همایش بین المللی قالی شویان مشهد اردهال، روز پنجشنبه مورخ ۱۳ مهرماه در این شهر برگزارشد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی در این مراسم که با حضور ، رئیس کل دادگستری استان مرکزی و فرماندار دلیجان برگزار شد، مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی ، گفت: گردشگری مذهبی پیوند هنر ناب ایرانی و تفکرات خاص اسلامی است. هنرهای مانند معماری، نقاشی، شهرسازی، کاشی سازی و بسیاری هنرهای دیگر، تجلی باوری ناب بوده که همواره از رفاه، صلح و امنیت عمومی سخن گفته است.
سید محمد حسینی: تفاهم نامه همکاری بین سه استان اصفهان، قم و مرکزی منعقد شده که می تواند گردشگری مذهبی ایران را به پیکیجی کامل تر و فراگیرتر تبدیل کند چرا که ۱۲ میلیون گردشگر مذهبی که سالانه از قم بازدید می کنند را می توان با برنامه ریزی مشترکی به مشهد اردهال منتقل کرد تا محور گردشگری مذهبی در این مسیر به صورت متداول جابجا شود. همچنین استان مرکزی با وجود ۲ هزار اثر شناسایی شده گردشگری و ۸۶۶ اثر ثبت شده ملی و با توجه به اقلیم متفاوت و کوهستانی نسبت دو استان دیگر، می تواند به نگین سبز گردشگری این سه استان تبدیل شود.
او اظهار داشت: متاسفانه در دوره ای که میبایست به توسعه همه جانبه استان ها فکر کرد، عده ای شعار جدایی شهرستان ها و پیوستن آنها به استانی دیگر را سر می دهند اما مدیران دولتی استان مرکزی از همگرایی بین شهرستان ها و استان ها سخن می گویند تا بتوان مسیر پیشرفت تمام شهرها و روستاها را ریل گذاری کرد.
دبیر این همایش نیز در ادامه، گفت: یونسکو تمام آیین ها و برنامه های حول محور مراسم قالی شویان اردهال را دارای ارزش دانسته و آن را به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است.
سید علی ضیایی، گفت: یکی از رسالت های تفاهم نامه این سه استان، توسعه گردشگری مذهبی و پیوند آن با انواع دیگر گردشگری است زیرا در این منطقه کشور چه به لحاظ تاریخی و اقلیمی و چه به لحاظ فرهنگی و معنوی، جاذبه های فراوانی برای ارائه به گردشگران وجود دارد.
او افزود: در دنیای امروز گردشگری مذهبی به عنوان صلح طلب ترین نوع گردشگری مطرح است که به غیر از سود اقتصادی، پیوندهای عمیق فرهنگی را در بین ادیان و کشورها ایجاد می کند که این مهم به گفتگوی تمدن ها و ادیان ختم خواهد شد.
گفتنی است مراسم قالی شویان نیز روز جمعه ۱۴ مهرماه با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =