مراسم بزرگداشت مقام محیط بان در حالی امسال برگزار شد که محیط بانان هنوز از وضعیت خود گلایه دارند. در این مراسم علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی خبرهای خوشی برای آنها داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ صبح امروز مراسم بزرگداشت مقام محیط بان با حضور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از محیط بانان در مرکز همایش های سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد. سالن همایشی که به رنگ خاکی لباس محیط بانان درآمده بود. محیط بانان از مناطق مختلف به پارک پردیسان سالن همایش آمده بودند تا فداکاری های چند ساله و عشقشان به طبیعت را به رخ همگان بکشند.

در این مراسم رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در سخنرانی خود درباره اهمیت حفاظت از محیط زیست گفت که باید از طبیعت محیط زیست برای نسل امروز و نسل های آینده حفاظت کنیم.

معصومه ابتکار ابراز امیدواری کرد که این حفاظت و حمایت استمرار داشته باشد و بتوانیم ضرورت هایی را در ابعاد مختلف کاری با همکاری دولت و مجلس برای محیط زیست در نظر بگیریم.

شرایط محیط زیست در حال حاضر بحرانی است و طبق مطالعاتی که انجام شده طی سال های آینده دشوارتر نیز خواهد شد. معاون رییس جمهوری درباره خشکسالی هشدار داد که خشکسالی در آینده ادامه دارد و تنوع زیستی و گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید قرار دارند. باید برنامه ریزی علمی - تحقیقی انجام شود و همکاری همه قوه ها و نهادها به ویژه نهادهای نظامی و نیروهای مسلح مورد نیاز است.

ابتکار همچنین از سرلشکر فیروزآبادی و همه رسانه ها به خاطر حمایت شان از سازمان حفاظت از محیط زیست تقدیر و تشکر کرد« ما در همین اولین سال دولت تدبیر و امید برنامه هایی داشتیم و رییس جمهوری نیز از این برنامه ها بسیار حمایت می کنند. همه باید برای اعتلای ایران تلاش کنیم. »


با توجه به اینکه امروزه جهان در لبه پرتگاه بحران محیط زیستی قرار دارد و وضعیت امروز محیط زیست با قبل آن فرق دارد ابتکار می گوید وضعیت امروز محیط زیست اهمیت حفاظت از آن را دوچندان می کند« بحث حفاظت از محیط زیست با توجه به روندهای آشکار شده و تغییرات آب و هوایی و از دست رفتن تنوع زیستی، اهمیتش دوچندان شده است. دولت ها باید هر چه سریع تر، برای حفاظت از محیط زیست مجهز بشوند.»


در ایران، هر 6هزار هکتار یک محیط بان

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ابتدای این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. او درخواست های مختلف از جمله برگزاری دوره های آموزشی برای محیط بانان و ارسال لیست شکارچیان متخلف و متحدالشکل شدن لباس های محیط بانان را مطرح کرد. مجابی گفت: تجهیز امکانات محیط بانان نیز از موارد مهم دیگری است که باید به آن دقت شود.

با توجه به اینکه در گذشته نیز علت بیشتر آتش سوزی در جنگل یا آسیب به محیط زیست عدم تناسب تعداد محیط بان با منطقه حفاظت شده عنوان شده بود. مجابی نیز به این نکته اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا هر یک هزار هکتار یک محیط بان دارد ولی در ایران هر 6 هزار هکتار یک محیط بان دارد و به خاطر همین هست که دست محیط بانان بسته است.

مجابی تاکید کرد: آتش سوزی های متعددی در جنگل های ایران رخ می دهد. حتی امکانات برای خاموش کردن این آتش ها نیست و مجبورند که با بیل و شاخه درخت آتش را خاموش کنند.

اکثر محیط بان های حاضر در مراسم زیر لب از عدم رضایت خود می گفتند. هنگامی که می خواستند از نارضایتی های خود بگویند دوروبر خود را می پاییدند و عده ای با حالت اعتراض از حقوق خود می گفتند. مجابی از طرف محیط بانان پایین بودن حقوق و مزایای آنها را از دیگر دغدغه های آنها بیان کرد و گفت: «قانون سختی کار شامل حال آنها نمی شود. در صورتی که بسیاری از آنها در تالاب ها و جنگل ها و دشت ها و بیابان کار می کنند.»

مجابی گفت: مردم بسیاری از سلاح شکاری استفاده می کنند و این پتانسیل و توان محیط بانان را تحت الشعاع قرار می دهد و موجب درگیری و تمرد شکارچیان می شود و امکان فرار برای متخلفان فراهم می شود.

او گفت: محیط بانان 18 شبانه روز شیفت کاری داشته و 12 روز استراحت می کنند. این قانون متعلق به سال 42 بوده و تا به حال هیچ تغییر نکرده است. اگر ما طبق قانون کشوری کار می کنیم، باید 176 ساعت در ماه کار کرده و طبق قانون لشکری 180 ساعت. ولی محیط بانان 432 ساعت در طول ماه کار می کنند.آنها از اضافه کار نیز بهره مند نیستند. در صورتی که نیروهای مسلح 60 ساعت کار کرده و 10 ساعت اضافه حقوق می گیرند.


اعطای نشان به محیط بان برگزیده

در قسمتی از این مراسم به محیط بانان برگزیده نشان و درجه داده شد، اعطای درجه به محیط بانان بر اساس آیین نامه تنظیمی در این خصوص صورت گرفت. نشانی که به سینه آنها سنجاق می شد.

در این مراسم از عباسعلی دامنگیر از استان سمنان ارشد محیط دار ، مسلم آهنگری از استان مازندران ارشد محیط دار ، فیروز منییری از استان سمنان افسر محیط دار یکم ، غلامرضا فریفته جهان تیغ از استان قزوین محیط دار یکم ، علی طالش عسگرثانی از استان البرز سر محیط بان ، عمران شیخ اسلامی از استان مازندران محیط بان یکم تقدیر شد که در ازای زحمات چندین ساله شان درجه و نشان خدمت خود را از دست رییس مجلس شورای اسلامی دریافت کردند. هریک از محیطبانان پس از دریافت نشان خود سلامی نظامی به علی لاریجانی می دادند. همچنین در این مراسم علی کلاله از استان مازندران بعنوان محیط بان نمونه کشوری معرفی شد.


تصویب قوانین حمایت از محیط بانان در مجلس

بعد از تقدیر و قدردانی از مقام محیط بان علی لاریجانی رییس مجلس سخنانی را در مورد اهمیت سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد که باید نگاه ها به این سازمان جدی تر شود نه اینکه به عنوان یک امر تفننی به آن نگاه کرد. برخی از جملات لاریجانی خبری خوش برای محیط بانان دربرداشت که با تشویق آنها همراه می شد.

علی لاریجانی سازمان محيط زيست را يك سازمان ضروري براي كشور دانست و خطاب به محیطبانان گفت: شما يك مسووليت بر عهده داريد که آن هم حفاظت از نظم طبيعي است. در عالم خلقت نظم طبيعي وجود داشته تا اين منظومه اينگونه در كاينات باشد. در دوران جديد اين نظم تغيير كرده. تکنولوژی بعضي از مواهب را براي انسان به وجود آورده و برخي صدمات براي دنيا به همین دلیل نظم طبيعت برهم خورده است.

رییس مجلس شورای اسلامی از زیاد شدن دخالت انسان در طبیعت گلایه کرد كه باعث از بین رفتن برخي از گونه هاي جانوري شده است: در شرايط طييعي انسان ها با اين نظم آرامش پيدا مي‌كنند. اين نظم كه به هم خورد ناآرامي براي انسان به وجود مي آيد.لاریجانی دلایلی را برای اهمیت سازمان محيط زيست عنوان کرد که سازمان محیط زیست مهم است چون اگر اين محيط طبيعي حفظ نشود شرايط زندگي بشر دشوار مي‌شود. كار محیطبانان حفظ اين نظم طبيعي است تعدي به اين نظم زياد شده كه به طور طبيعي تا حدي تعدي به طبيعت مي شود. گاهي به دليل توسعه مجبوريم اين لطمه زدن را بپذيريم مثل جاده كشيدن در میان جنگل و محيط زيست ما باید اين هزينه ها را بدهد تا توسعه صورت گيرد. بخش دیگر تخریبات غیر قانونی و غیر ضروری است اینکه افرادی که سلاح دارند باید به جان گونه های جانوری بیفتند طبیعی نیست. اینجا لازم است خدمات محیطبانان ارج نهاده شود. در وضع قوانین جدید در راستای حفاظت از محیط بانان پیشنهاداتی که مدنظر دارند را بدهند تا در مجلس قوانینی را برای حمایت از آنها تصویب کنیم.

لاریجانی از مسئولان سازمان محیط زیست خواست به هیچ عنوان در مقابل تعدی های غیر ضروری به طبیعت کوتاه نیایند چراکه ممکن است بخش هایی از طبیعت با این تعدی ها برای همیشه از بین رفته و دیگر فرصتی برای بازیابی آنها وجود نداشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از کشورها یک سوم مساحت کشور را مناطق جنگلی در بر می گیرد اما در ایران وضعیت به اینگونه نیست و باید در حفاظت همین مقدار کم جنگل ها با ابزارهای مختلف نهایت تلاش را داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر شکار غیر مجاز در کشور افزایش یافته و بسیاری از گونه های جانوری در معرض انقراض قرار گرفته اند، گفت: شاید نیاز باشد که ضوابط جدیدی برای توقف پنج ساله هرگونه شکار و صید در کشور تصویب شود تا وضعیت گونه های جانوری اندکی بهبود یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی بسیاری از شکار و صیدهایی که در کشور انجام می شود را تفننی دانست و گفت: کمتر کسی برای معیشت شکار می کند این مسئله از نظر شرعی نیز مشکل دارد بنابراین اگر مسوولان سازمان محیط زیست خود می توانند باید جلوی هر گونه شکار و صید را هرچه سریعتر بگیرند و اگر نیاز به تصویب قوانینی در این خصوص وجود دارد مجلس آماده وضع قوانین جدید است.

لاریجانی ایجاد فضای تنفس برای جنگل های کشور را یکی دیگر از ضروریات مهم زیست محیطی عنوان کرد و افزود: درست است که جنگل ها پس از مدتی به طور طبیعی به سن بهره برداری می رسند اما تصویب قوانینی برای جلوگیری از بهره برداری از منابع جنگلی به صورت موقت ضروری است.

او در مورد سرمایه گذاری برای محیط زیست گفت: اگر به مسائل اصلی محیط زیست به عنوان متن توسعه توجه نکنیم نمی توانیم توسعه پایدار داشته باشیم لذا توجه به مسائل زیست محیطی به همان اندازه مسائل رفاهی ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکثر شهرهای ایران دارای معادن هستند گفت: ایران با توجه به اینکه کشوری نفتی و گازی بوده تاکنون کمتر به معادن توجه کرده در حالی که معادن یکی از مهمترین منابع ایجاد شغل و درآمد در کشور هستند.

به گفته او اگر سازمان محیط زیست خواهان افزایش بودجه سازمان و درآمد محیط بانان است با توجه به اینکه معادن یکی از مهمترین منابع درآمد هستند و همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر وضع درآمدی کشور مناسب نیست باید حتما مسیر بهره برداری پایدار و مطابق با موازین زیست محیطی را از معادل فراهم کنند تا بتوان از محل اعتبارات حاصل از بهره برداری از معادن برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور نیز بهره برد.

لاریجانی گفت: در بودجه امسال و همچنین برنامه ششم توسعه استفاده و بهره برداری از معادن یکی از مهمترین مواردی است که مجلس به آن تاکید می کند بنابراین سازمان محیط زیست نیز باید برای بهره برداری پایدار از منابع همکاری های لازم را داشته باشد. در صورت بهره برداری مدیریت شده توسط سازمان محیط زیست از معادن جهش بزرگی است در بودجه سازمان و حقوق و مزایای محیط بانان در سال 94 رخ می دهد.

مراسم بزرگداشت مقام محیط بان در حالی هر سال برگزار می شود که محیط بانان تغییری در وضعیت خود نمی بینند و همچنان مانند سال های قبل از کم بودن حقوق، مشقت کار، دوری از خانواده و خلاهای قانونی گلایه دارند. با اینکه 18 سال سابقه دارند.

عکس ها: ایسنا

47233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.ا A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    1 0
    دست همه درد نکنه با خبرای خوش برای محیط بانان ما خونواده های محیط بانان دیگه عادت کردیم
  • شهیده IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید نام محیط بانی که نشان خدمت دریافت کرد علی کلانه است که به اشتباه در سایت شما و برخی سایتهای دیگر علی کلاله درج شده است.لطفا اصلاح شود با تشکر