در مناظره طبیعت‌گردی مناطق حفاظت شده مطرح شد: اکوسیستم آشوراده در نیمکره شمالی بی نظیر است

نسیم نوشت:

مناظره طبیعت گردی در مناطق حفاظت شده با حضور حسین آخانی، کارشناس محیط زیست، اسماعیل مهاجر مدیر کل محیط زیست استان گلستان، حر منصوری، فعال محیط زیست و مژگان جمشیدی روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست با تمرکز بر موضوع واگذاری آشوراده امروز برگزار شد.

اکوسیستم آشوراده در نیمکره شمالی بی‌نظیر است

حسین آخانی، کارشناس محیط زیست در این نشست گفت: جزیره آشورا ده تنها 600 هکتار وسعت دارد. قبل از ایجاد طرح‌های گردشگری در این منطقه باید ببینیم ظرفیت قانونی و علمی برای این کار وجود دارد یا خیر؟ آشوراده تنها جزیره دریای خزر است، هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد از تنها جزیره‌اش که این شرایط را دارد، استفاده تجاری شود.

وی ادامه داد: اکوسیستم آشوراده در کل نیمکره شمالی زمین منحصر به فرد است؛ بسیاری از مسائل علمی در طرح‌های گردشگری این جزیره مغفول مانده است. مانند وجود 170 گونه گیاهی که در حال انقراض هستند.

آخانی تاکید کرد: سازمان محیط زیست ابتد باید منظقه را به درستی بشناسد؛ در این جزیده امکان گردشگری انبوه و حتی ضعیف وجود ندارد. چگونه می‌توان در منطقه‌ای با وسعت کم آشوراده گردشگری ایجاد کرد.

در آشوراده بحث واگذاری مطرح نیست

مدیرکل محیط زیست استان گلستان، در واکنش به سخنان آخانی در این نشست گفت: مردم ما به لحاظ فرهنگی با طبیعت میانه خوبی ندارند، مراسمی مانند 13 بدر با وجود اینکه اسم آن انس با طبیعت است به دشمنی با طبیعت می‌پردازند.

اسماعیل مهاجر درباره تفاهم نامه امضاء شده برای طرح گردشگری منطقه آشوراده نیز توضیح داد: در این تفاهم‌نامه بزرگترین سازه مربوط به یک ساختمان دو طبقه است که باید ارزیابی زیست محیطی در مورد آن انجام بگیرد اما سازمان محیط زیست هنوز شاخص‌ها و استانداردهای ساخت یک ساختمان با ویژگی‌های اکولوژی را ندارد.

وی تاکید کرد: قرار نیست در آشوراده واگذاری اتفاق بیفتد اما باید بدانیم از مساحت 688 هکتاری آشوراده در حال حاضر 380 هکتار جزء مستثنیات بوده و در اختیار مردم است.

مصوبه دولت در مورد آشوراده کارشناسی نیست

مژگان جمشیدی فعال و کارشناس محیط زیست، اما با انتقاد از مصوبه دولت گفت: مصوبه دولت در مورد آشوراده بر اساس کار کارشناسی نبوده است. چرا سازمان محیط زیست تحت فشار تفاهم‌نامه‌ای را بدون انجام کار کارشناسی امضاء کرده است. مدیران سازمان محیط زیست باید محدودیت‌های قانونی محیط زیستی را به رئیس جمهور متذکر شوند.

وی اضافه کرد: سازمان محیط زیست اراده کرد جاده‌ای در جنگل ابر احداث نشود در صورتی که آنجا هم حتی منطقه حفاظت شده نبود، چطور در مقابل چنین طرحی در منطقه حفاظت شده واکنشی نشان نمی‌دهد؟

وضعیت آشورادده بسیار بد است

حر منصوری فعال محیط زیست، نیز در این نشست وضعیت فعلی آشوراده را بد توصیف کرد و افزود: شرایط حال حاضر آشورا ده بسیار بد است ورودی آب شیرین به منطقه کاملاً بسته شده و حضور ماهی کپور خاص دریای خزر به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: تعداد زیادی گردشگر بدون نظارت وارد منطقه می‌شوند و در ایام پیک سفر 750 بار قایق‌های گردشگری تردد می‌کنند که موجب آلودگی صوتی و شیمیایی در این منطقه شده است. آموزش و پرورش در حال ساخت هتل در این منطقه است و روزانه ده‌ها برابر ظرفیت اکولوژیکی منطقه گردشگر وارد می‌شود.

طرح گردشگری آشوراده، کارشناسی شده است

در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی جمشیدی و منصوری، اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط زیست گلستان اما گفت که ما اجازه نمی‌دهیم که به زیستگاه آشوراده آسیبی برسد.

وی تاکید کرد: این طرح توسط کارشناسان بلندپایه سازمان کارشناسی و مصوب شده است و حاصل 10 جلسه سنگین کارشناسی بوده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    12 3
    آشوراده بایدبصورت بکروطبیعی حفظ شودوهیچگونه ساخت وسازی درآن صورت نگیرد.ورودگردشگران به معنی مرگ آشوراده است وبا دادن مجوز های گردشگری بایدفاتحه آشوراده را ازپیش خواند.آشوراده باید بصورت دست نخورده جهت پرورش گونه های نادر جانوری وگیاهی وبررسیهای اکولوژیکی وگیاه شناسی وجانور شناسی وسایرتحقیقات علمی بسته نگهداری شود.جنگل های شمال که پای گردشگران درآنهابازشدو به نابودی کشانده شدند برای تجربه کردن بس نیست؟متاسفانه سازمانهاوادارات دولتی پای ثابت نابودی محیط زیست کشور هستندچراکه همه مجوزهای ساخت وساز وبهره برداری از جنگلها توسط سازمانها دولتی از جمله دهداریها وبخشداریها وفرمانداریهابه جنگل خواران وزمین خواران داده می شود وآنها بدون نقطه اتکاء دولتی نمی توانند کار خود را به پیش ببرند.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    7 2
    گردشگری برای مردمی که در بکرترین جاها با اسپری یادگاری می نویسند لازم نیست.اول فرهنگ گردشگری بعدش توسعه گردشگری.