باب الساعات نام یکی از ورودی‌های شهر دمشق از جانب حلب بوده است که هم اکنون مقام رأس الحسین در کنار آن قرار دارد.

بسيارى سوال مى كنند كه چرا باب الحلب ويا باب جيرون ، به باب الساعات مشهور شده است ؟ آيا در آن هنگام اين دروازه داراى ساعت بوده است ؟؟!!
پاسخ چنين است كه دروازه‌ ورودی حلب به دمشق در ابتدای عصر اسلام به «باب الحلب» نامگذاری شده بود ولی در زمان اسارت اهل البیت در شام خاندان آل الله يعنى كاروان اسراى اهل بيت عليهم السلام ، چند ساعت در ورودی این دروازه منتظر گذاشته شدند تاآذين شهر شام پايان يابد ويا به گونه اى ديگر ، اين كاروان اسيران خاندان رسول الله ص را مورد تحقير قرار داده سپس آنان را وارد قصر یزید اموی کنند.  از این رو بود كه نام این درب از باب الحلب به باب الساعات تغییر یافت.

دروازه حلب در آن هنگام نامهاى ديگرى نيز داشته است ، باب جیرون و «باب الکلاسه» و «باب اللبادین» نیز گفته می‌شد. امًا پس از اين رخداد به باب الساعات شهرت يافت كه خود سندى ديگر از جنايات امويان مى باشد.
بعدها در قرن ششم هجری ساعتی در کنار این درب الساعات ساخته شد که زمان را نشان می‌داد.

سازنده ساعت باب اساعات، محمد بن عبدالکریم مؤید الدین ابوالفضل حارثی دمشقی مهندس بود که در بسیاری از علوم چون هندسه، ریاضی، نجوم و طب استاد بوده است. وی در سال ۵۵۹ هجری درگذشت.

باب‌الساعات در شرق مسجد جامع اموی در دمشق قرار دارد و قبة الساعات نیز نزدیک آن است. این منطقه بعدها داخل شهر دمشق قرار گرفت و به محله ساعات نیز نام گذاری شده و مكان رأس الحسين در كنار این منطقه قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =