ایسنا نوشت: یکی از فعالان جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع) با اشاره به خلاءهای قانونی حمایت از حقوق کودکان گفت: کودکان آسیب دیده بیشتر از طریق اعضای خانواده و نزدیکان‌شان که قیومیت آنها را دارند مورد آزار قرار می‌گیرند، بنابراین تصویب حتی بخشی از لایحه حمایت از حقوق کودکان می‌تواند به کاهش این جرائم کمک کند.

رویا منوچهری با بیان اینکه کودک آزاری یک جرم عمومی است، اظهار کرد: یکی از مسائلی که شاید عموم جامعه از آن بی‌اطلاع باشند، این است که در خصوص جرائم مربوط به کودکان اگر کسی از آنها اطلاع داشته باشد و به نهادهای مسئول گزارش ندهد، همین اقدام خودش نوعی ارتکاب جرم محسوب می‌شود.

این عضو داوطلب جمعیت امام علی(ع) با اشاره به اینکه این جمعیت حدود ۲۰ سال است که در حوزه معضلات اجتماعی فعالیت کرده و هرساله همایش‌ها و سمنیارهای تخصصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌کند، افزود: جمعیت امام علی (ع) در سمیناری که قرار است بهمن ماه برگزار کند به پدیده کودک آزاری از سه بعد روحی، جسمی و جنسی خواهد پرداخت. هدف امسال ما این است که مساله کودک آزاری، عوامل و پیامدهایش را در مناطق و سکونت گاه‌های فقیر نشین بررسی کنیم و به سراغ مناطق حاشیه‌ای برویم.

منوچهری با اشاره به اینکه محورهای این سمینار در سه محور فرهنگی- اجتماعی، فقهی- حقوقی و پزشکی- روانشناسی خواهد بود، عنوان کرد: رویکردهای فعالان اجتماعی شامل پیشگیری، مداخله و درمان است. برگزار کردن چنین سمینارهایی توجه کارگزاران اجتماعی و مسئولان دولتی را جلب کرده و آنها را ملزم می‌کند تا برای این معضلات چاره‌ای بیندیشند.

دبیر اجرایی سمینار کودک آزاری جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع) دلیل پرداختن به مناطق حاشیه را نابسامان بودن خانواده‌ها در محله‌های حاشیه، جرم خیز بودن این مناطق، نبود بازوهای قانونی و حمایتی، توزیع و پخش مواد مخدر صنعتی و سنتی به طور گسترده در این مناطق عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است که جمعیت امام علی (ع) نزدیک به ۳۵ مرکز در این مناطق احداث کرده است که ۱۱ مورد از آنها در تهران قرار دارند.

منوچهری با بیان اینکه کودک آزاری یک مساله جهان شمول است که در قشر حاشیه نشین با غفلت همراه شده، افزود: خلاءهای قانونی زیادی در این زمینه وجود دارد و در تلاشیم تا چند ماهی که به برگزاری سمینار مانده با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه کمک کرده و راهکارهای قانونی را مطرح کنیم. امیدواریم در سمینار پیش رو با استفاده از حضور مسئولین، اساتید دانشگاهی، تحقیقات میدانی جمعیت امام علی (ع) این موضوع را به جای خوبی برسانیم. سال گذشته نیز این جمعیت سمینار ازدواج کودکان در سکونت گاه‌های فقیر نشین را برگزار کرد که باعث شد نمایندگان مجلس و فقها در این باره به گفتگو نشسته و برای حل آن چاره‌ای بیندیشند.

47237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =