از تهدید و تحریم و بستن مرز کنیم بازخوردی از این بهتر رو نباید انتظار داشته باشیم. در مورد بحث فدرالیسم، خیلی خوبه که بحث قانون رو وسط کشیدید. چون همین قانون اساسی عراق میگه که شهرهایی مثل کرکوک و خانقین و ... که برای کردها خیلی مهم هستن باید تعیین تکلیف میشدن که دولت عراق این کارو نکرده. شاید چون از نتیجه تقریبا خبردار بوده. البته بهانه زیاد هست. این یک مورد نقض آشکاره. موارد زیاد دیگه ای هم هست، مثل بحث بودجه، ندادن اسلحه به کردها حتی توی شرایط جنگ با داعش و ... در سالهای اخیر هم خیلی از پستهای کردها در عراق ازشون گرفته شده و چیزی داده نشده. مثل رییس ستاد مشترک ارتش. هرچند وقتی جو تبعیض وجود داشته باشه، خیلی جاها میشه کارهایی کرد. نیازی به پست نیست. باید هر دو طرف قضیه رو دید.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      1 12
      ردر پاسخ به کاربر فاطمه، وقتی برای عضویت یک کرد سنی در هیئت رییسه مجلس انقدر جنجال به پا میشود و در آخر هم عضو نمیشود، یعنی تبعیض سازمان یافته. البته یک نمونه کوچک است. بقیه مطالب در مورد انتخاب استانداران و میزان بودجه مناطق و زبان مادری و تروریست خواندن اقوام و ... را اشاره نمیکنم که شاید نظر غیرقابل انتشار بشود. بله تبعیض در همه جا هست، اما وقتی به خاطر قومیت و مذهب اتفاق بیافتد، خیلی فرق میکند و افراد بیشتری درگیر میشود.
  • شمس تبریزی به جناب تاجیک A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 6
    سلام. یک مقاله داشتم میخواندم به قلم جیم دین در نیو ایسترن اوت لوک. ایشان از سردبیران وترنزتودی آمریکا هم هست. ضمنا از ناظران انتخابات سوریه هم بوده. مطالب جالبی داره و البته موضوع استقلال کردستان را از زاویه دیگری بررسی کرده. بد نیست که نظرات ایشان هم اینجا درج بشه. ان شا الله فرصت بود تقدیم میکنم. ضمنا برای اطلاع حاج بابا میگم انتشارش برای ما هزینه ای نداره. نگران نباشید. خخخخخخخخخخخخخخخ. خدانگهدار
    • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      3 1
      عجیبه که هر مقاله ای که شما میخونی کلا در راستای تفکرات شما هم حرف زده و ظاهرا کل امریکا داره در راستای تفکر حضرتعالی مقاله مینویسه و عجیبه که چرا تا حالا در غرب این حکومت جهانخوار امریکا سرپا مونده همه مقالات علیه امریکا هستند و همه مقالات در حال حمله به امریکا و تشویق رویکرد ما هستند. حکایت غریبی است. بازم دستشون درد نکنه که جمیع مقالاتشون در مورد اینه که امریکا بد است و ما خوبیم . و عجیب هم هست که حرفای دیگه این لوک آرتیکل نویس رو هم در موردشون حرف نمیزنی یا در مورد رابرت آرتیل نویس چیزی نمیگی کلا مقالات متناسب و در راستای تفکر شما مینویسن
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      3 1
      و عجیبتر هم اینه که در کشوری مثل امریکا که فساد همه جاش رو گرفته چنین مقالاتی نوشته میشه باعث حیرت هم هست که چرا دولت جهانخوار امریکا اینا رو نمیگیره بازداشت کنه و شگفتی هم اینه که چرا اصلا امریکا با این همه اشتباه و فساد هنوز اصلا سرپا مونده؟ دولت امریکا عجیبه که اجازه میده هر مقاله ای منتشر میشه نمیدونم پس قوانین ضد ازادی بیان چی میشه چرا اینا رو نمیگیرن؟ چرا هر کسی میاد میتونه اونجا انتقاد کنه؟ من از دولت فاسد امریکا میخام که اقا با این آرتیک ویسها برورد بفرمایید نذارید اینها این حرفها رو بزنن جمع کنید اینها را بشکنید قلم اینها را
    • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      3 1
      بعید میدونم هزینه نداشته باشه شما معمولا به مقالاتی جذب میشی که بتونی تفکرات پر هیزینه خودت رو توجیه کنی حالا ما هم دیگه انتقاد نمی کنیم که وقتت گرفته نشه که بتونی مقاله منتشر کنی منتشر کن ببینم چیه اخرش هم بعنوان مترجم دو سه خط اضافه کن توضیح بده که این مقاله این سود رو برا جامعه ما داره سود معنوی هم قبوله ولی به شرطی که سود معنوی باشه که بتونه برا جامعه مفید باشه مثل ارتقای فرهنگی که میتونه بصورت غیرمستقیم به بهبود روابط با دیگر کشورها ختم بشه که خودش توسعه روابط تجاری و ایجاد اشتغال و رونق رو در پی داشته باشه ولی بعید میدونم باز. با این حال هر حرکتی بکنی هزینه زا باشه ببینم هزینه کار رو میام شفاف سازی می کنم سعی کن بهانه دست من ندی یا کاری بکنی که من نتونم حرکتی بکنم و حرفی بزنم.
    • شمس تبریزی با حاج بابا A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      2 2
      سلام حاجی. من از کامنتی که در تاریخ پنجشنبه 6 مهر 1396 20:12:09 نوشتم خیلی پشیمون شدم. الان که کامنتهای دیگر شما را خواندم متوجه شدم که شما میخواهی برای رفاه و آسایش ات مملکت را نوکر غرب کنی و برای خوشی خودت و همفکرانت به جای کار و تلاش دنبال نوکری برای غرب هستی و میخواهی دیگران را هم به زور نوکر آنها کنی. متاسفانه در کامنتهای شما جز پذیرش حرف زور و وادادگی چیزی نیافتم. اگر من دنبال هزینه سازی هستم، شما هم دنبال هزینه سازی هستی. منتها هزینه سازی من موجب رشد ایران میشود و هزینه سازی شما موجب نوکری ایران. عذرمیخوام که مجبورم به نوشتن ادامه دهم. اینجا هم ننویسم، تلاش ام را از کانال دیگری دنبال خواهم کرد تا مانع بدبختی کشور توسط شماها شوم. برای مبارزه کانالهای زیادی هست و یکی از آنها نوشتن است
  • ناشناس A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    9 5
    مگر میزان رای ملت نیست
    • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
      8 0
      بعضی وقتا
  • بی طرف FI ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    4 7
    آقای شمس تبریزی خیلیییی باحالی .من به کامنتات مثبت دادم
  • شمس تبریزی 1 A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    3 4
    سلام به همگی. جیم دین سردبیر وترنزتودی آمریکا و مجری شبکه تلویزیونی هریتج در آتلانتا یک مقاله ای را در مجله آنلاین نیو ایسترن اوت لوک منتشر کرده با عنوان « همه پرسی کردستان یک بلوف است و یا واقعیت؟». مقاله را ترجمه و تقدیم می کنم. فقط یک قسمت آن را که مربوط به جزییات درگیری در مناطق جنگی سوریه است حذف کردم و با نقطه چین نشان دادم، چون هم خود نویسنده می گوید که خواسته یک مقدار اوضاع میدانی جنگ سوریه را ترسیم کنه تا مقدمه ای برای صحبتهایش باشد و هم اینکه مطالب نظامی است و خواندنش کسل کننده است. ضمنا کلماتی که در متن استفاه شده، متعلق به من نیست و از خود نویسنده است. به علاوه مقاله روز 25 سپتامبر منتشر شده و اگر زمان افعال به شکل حال استفاده شده به این دلیل است.
  • شمس تبریزی 2 A1 ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 4
    پاراگرافهای این مقاله در برخی جاها انسجام ندارند. عباراتش هم همینطور. فرضا نویسنده طرح سوال کرده و دیگر خود سوال را پاسخ نداده و به موضوع دیگری پرداخته. قلمش به گونه ای است که ظاهرا چرکنویس را برای انتشار فرستاده و ویرایش درستی نشده. از این رو ترجمه آن هم یک مقدار سخت بود. سعی کردم که نظراتش حداقل به فارسی روانی باشد. نویسنده ادعاهایی را مطرح کرده که اگر دوستان اطلاعات بیشتری در این رابطه دارند و یا دلایلی برای رد آن دارند، خوب است آن را مطرح کنند تا قضیه بیشتر روشن شود. با تشکر
  • شمس تبریزی 3 A1 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    شمارش معکوس برای آغاز همه پرسی استقلال کردستان آغاز شده و صف بندی ها هم مشخص. بارزانی با تمام قدرت به پیش می رود و می گوید هیچ گزینه دیگری جز همه پرسی نداریم. بغداد موضع گیری حقوقی در این رابطه دارد و کردها هم به رغم آنکه موافق قانون اساسی عراق بوده اند، کک شان از مواضع بغداد نمی گزد. حیدر العبادی نخستین کسی بود که هشدار داد که در صورت خشونت نظامیان کرد علیه آنهایی که در کردستان خصوصا کرکوک مخالف همه پرسی هستند، دست به اقدام نظامی می زند. این نخستین بار در تاریخ نیست که تهدید به جنگ، برای حمایت از اقلیت های یک منطقه مطرح می شود.
  • شمس تبریزی 4 A1 ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    یک نگاه به نئو فاشیستهای دیوانه ای که در پارلمان اوکراین عربده می کشیدند که روس های اوکراین را پاکسازی نژادی می کنند بیاندازید. اوکراین الان یک کشور مفلوج و عروسک خیمه شب بازی غرب شده و استانداردهای زندگی در این کشور به مراتب بدتر از گذشته گردیده است. این وضعیت را طبقه الیگارش و جنایتکار اوکراین که مورد حمایت آمریکاست درست کرد. این الیگارش های اوکراینی این کشوررا غارت کردند و وضعیت زندگی را به این روز انداختند.مردم اوکراین نسبت به فاجعه ای که در پیش رو داشتند یا کور بودند و یا آن را انکار می کردند و البته امروز هم هیچکس مسولیت این فاجعه را نمی پذیرد. بی مسولیتی دولت اوکراین دارد تبدیل به بزرگترین موضوع در حوزه امنیت ملی این کشور می شود و این سرنوشت هر کشوری است که تحت کنترل الیگارش های
  • شمس تبریزی 5 A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    جنایتکار قرار میگیرد که از تعقیب قضایی هم مصون هستند.آیا در عراق هم دارد وضعیتی مشابه اوکراین رخ می دهد؟ آیا بغداد در حالی که هنوز درگیر داعش است وارد جنگ با پیشمرگه خواهد شد؟ در صورت وقوع جنگ بین بغداد و پیشمرگه، جنگجویان داعشی که در حال عقب نشینی از دیرالزور هستند آیا جایی غیر از عراق را خواهند داشت تا به آنجا بازگردند و به خاطر شکست های سختی که متحمل شدند شروع به انتقام گیری در عراق کنند؟ ارتش عراق در حال پیشروی به سوی البوکمال است تا راه کمک رسانی داعش به نیروهای باقیمانده اش را ببندد. نیروهای دموکرات کرد در سوریه هم اعلام کرده اند در شمال دیر الزور متمرکز شده اند تا مناطق بین شرق دجله و مرز سوریه را از داعش پاکسازی کنند.
  • شمس تبریزی 6 A1 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    منطقه بین شرق دجله و مرز سوریه غیر کرد نشین است و یکی از بزرگترین میادین نفتی سوریه نیز محسوب می شود. اکنون کردهای دموکرات سوریه و آمریکا جانشین داعش شده اند و جنگ علیه سوریه را به پیش می برند. من خیال نمی کنم که سوریه به آنها اجازه دهد که به منابع نفتی این منطقه مسلط شوند و از نیروی هوایی خود برای دفاع از این منطقه استفاده خواهد کرد. سوریه بعد از این همه قربانی که ارتش و مردمش در یک جنگ طاقت فرسا داده اند اجازه بدهد که نفت این منطقه توسط آمریکا و کردهای دموکرات سوریه دزدیده شود؟ سوالی که در اینجا مطرح است این است که نیروی هوایی روسیه در این رابطه چه کار خواهد کرد و واکنش ائتلاف به رهبری آمریکا به اقدام روسیه چه خواهد بود؟
  • شمس تبریزی 7 A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    روس ها می گویند حضورشان در سوریه فقط برای جنگ با داعش است. آمریکا هم همین ادعا را دارد و البته از گروه های نیابتی کردی هم حمایت می کند. کردها که تاکنون داعش را در بیرون مناطق کردی تعقیب کرده اند و به شکل گزینشی آن بخش از سرزمین های عربی را که دارای منابع است در اختیار گرفته اند تا بر ثروت کشور مستقل کردستان سوریه در آینده بیفزایند. البته این کشور کردستان سوریه کشوری خواهد بود با پایگاه های آمریکایی و حفاظت از آن هم توسط پنتاگون صورت می گیرد و آمریکا هم به بالکانیزه کردن سوریه که از ابتدای درگیری ها دنبال می کرده دست خواهد یافت. کره جنوبی مثالی از آن چیزی است که آمریکا در سوریه دنبال می کند.
  • شمس تبریزی 8 A1 ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    ................................. این داستان را برایتان تعریف کردم تا طرفین درگیری در عراق دقت بیشتری کنند و پس از جنگ طولانی مدتی که با داعش داشته اند خود و کشورشان را که نیاز به بازسازی دارد به ورطه تخریب نکشانند. ورود به جنگ داخلی در عراق به این امید که آخر کار جام پر از طلا نصیبتان شود یک توهم است..........
  • شمس تبریزی 9 A1 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    ترکیه می داند که استقلال کردهای عراق حکم بمب ساعتی ای را خواهد داشت که تایمر آن وقتی به کار افتاد نمی شود متوقف اش کرد. مواضع ترکیه و ادعای این کشور مبنی بر اینکه استقلال کردستان می تواند منجر به آغاز درگیری منطقه ای شود مبالغه آمیز نیست. ایران گفته که اگر کردستان همه پرسی را برگزار کند، مرزهایش با این منطقه را می بندد. ترکیه هم فعلا گفته که تحریمها را بر کردستان اعمال می کند. «اما سوال این است که این تحریمها شامل نفتی که بی سر و صدا و از در عقب کردستان و از طریق لوله های نفتی ترکیه صادر می شود، خواهند شد؟» «توجه کنید که ترکیه هم دارای یک طبقه الیگارشی غارتگر است. آیا این الیگارش های ترک از این نفت دل خواهند کند؟»
  • شمس تبریزی 10 A1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    با همه این تفاصیل، احتمال می دهم که پشت این غبار ناسیونالیستی و استقلال خواهی کردستان قضیه پول مطرح باشد. کردها سهم بیشتری از عراق می خواهند و با این فرض که الان زمان خوبی برای درخواست سهم بیشتر است، دست به قمار همه پرسی زده اند. چیزی که این روزها درباره کردستان چندان به آن پرداخته نمی شود این است که آنها در سال 2014 هم دست به چنین اقدامی زدند تا سهم بیشتری از نفت بگیرند.کردستان در سال 2014 سهم صادرات 550,000 بشکه نفت در روز که برابر با سهم 17 درصدی بودجه عراق بود را داشت. به این میزان نفتی را هم که از در عقب و از طریق ترکیه صادر می شد را اضافه کنید که همه اش در جیب بارزانی می رفت یا خرج جنگ او می شد. پیشمرگه میلیاردها دلار برای جنگ با داعش دریافت کرد و البته میتوان تصور کرد که بخش زیادی از
  • شمس تبریزی 11 A1 ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    البته میتوان حدس زد که بخش زیادی از آن هم ناپدید شد.کردها نیازمند توسعه درازمدت هستند اما جاذبه ی مقرری ماهانه حاصل از ثروت نفتی کشورهای نفت خیز هم اغواکننده است. کما اینکه وجود مشاغلی که نیاز به یک ساعت کار در روز دارند در دولت عربستان دیده می شود. پول نفت موجب شده چنین مشاغلی در عربستان درست شوند. سقوط اخلاقی در یک کشوری که افرادش برای به دست آوردن سهم غیرقانونی بیشتری از نفت با هم در حال زدوخورد هستند، موجب از بین رفتن آن کشور می شود.
  • شمس تبریزی 12 A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    تقریبا مطمئن هستم که بارزانی به فکر این است که از همه پرسی برای افزایش سهم کردستان از بودجه عراق تا مثلا 25 درصد استفاده کند اما از طرفی میبینم که اگر بغداد بخواهد هرچند سال یک بار بر سر قانون اساسی عراق به مذاکره با کردها بپردازد تا شرایط رضایت بخشی را برایشان فراهم کند، نیز یک کار احمقانه است. با این اوصاف، آیا بغداد تصمیم خواهد گرفت تا یک بار برای همیشه این مشکل را حل کند و دست به کاری بزند که می تواند برای هر دو طرف فاجعه بار باشد؟ این سوال مهمی است و سوال دیگری هم که در این رابطه مطرح می شود این است که کدام یک از دو طرف بهره بیشتری از این فاجعه خواهد برد؟
  • شمس تبریزی 13 A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    اقتصاد ضعیف کردها ناشی از اقتصاد تک محصولی شان است یعنی اقتصادی که همه به نفت به چشم منجی خود نگاه می کنند. البته همین نفت موجب شده تا بارزانی از آن به عنوان عامل اتحاد سیاسی استفاده کند. بغداد نیز با مشکلات اقتصادی خود در حال دست و پنجه نرم کردن است و طنزآمیز آنکه با این ثروت انرژی ای که در اختیار دارد، عمده ی گرفتاری اقتصادی اش به خاطر نداشتن برق کافی است که این به نوبه خود بر کارخانه ها و تولیدشان و همچینین کارآفرینی و عدم کاهش واردات تاثیر می گذارد.
  • شمس تبریزی 14 A1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    «عراق ضمنا دارای طبقه ی حاکمه ی غارتگری است. این طبقه پول دزدی را به خارج از کشور خصوصا امارات منتقل می کند». خوشبختانه خط لوله های جدید گازی ایران در حال به بهره برداری رسیدن است و این موجب می شود که مشکل کمبود برق عراق را حل کند و کارخانه ها بتوانند چند ساعت بیشتر برق در طول روز داشته باشند.
  • شمس تبریزی 15 A1 ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 2
    اما درباره زورآزمایی بین بارزانی و العبادی در کرکوک باید گفت که این دو دنبال یک مسابقه رو کم کنی در آنجا هستند تا هر یک بتواند دیگری را از میدان به در کند. نیروهای حشد الشعبی اینطور فکر میکنند که جنگ داخلی اجتناب ناپذیر است و البته برای آن هم آماده هستند. اگر کسی حشدالشعبی را در این راه تامین مالی کند کمااینکه ایران هم چنین کرده، آنگاه این میتواند به مداخله قدرتهای خارجی برای کمک به کردها منجر شود و چنین هم خواهد شد.
  • شمس تبریزی 16 A1 ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    2 3
    تصور برخی ها این است که عربستان دنبال احداث پایگاه ضد ایرانی در کردستان است. بالاخره، پادشاه عربستان یک روزی گفته بود که هدف اصلی اش تغییر رژیم ایران است. اگر واقعا پادشاه دنبال این است که باید به او گفت این گوی و این میدان اعلیحضرت. اما سعودی ها فعلا که به طور رسمی مخالفت خود را با همه پرسی استقلال اعلام می کنند و شاید احساس شان این است که جنگ داخلی در عراق، بغداد را بیشتر به سمت ایران هل خواهد داد.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      3 2
      شما که در مورد استقلال کردستان عراق نظرت اینه وقتی که روسیه شبه جزیره کریمه رو جدا کرد و داخلش رفراندوم برگزار کرد نظرت چی بود؟ بعد اسکاتلند که همه پرسی شد همه شما برادران عزیز که مشتاقانه و بی صبرانه منتظر جدایی اسکاتلند بودید و مقاله ها مینویشتید که انگلیس در حال تجزیه شدنه و خوشحالی ها می کردید و همه پرسی را قبول داشتید چی شد بهو همه پرسی بد شد؟ اگر همه پرسی و تجزیه کشورها بد است پس چرا در مورد شبه جزیره کریمه ما موضعی از شما ندیدیم؟ اگر همه پرسی به نفع ما نباشد بد است اگر به نفع ما باشد خوب است؟ در مورد شبه جزیره کریمه ما یه دونه اظهار نطظر رسمی که محکوم کنه ما از شما ندیدیم چی شده حالا یهو نگران همه پرسی و...شده اید؟
    • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      2 2
      اگر یکی از ایالات امریکا بخاد جدا بشه که شادی سراسر وجود شما رو میگیره که بله دیدید امریکای جنایتکار بالاخره میخاد تجزیه بشه و ایالت فلان حق داره و برنامه های مختلف تلویزیونی با حضور اقای ایزدی میگذارید که بله ایالت فلان حق داره جدا بشه چون در امریکا نژاد پرستی هست و حق اون ایالت رو خوردن و...بخدا من حاضرم شرط ببندم در مورد جدا شدن یکی از ایالتهای امریکا باشه می ایید و همینها را بیان می کنید اگر هم امریکا به اون ایالت حمله کنه می فرمایید که مردم مظلوم تگزاس توسط دولت امریکا به خاک و خون کشیده شدند من یادم هست در لندن چند سال پیش شورش شد و شورشی ها هم رفته بودن غارت سوپرمارکتها در حال سرقت الکل و...بودند تیتر زده بود که " قیام محرومان و مستضعفان لندن" اخه ادم محروم میره الکل برمیداره؟
    • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      1 2
      موضع گیری دوستان به این صورته که اگر اتفاقی بیفته در حوزه دوستان ما باشه اون کار خوب است مثلا اگر روسیه عزیز برود کریمه را تجزیه کند ما می اییم و دلایلی می اوریم که بله این کار درست بوده و..اشکالی ندارد و..اما اگر عین همون حکایت را بخواهد در عراق پیاده کند میفرمایند خیر این اشکال دارد نمیشه ما محکوم می کنیم ما نظرمون نظر دولت عراق است و...در فلان شهر شورش بشه میفرمایند شورشی هستند اینها نظم را بر هم زده اند همون کار در لندن رخ بدهد که عکس نشون میده الکل برداشته در حال غارت است میفرمایند بله قیام محرومان و مستضعفان لندن رخ داد اما اگر مسلمانان چچن و غرب چین سرکوب شوند مشکلی ندارد و...دو گانگی و تضاد بیداد میکند که احتمالا ناشی از اختلاف فرهنگی در برزیل است
    • شمس تبریزی A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
      3 2
      در سیاست باید یاد بگیری که هر چیزی را از زاویه منافع کشور خودت و بر ضد دشمنان کشورت بگویی. از آمریکا بیاموزید. برژینسکی و کیسینجر و تمام نظریه پردازان آمریکایی، از زاویه منافع آمریکاست که حکم به کودتا، تجزیه و تغییر رژیم کشورها و یا اتحاد با کشورهای دیگر میدهند. کریمه و اسکاتلند در همسایگی ایران نیستند. کردستان در همسایگی ماست و هرگز اجازه نمیدهیم که کردستان عشرتکده اطلاعاتی و خرابکاری عربستان و اسراییل علیه ایران شود. این دو بازنده ی جنگ سوریه بوده اند و حالا با پشتیبانی آمریکا میخواهند جبهه جدیدی را برای خرابکاری علیه ایران باز کنند. هرگز اجازه این کار به آنها داده نخواهد شد. آقای بارزانی دنبال منافع خودش است و ما هم دنبال منافع خودمان. بالاخره یا ایشان موفق میشه و یا ما. سیاست همینه
  • شمس تبریزی 17 A1 ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    5 2
    ما تازه در حال بیرون آمدن از اوضاع فاجعه بار سوریه و عراق هستیم و حال می بینیم که جنگ جدیدی در منطقه می خواهد جایگزین جنگهای قبلی شود. من نگران مردم عراق هستم کما اینکه در سال 2014 هم که برای نظارت بر انتخابات راهی سوریه شدم، نگران مرم سوریه بودم. در آن زمان، تحول امروز در اوضاع سوریه هرگز به مخیله ام خطور نمی کرد و آن را پیشبینی نمیکردم. سوریه ی امروز می تواند مدلی باشد برای دیگران که چگونه باید از بلعیده شدن توسط محافل قدرت در آمریکا و متحدانش اجتناب کرد. برای این کار باید دوستان قدرتمندی داشته باشید که آن دوستان هم بدانند که خودشان هم در منوی غذای آمریکا قرار دارند و به علاوه مدل سوریه این را به ما می گوید که یگانه راه زنده ماندن، تشکیل ائتلاف دفاعی است.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    4 3
    همه برابرند بعضیها برابرتر
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
    2 3
    تجزيه عراق به ضرر كردهاي ايران خواهد بود در عراق كردها داخل حكومت بودند قدرت داشتند و اين جدايي كليد خورد نتيجه ميشه كه تو ايران حتي يك قدم هم به اين سمت نرن
  • بی نام A1 ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    0 0
    دوستان برای اطلاعات بیشتر به کتاب التوجیهات و الهزینه تراشیات نوشته شمس تبریزی مراجعه بفرمایید. در این کتاب نحوه هزینه تراشی و توجیه کردن اون هزینه تراشی های بی حاصل اموزش داده میشه و خواننده میتونه با انواع مغالطه برای اثبات یک کار اشتباه آشنا بشه این کتاب در ده جلد توسط نشر توجیه منتشر شده است.در این کتاب نویسنده نخست به توجیه دلایل هزینه کردن در نقاط مختلف می پردازد که چرا باید در این نقاط درگیر شد سپس به اهمیت هزینه تراشی در این نقاط میپدازد و در نهایت هم به توجیه کار خود و توجیه سود ندادن این هزینه تراشی های بی فایده خواهد پرداخت انواع استدلالهای متناقض از نکات جالب این کتاب هست که شما را به حیرت خواهد اورد بخشهایی از این کتاب را در همین صفجه و صفحات دیگر میتوانید مشاهده کنید
  • بی نام DE ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    0 0
    خدمت دوستانی که در مورد تبعیض صحبت کردم باید بگم قبول دارم که تبعیضی وجود داره اما این تبعیض برای نسل اول و دومی ها بوده و آنها هم زیاد از عمرشان...بگذریم به امید خدا روزی تا چند سال آینده معیار مدیر مدبر بودن فرد خواهد شد و نه شیعه سنی کرد لر بلوچ فارس و ترک من به عنوان یک شیعه خواهان اینم که رئیس جمهورم کارامد باشه تا اینکه تنها شیعه بودنش حکم بر ریاستش باشه و خودم اگر حق انتخاب داشته باشم بین یک شیعه ناکارامد و یک سنی یا مسیحی کاربلد حتما سنی یا مسیحی و...انتخاب می کنم که میدانم هم نسیلی های من هم همین انتخاب خواهند داشت
    • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      1 0
      حق انتخاب نداری دوست عزیز. یک سنی نمیتونه رییس جمهور ایران بشه طبق قانون.
  • شمس تبریزی به حاج بابا 1 A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    0 1
    سلام. شما مثل اینکه عادت است این است که مطالب مرا تفسیر به رای کنی و بعد از من بخواهی که پاسخگوی تفسیری که شما داشتی باشم. در مورد چند داستانی که از هایزنبرگ و بقیه نقل کردم هم آمدی و نوشتی که شمس میگوید بروید واکس بزنید و هیزم بشکنید. و بعد هم از من خواستی توضیح دهم. یک سری مطالب مثل چچن و چین و روسیه و سرکوبی مسلمانها در فلان نقطه دنیا و مصدق و کاشانی را بر اساس اطلاعات بی پایه مینویسی و میگویی در جیبوتی و سودان فلان کردید. بعد هم میگویی بیا جواب بده. جواب شما کاری ندارد اما الان خسته هستم. ان شاالله بعد عاشورا مینویسم. شما قبلا گفته بودی که دو سال است داری نظرات مرا میخوانی. اما با این کامنتهایی که نوشتی متوجه شدم چیزی از نظرات من نمیدانی
    • شمس تبریزی به حاج بابا A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      0 1
      بیا در صفحه گفتار عاشورا. آنجا حرف دارم. اول میگویی حاج صمد سخنرانی کن و همه را دعوت به سکوت میکنی و بعد می آیی میگویی حرفهای من تکرار توجیهات است. بیا در صفحه گفتار عاشورا. میخواهم خطبه ای غرا ایراد کنم تا ستون های خبرآنلاین به لرزه درآید. البته میدانم بر شما اثری ندارد. همان روز اول که خواستم وارد بحث هسته ای شوم و دیدم میگویی مغالطه نکن، فهمیدم نمیخواهی حرف حساب بزنی و کارت تکرار شعارهای یک عده سیاستمدار است. البته آن سیاستمدارها برای در اختیار گرفتن کرسی های قدرت دروغ میگویند اما شما که از دروغ آنها چیزی نصیبت نمیشه. پس به جای اسکی روی آب، در عمق غوص کن تا لولو و مرجان بیابی.
    • بی نام A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      1 0
      شما چند تا لولو و در و مروارید بیار بالا ما هم میاییم در عمق فعلا چند تا خروجی از خودت رو کن بعد طلبکار ما بشو
  • شمس تبریزی به حاج بابا 2 A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    0 1
    برای مثال من کامنتهایی را در ذیل یادداشت آقای تاجیک با عنوان «استحکام و نظم حزبی» که در تاریخ شنبه 11 دی 95 منتشر شده بوده نوشتم و درباره برخی اصول قانون اساسی مختصری نوشتم. شما ظاهرا بی اطلاعی و بعد هم ادعا میکنی با نظرات من 2 سال است که آشنایی. بد نیست که آنها را بخوانی و بعد بیایی اینجا درباره سودان و جیبوتی و غیره از من سوال بپرسی. جواب کامنتهای کنونی شما را بعد از عاشورا خواهم نوشت. فعلا همان کامنتهایی را گه گفتم مطالعه بفرمایید تا بعد. خدانگهدارتان