وقتی اندیشه‌ورزی از دگرگونی اجتماعی مهم‌تر می‌شود/ نگاهی به جایگاه تفکر در جامعه امروز

نویسنده کتاب «اندیشه‌ورزی؛ رنگین‌تر از یک انقلاب» با بیان اینکه تقویت تفکر در جامعه از وجود یک انقلاب یا یک دگرگونی اجتماعی هم رنگین‌تر است، گفت: «شعار کتابم هر ایرانی یک کرسی اندیشه‌ورزی است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «اندیشه ورزی؛ رنگین تر از یک انقلاب» یکی از اقداماتی است که با هدف معرفی ابعاد اندیشه ورزی و اهمیت آن در سایر ملل، به جایگاه اندیشه ورزی و گونه های مختلف آن و نیز طراحی مراکز اندیشه ورزی در سطح ملی و بین المللی پرداخته است.

سیدمحمود کمال آرا نویسنده این کتاب دراین باره گفت: «دعوت به اندیشه ورزی در جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر معظم انقلاب بیانگر نیاز کشور به اندیشیدن و تفکر است. دیدگاه عمیق ایشان به اندیشه ورزی ، لزوم پیدایش آن از راس تا لایه ها و توسعه اندیشه ورزی در بین آحاد جامعه از اهمیت ویژه این مهم پرده بر می دارد.»

او در ادامه داد: «اهمیت تألیف این مجموعه زمانی در من کلید خورد که یافتم تقویت فرهنگ تفکر در جامعه می تواند از وجود یک انقلاب یا یک دگرگونی اجتماعی هم رنگین تر باشد. شعار عملیاتی این کتاب، هر ایرانی یک کرسی اندیشه ورزی است. فقدان مولفه تفکر و آگاهی سبب شده است تا بشر بدون پیشینه ای مستند، علمی و منطقی مسائل پیرامونی خود را بپذیرد. تقویت باورهای موروثی و تیز کردن شمشیر مخالفت بی پندار، محرکی برای عقب گرد جوامع و مقاومت در برابر پیشرفت است. شیوع انحرافات راهبردی در هنجارهای اجتماعی و نشر اطلاعات خاکستری، عموم را در دام حباب اطلاعات جمعی انداخته و محصور کرده است. این دام تقویت باورهای غلط در اکثریت جامعه و بالاخص در گروه تاثیر پذیر را دو چندان نموده است.»

کمال آرا گفت: «این باورها خواه مذهبی و خواه سیاسی هم که باشند اما میلی به بررسی آن در بین فرد فرد جامعه یافت نمی شود. علت این بی میلی عدم تقویت و آگاهی مردم نسبت به تفکر و اندیشه ورزی است. حاکمان و رهبران سیاسی نقش بسزایی در فراهم آوری اندیشه ورزی در بین جامعه دارند. از این رو آگاه نبودن افراد جامعه نسبت به حقوق اجتماعی ایشان و نگنجاندن مردم در تصمیم سازی‌های اجتماعی و سیاسی از مهمترین دغدغه های حاکمان به منظور ضمانت سیطره حکومتی خود است.»

او ادامه داد: «بهره وری اندیشه های لایه های پایین دست اجتماع تا سطوح بالاتر و سیاست گذاری بر اساس خرد جمعی و تصمیم سازی هیئت های اندیشه ورزی، زمینه بمب تغییر در هر کشوری است که حاکمان و رهبران سیاسی به تناسب حکومت داری خود بعضا آن را با چاشنی هایی نابود ساخته و یا به سلیقه خود مدیریت و فرماندهی می کنند. تزریق چاشنی تعصب توام با توهم و خفقان هم بعضا جبهه  مقاومت در برابر اندیشه و بیان دیدگاه ها را در مردم تقویت نموده و بر اندیشه های نو و جرقه های تشکیکی در ذهن، حکم خاموشی صادر می نماید.»

این نویسنده  بیان کرد: «در دول شرقی همچون میانمار و کره شمالی مشاهده می‌کنیم که بیان نقطه نظرات و اندیشه های مذهبی و سیاسی چه هزینه هایی را برای مردمان آن سرزمین فراهم آورده است. نظام های دیکتاتوری و فرد محور که حیات خود را در القای تفکرات و باورهای سناریوهایی از پیش طراحی شده توسط لابی های کارگردان می بینند، هیچ گاه مردم را به تفکر و اندیشه دعوت نمی‌نمایند.»

کمال آرا درباره ویژگی های این مجموعه گفت: «در این مجموعه گردآوری شده که حاصل تحقیق و پژوهش چندین ساله در برخی محیط های انفرادی، اجتماعی و نیز نهادهای پژوهشی مطالعاتی، اقتصادی است، سعی شده تا ضمن معرفی ابعاد اندیشه ورزی و اهمیت آن در سایر ملل، به جایگاه فکر و گونه های مختلف آن اشاره شود. شیوه نامه چگونگی جمع آوری ایده‌ها و بهره ‌کشی مناسب از مدل های ذهنی از دیگر محورهای مورد اشاره در این مجموعه است.طراحی مراکز اندیشه ورزی در سطح ملی و بین المللی از جمله پیشنهاد هایی است که به مخاطبین حقیقی و حقوقی این کتاب جهت بومی سازی و پیاده سازی آن در جوامع خود ارائه می گردد.»

کمال آرا در پایان بیان کرد: «این کتاب توسط کمیسیون ملی یونسکو ایران به زبان انگلیسی ترجمه و بعنوان الگوی اندیشه ورزی ایرانی به دفتر مرکزی یونسکو در پاریس ارسال خواهد شد. امید است این مجموعه بتواند دریچه تازه ای را در پویش های مردمی و جوامعی که استعداد تغییر بنیادین را دارند ایجاد نماید.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =