۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰

تسنیم نوشت: سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که روسیه و سایر کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو پیشنهاد دولت افغانستان مبنی بر برگزاری دور بعدی این نشست در کابل را پذیرفته‌اند.

به گزارش «صدای‌آمریکا»، با وجود اینکه دولت افغانستان هیئت بلندپایه‌ای را به نشست مسکو نفرستاده بود، اما سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که همه خواست‌های دولت کابل در نشست مسکو پذیرفته شده است.

«شکیب مستغنی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اظهار داشت: موضع دولت کابل مبنی بر مبارزه با برخورد دوگانه با تروریسم و عدم تفکیک بین تروریست‌ها مورد استقبال کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست، نگرانی­‌های منطقه درباره گسترش تهدیدهای امنیتی ناشی از تروریسم، افراط­‌گرایی و تولید مواد مخدر و دیگر عوامل بی‌ثباتی افغانستان مطرح شد.

مستغنی تاکید کرد که بی‌ثباتی در افغانستان پیامدهای مخرب امنیتی و اقتصادی برای کشورهای منطقه را در پی خواهد داشت.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه افغانستان هیئت افغان در این نشست تحقق روند صلح در افغانستان را تنها راه ثبات سیاسی و حفظ دستاوردها در این کشور دانسته است.

در بیانیه آمده که هیئت افغان که به ریاست «اشرف حیدری» رئیس سیاست گذاری و استراتژی وزارت خارجه افغانستان در نشست مسکو شرکت کرده بودند موضع دولت افغانستان را با ارائه شرایط  چهارگانه مطرح کرده‌اند.

اول، هیئت افغان تاکید کرده است که هیچ جایگزینی برای همکاری­‌های دولت با دولت وجود ندارد و تمام تلاش‌های منطقه‌ای در حمایت از حکومت به منظور دستیابی به توافق سیاسی برگشت ناپذیر صورت بگیرد.

دوم، همکاری­‌های صادقانه منطقه­‌ای برای کسب اطمینان در مورد این که تلاش­‌های مشترک صلح خواسته افغانستان و منطقه را می‌تواند برآورده کند.

سوم، اجماع منطقه­‌ای در باره تأمین ثبات درازمدت در افغانستان به منظور منافع مشترک در حال شکل­‌گیری است که این اجماع از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت کند.

چهارم: افغانستان برخورد دوگانه و تعریف گزینشی تروریسم را رد می‌کند، تلاش‌­های منطقه­‌ای مبارزه با تروریسم باید در طرح‌های ملی مبارزه با تروریسم کشورهای همسایه افغانستان که پاکستان را هم شامل شود، بازتاب یابد.

در بیانیه آمده است که بیشتر کشورهای شرکت­ کننده با موضع افغانستان توافق کردند.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که دولت افغانستان در نشست مسکو به صورت نمادین حضور داشته است زیرا هیچ مقام عالی رتبه‌ حکومت وحدت ملی در این نشست شرکت نکرده بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =