ایسنا نوشت:پای صحبت یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نشستیم که در مقطع سقوط میمک و در بازپس‌گیری آن حضور داشته و از عملیات «ضربت‌ذوالفقار» به عنوان در هم شکننده هیمنه‌ دشمن یاد می‌کند.

«محمدتقی قاسمی» در گفت‌وگویی، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دوران دفاع مقدس بویژه شهدای 19 دی 1359 ،نبرد عاشورایی میمک و عملیات ضربت ذوالفقار می‌گوید: ادعایی داریم مبنی بر اینکه جنگ در ایلام آغاز و در ایلام هم ختم شد ولی متاسفانه رسانه‌ها به این قضیه بی‌توجه بوده‌اند .

حمله عراق به سایت «نخجیر» در سال 58 و حمله به چاه‌های نفتی در منطقه دهلران، حمله اردیبهشت ماه 1359 به پاسگاه «هلاله» و حمله توپخانه‌ای دشمن در خرداد 59 به پاسگاه‌های فرخ‌آباد و بهرام آباد، رضاآباد و ارتفاعات 343 منطقه مهران از جمله دلایل این ادعا محسوب می‌شود .

عملیات رسمی عراق در روز 18 شهریور 59 به پاسگاه «نی‌خزر» که ارتفاعات مهم میمک است و شهادت شهید"روح‌الله شنبه‌ای" فرمانده عملیات سپاه در روز 20 شهریور59 بعنوان اولین فرمانده شهید که توسط دشمن در پاسگاه بهرام‌آباد به شهادت رسید و نهایتا سقوط میمک در روز 20 شهریور 59 و اعلام آن توسط وزارت دفاع عراق، از دیگر دلایل این ادعا است. یعنی هیچ منطقه‌ای در جبهه‌های ما قبل از میمک در هیچ کجای کشور سقوط نکرد و دلیل پیشدستی عراق برای تصرف میمک و به ادبیات عراقی‌ها منطقه "سیف سعد" یعنی شمشیر پیروزی، این بود که میمک تهدیدکننده امنیت بغداد بود چون عراق در منطقه جبهه میانی بخصوص ارتفاعات میمک عمق استراتژیک دارد و اولین عملیات موفق ایران هم در میمک و روز 19 دی‌ماه 59 رقم خورد .

اگر روز 31 شهریور سال 59 آغاز جنگ باشد ما دوم مهرماه 59 در تنگه‌ «بینا» و منطقه عمومی میمک در پاسگاه «سنگی» عملیاتی را به فرماندهی شهید فرجیان‌‍زاده انجام دادیم که 26 نفر از نیروهای عراق را اسیر کردیم یعنی از دهانه‌ فاو تا مرز ایران،ترکیه و عراق ما یک اسیر از عراق نداریم و تنها اسیران مربوط به عملیات دوم مهر59 هستند. پس اولین اسرای عراق در ایلام اسیر شدند که توسط مردم به اسارت گرفته شدند .

در اوایل جنگ چند عملیات جنوب که توسط ارتش و نیروهای سپاه انجام شد موفقیت آنچنانی را نداشتیم. چند عملیات در تنگه حاجیان داریم که موفقیت چندانی نداشتند و تنها عملیات موفق ایران، نبرد میمک در عملیات 19 دی 59 بود که چند دستاورد دارد: یکی از دستاوردهای آن این بود که ارتفاعاتی که در اختیار دشمن بود در یک عملیات آفندی از اشغال دشمن خارج شد. یکی از افتخارات مردم ایلام این است که نیروی خط شکن این عملیات بسیج ایلات و عشایری بود و بخوبی در این عملیات نقش‌آفرینی کردند .

دستاورد دیگر این عملیات این است که نیروی رزمنده‌ ما از منطقه «مندلی» عراق تا منطقه کوت یعنی «بدره» و «کوت» و کل جاده مواصلاتی غرب و جنوب عراق زیر تیر نیروهای عراق قرار گرفت. دیگر اینکه در این عملیات پدافند در دشت بر دشمن تحمیل شد چون در این مناطق پدافند فوق‌العاده سخت است اما نیروهای ما بواسطه چالاکی، تجربه و ایمان عاشورایی که داشتند توانستند این ارتفاعات را در کمترین زمان تصرف کنند .

عراق در اوج برتری و قدرت بود. یعنی برتری زرهی،هوایی و آتش داشت پس اولین عملیاتی بود که علیرغم برخورداری دشمن از قدرت،هیمنه‌اش در میمک شکسته شد و سند این حرف‌ها کتابی ‌است با عنوان «ویرانی دروازه شرقی» که «وفیق سامرایی» مسئول اطلاعات نظامی عراق نوشته و اذعان می‌ ‎ کند که اولین اعدام فرمانده نظامیان عراق از میمک شروع شد .

تثبیت میمک 30 شبانه‌روز طول کشید و نیروهای مردمی، سپاه و ارتش 30 شبانه‌روز جنگیدند تا میمک را تثبیت کنند و اولین گلوله شیمیایی دشمن که صدام بکار برد در روز 21 دی‌ماه 59 در این منطقه فرود آمد. باران شدیدی می‌بارید و عملیات در باران برای نیروهای آفندی سخت بود و می‌گفتیم "خدایا به جای اینکه یاری‌مان کنی باران فرستادی". اما بعدا فهمیدیم خداوند با این باران بزرگترین کمک را به ما کرد چون ما نه آموزش مقابله با بمب شیمیایی دیده بودیم و نه وسایل مقابله با مواد شیمیایی را داشتیم و خداوند با بارش باران به کمک ما آمد .

بیش از دو گردان از نیروهای عملیاتی خط شکن از ایل دلاور "خزل" هستند که در شکستن خطوط و شیرازه دفاعی دشمن نقش اساسی داشتند. ایلات دیگری مانند بولی، ارکوازی، ملکشاهی، شوهان، دهبالایی و میش‌خاص و بطور کلی از ایلات دهلران گرفته تا ایوان و چرداول در تثبیت 30 شبانه‌روزی عملیات میمک و دفع پاتک‌های دشمن نقش‌آفرینی کرده‌اند .

گرامی می‌دارم یاد شهیدانی همچون شهید"شیرودی"که هوانیروز را برای انهدام نیروهای دشمن بکار گرفت و پاس می‌دارم یاد و خاطره شهدای سپاه و ژاندارمری و نیروهای جهادی.عملیات میمک باعث موفقیت ایران در عملیات‌های بعدی شد و این عملیات توانست این اعتماد به نفس را به فرماندهان منتقل کند تا عملیات‌های دیگری را در مناطق جنوب و جبهه‌های دیگر انجام دهند و در عملیات "ضربت ذوالفقار" بود که 146 نفر از نیروهای دشمن اسیر و بیش از 2000 نفر کشته، زخمی و نزدیک به 46 تانک دشمن منهدم و 21 دستگاه تانک و هزاران سلاح و خودروهای زیادی از دشمن به غنیمت گرفته شد

و نهایتا فرماندهان عراقی که بعد از 30 شبانه‌روز نبرد که نتوانستند میمک را دوباره از رزمندگان دلاور ایلام بازپس بگیرند به دستور صدام اعدام می‌شوند که یکی از فرماندهان این محور "محمدجواد الخفادی" است. پس عملیات 19 دی‌ماه 59 نبرد میمک از عاشورایی‌ترین عملیات‌هایی است که در آن مقطع تاریخی انجام شد و باعث سربلندی و پیروزی نیروهای ما شد و هیمنه دشمن را شکست داد .

مظلومیت میمک در رسانه‌ها مظلوم مانده است. اگر بگوییم عاشورا در میمک تکرار شد اغراق نکرده‌ایم. نبرد تن به تن نیروهای خودی با کماندوهای زبده‌ دشمن در میمک اتفاق افتاد و نیروهایی بسیج عشایر آموزش ندیده‌ ما نیروی کماندوی دشمن را منهدم کردند و در طول دفاع‌مقدس عراق چند نبرد را با هدف گرفتن میمک انجام داد که موفق نشد و اگر میمک در اختیار دشمن قرار می‌گرفت ما نمی‌توانستیم در ایلام زندگی کنیم .

جنگ با زره و ابزار شوخی نیست و کسی تصور نمی‌کند با دست خالی در مقابل تانک بایستد اما این موضوع در میمک اتفاق افتاد و پیروزی خون بر شمشیر که استراتژیک عاشورای حسینی است در میمک اتفاق افتاد. معنویت،عرفان،عشق و عاشورا بر زرهی و مکانیزه واقعا پیروز شد و ما شاهد این مهم بودیم و اشعار حماسی «ولی‌محمد امیدی» به عینه دیدیم که فرد نمی‌توانست یک متری خود را ببیند و حجم آتش دشمن تمام منطقه را فرا گرفته بود اما آنچه توانست بر این آتش پیروز شود عشق،عرفان و عاشورا،روحیه شهادت‌طلبی،شجاعت و ایثارگری غیرقابل وصف بود و انسان تعجب می‌کند که چرا با وجود اینکه اصلا آتش دشمن با ما قابل مقایسه نبود اما آنچه موجب پیروزی ما شد، خدا بود .

درست است ارتش عمل کرد،سپاه عمل کرد و پشتیبانی آتش توسط هوانیروز انجام شد اما اگر نیروی پیاده ما که قسمت اعظم آن را بسیج عشایر تشکیل می‌داد نبود نمی‌توانستیم میمک را نجات دهیم و نیروهای ما از جوان تازه عروس که حجله عروسی خود را رها کرده بود و در کربلای میمک حضور داشت جز در قیاس با کربلا قابل تفسیر نیست.خیلی عجیب است اما ما متاسفانه این حوادث را ثبت و ضبط نکرده‌ایم .

امام خمینی(ره)،جمله معروف خویش یعنی خرمشهر را خداآزاد کرد در وصف مهران هم بیان می‌کنند اما این منطقه که کربلایی را در دل خود دارد به فراموشی سپرده شده و حوادث مربوط به جنگ تحمیلی در ایلام ثبت و ضبط نشده است. با وجود اینکه کتاب‌های مختلفی در این زمینه منتشر شده است اما هیچکدام از این کتاب‌ها آنگونه که باید حوادث ایلام در دوران دفاع مقدس را که به دل بنشیند، بیان نکرده است که امیداوراریم با همکاری دلسوزان این عرصه این مهم اتفاق بیفتد و این کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها که تداوم کوتاهی‌هایی است که در زمان دفاع مقدس در مورد ایلام اتفاق افتاد جبران شود .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =