مدیرکل فرهنگی پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر بر لزوم توجه بیشتر به آموزش مهارت‌های اساسی زندگی با تمرکز بر پیشگیری از مصرف مواد در خانواده زندانیان و توانمندسازی روحی روانی فرزندان زندانیان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و بهنقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ عارف وهاب‌زاده در دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد مدیران عامل انجمن های حمایت از زندانیان مراکز استان های سراسر کشور در مشهد اذعان داشت: آموزش مهارت‌های اساسی زندگی با تمرکز بر پیشگیری از مصرف مواد در خانواده زندانیان و توانمندسازی روحی روانی فرزندان زندانیان از اهداف مهم برنامه و سند جامع پیشگیری از اعتیاد برای خانواده‌های زندانیان است.

وی با اشاره به لزوم و اهمیت آگاهی و دانستن در زندگی امروز افزود: آگاهی‌بخشی درست و اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از آسیب‌های اجتماعی امری ضروری است و در این میان، خانواده ها می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و اعتیاد و از هم پاشیدگی بنیان خانواده ها داشته باشد.

وی با اشاره به معضل اعتیاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین آسیب های اجتماعی گفت: بهترین راه برای مبارزه با اعتیاد پیشگیری از آن با آموزش مهارتهاتی زندگی است.

وهاب زاده گفت: تعدادی از معتادان کشور دارای شغل هستند و این آمارها نشان از ورود اعتیاد در حوزه های مختلف و لزوم افزایش آگاهی در جامعه است تخصیص اعتبارات در حوزه آسیب های اجتماعی پایین است و این مسئله توجه بیشتری را طلب می‌کند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد بیان کرد: ۵۵ درصد از والدین تا سال سوم تا پنجم از اعتیاد باخبر می شوند و این نشان از عدم آگاهی و اقدامات پیشگیرانه است.

وی یکی از چالش‌های مهم در حوزه پیشگیری از اعتیاد را پایین بودن سطح پوشش برنامه‌های این حوزه دانست و افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی و انسانی سطح پوشش ما در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد پایین است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد گفت: براساس برنامه ششم توسعه و اولویت‌های ابلاغ شده حوزه فرهنگی و پیشگیری ستاد باید نرخ شیوع مصرف مواد مخدر کشور هر سال پنج درصد کاهش یابد.

وهاب‌زاده با بیان اینکه ریشه کنی اعتیاد محال است اما باید کنترل و مهار شود، ادامه داد: این مساله نیازمند کمک همه دستگاه‌ها و نهادهاست.

وی گفت: پیشگیری اولیه در سطح کشور مغفول مانده که باید اهتمام مسئولان جدی‌تر شود. تخصیص اعتبارات در حوزه آسیب‌های اجتماعی پایین است و این مسئله توجه بیشتری را طلب می‌کند.

این مقام مسئول در ستاد با اشاره به اهمیت و نقش آموزش همگاهی در پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب های این معضل خانمان سوز، بیان کرد: خانواده و محیط‌های آموزشی و عمومی در راستای پیشگیری از اعتیاد و آموزش های مربوط به این حوزه، می توانند نقش آفرین باشند.

وهاب زاده خاطر نشان کرد :با هماهنگی صورت گرفته با پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا طرح حاشیه امن ۵۰۰ متری مدارس اجرا می شود و بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته و با همکاری آموزش و پرورش، در صدد اجرای این گونه طرح های مستمر در مدارس هستیم.

 وی با اشاره به بر مطالبه گری مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از دستگاه‌های متصدی در حوزه اعتیاد برای کاهش این آسیب‌ها افزود: هر کدام از دستگاه‌ها باید وظایف‌شان را به نحو احسن در این حوزه انجام دهند و دو فعالیت مهمی را که برای شش ماه آینده در نظر گرفته شده است، به خوبی انجام دهند تا اهداف برنامه ریزی شده در این حوزه محقق شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =