خبرگزاری دانشجو نوشت:


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مؤثرترین روش این نیست که اگر کسی حتی شمشیر برداشته و به جنگ اسلام آمده و شکست خورده، به اجبار او را مسلمان کرد! بلکه بهترین روش، تألیف قلب و موعظه است.

رحیم‌پور ازغدی در همایش دعوت جهانی اسلام با اشاره به اینکه ما امروز در آغاز راه دعوت جهانی هستیم و این مسئله موقت نیست، گفت: یک بحث فقهی درباره جهاد ابتدایی به معنای خاص داریم و باید این را بگویم که این مفهوم مخصوص به زمان معصوم نیست لااقل به فتوای بنده و برخی بزرگان!

وی افزود: یک زمان جهاد ابتدایی حمله به سرزمین‌های دیگر با ارعاب مسلحانه برای تغییر دین و مذهب مردم است که بنده اعتقاد دارم چنین چیزی در زمان پیامبر معصوم هم اتفاق نیفتاده و جزو مطالبات اسلام نیست که شمشیر گردن مسیحیان و یهودیان برای رستگار شدن بگذاریم. مواردی هم که در تاریخ وجود دارد، برای زمان پس از پیامبر و دورانی است که به دنبال فتوحات نظامی بودند، مثل بنی امیه و بنی عباس. بنابراین قرآن کریم روش دعوت به توحید را بیان کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: جهاد ابتدایی به معنای شکستن کفر و صولت طاغوت در حد امکان و توان با توجه به همه مصالح منعی ندارد، در عصر غیبت هدف جهاد ابتدایی به معنای عام -که اختصاص به زمان معصوم هم ندارد- نخست کمک به مظلومین عالم است، هرجا مظلومی اعم از مسلمان و غیر مسلمان وجود دارد بر ما واجب است به او کمک کنیم. بنابراین اگر جهاد ابتدایی شامل این معنا باشد اختصاص به زمان معصوم ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه در درجه اول ما جهاد نرم‌افزاری داریم نه سخت‌افزاری،‌ گفت: اینکه ما کلمه حق را بگوییم و به ما حمله کنند و ما دفاع مسلحانه کنیم بازهم دفاع است. بنابراین به معنای عام جهاد ابتدایی است اما به معنای خاص جهاد دفاعی است. نکته دیگر درباره شکستن دولت طاغوت در جهان این است که مستکبرین نباید در جهان حاکم باشند. بنابراین حاکمیت اسلام باید در جهان باشد و طاغوت باید تضعیف شود و نباید اجازه دهیم شیاطین بر بشریت مستضعف مردم حکومت کنند.

 

وی در ادامه افزود: روش تألیف قلب هم، حکمت و موعظه است. بنابراین بهترین روش و مؤثرترین روش این نیست که اگر کسی حتی شمشیر برداشته به جنگ اسلام آمده و شکست خورده، به اجبار او را مسلمان کرد! به زور نمی‌توان او را مسلمان کرد اما عزت او باید از بین برود.

 

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه مسئله مسلمان کردن مردم روش دیگری دارد، با بیان چند روش افزود: نجات مظلومین و مستضعفین در هر دوره و زمان وظیفه شرعی ماست و مخصوص زمان معصوم نیست. دوم اینکه موانع دعوت اسلامی را باید از سر راه برداریم باید با مبارزان این راه نبرد کنیم و سوم گسترش حاکمیت و اقتدار اسلام باید در دنیا تبیین شود تا دشمنان اسلام احساس نکنند می‌توانند به پیغمبرش توهین کنند و کاریکاتور بکشند و به سرزمینهای اسلامی حمله کنند و حاکم برایشان تعیین کنید، اینها به وضوح جهاد دفاعی است.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =