ایسنا نوشت:باستان‌شناس و کارشناس میراث فرهنگی ایلام از تشکیل پایگاه پژوهشی «سراب کلان» خبر داد و گفت: با فعالیت این پایگاه شاهد رونق گردشگری در شهرستان سیروان خواهیم بود.

دکتر «بهزاد فریادیان» درباره‌ی این شهر اظهار کرد: شهرتاریخی «سراب کلان» که در بخش مرکزی شهرستان سیروان قراردارد با قدمت بیش از 1600 سال یکی اززیباترین شهرهای مستحکم وتمام سنگی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه بناهای این شهرتاریخی شامل برج وبارو ، زیرزمین، سردابه و بناهای یک و دوطبقه است، گفت: مصالح بکاررفته سنگ وآهک وقطر دیوارها بین 60 تا 90 سانتیمترپایداری و استحکام شهر را نمایان کرده و به عنوان مرکز ایالت ماه سبدان(ماسبذان) در کنار چشمه‌ای پر آب احداث شده و امروزه بنام سراب کلان(چشمه خرابه‌ها) شناخته می‌شود.

این متخصص باستان‌شناسی با بیان اینکه این شهر تاریخی زیبا در مساحتی بالغ بر 15 هکتار ساخته شده یکی از بهترین جاذبه های گردشگری غرب کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: مناطق بکر وزیبای دشت سیروان از جنگل ، مراتع، باغات انار،برنج کاری ،رودخانه خروشان سیمره با هوای معتدل تشکیل شده اماعلیرغم این همه جاذبه تاریخی طبیعی متاسفانه در ادوار گذشته به علت بی‌توجهی متولیان امر مورد بی‌مهری قرارگرفته است.

فریادیان با بیان اینکه رفتارهای نسنجده وغیرعملی مسئولان در ادوار گذشته از قبیل جابجایی روستای سراب کلان سبب تخریب آثار معماری و تشدید ساخت وسازهای بی‌رویه توسط اهالی شد، تصریح کرد: متاسفانه این رفتار دستاویزی برای اهالی روستا شد تا به بهانه نیاز به محل سکونت ودریافت بهایی بیشتر شاهد ساخت وسازهای ناهمگون و بدون الگوی معماری ایرانی بر روی این شهرتاریخی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دفاعیات فنی توسط اینجانب منجربه تصویب پایگاه پژوهشی ملی تحت عنوان پایگاه پژوهشی «سراب کلان» شده است، تصریح کرد: از این پس شهرتاریخی سراب کلان با مدیریت پایگاه پژوهشی مستقر در محل برنامه‌های همه جانبه جهت ساماندهی محوطه شهرتاریخی با ردیف بودجه‌های مشخص سالانه، شاهد پویایی و ساماندهی محوطه و رونق اقتصادی بواسطه جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهیم بود.

این باستان‌شناس تصریح کرد: از جمله اقدامات پیش روی مدیریت پایگاه پژوهشی تازه نوپای سراب‌کلان پاکسازی ، مرتب سازی محوطه ، تجهیز و آماده سازی برخی خانه‌های روستایی به منظور عرضه خدمات رفاهی و فروش صنایع‌دستی بومی به گردشگران داخلی و خارجی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =