۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

مهر نوشت:وجود درختان با ارزش و کمیاب سرو در روستای «بان سرو» با عمری بالغ بر ۳۳۰۰ سال فرصت مناسبی در حوزه گردشگری و طبیعی استان ایلام به شمار می رود.

در ۶۰ کیلومتری شمال غرب شهر ایلام از مناطق صعب العبور کوهستانی در یکی از روستاهای بخش چوار از توابع شهرستان ایلام فسیل های زنده ای با نام درختان «سرو زربین» با قدمت ۳۳۰۰ سال وجود دارند.

علی محمدی یکی از اهالی این روستا  گفت: الان نزدیک به ۷۰ سال است که در این روستا زندگی می کنم که این درختان در این روستا وجود داشته و به وجود همین درختان در این منطقه این روستا را بان سرو نام نهاده اند.

کاهش درختان سرو

علی احمد محمودی مدیر منابع طبیعی شهرستان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: قدمت این درختان در حدود ۳۳۰۰ سال است که توسط دانشگاه تهران و منابع طبیعی ایلام تعیین سن شده اند.

وی افزود: قطر این درختان ۵ متر است و طول ریشه های آنها نیز حدود ۲۵ متر و همچنین ارتفاع آنها از ۱۵ تا ۲۵ متر است.

درخت های سرو زربین از گونه های نادر و کمیابی هستند که ۱۸ اصله آن در روستای بان سرو وجود دارد. متاسفانه تعداد این گوهر های باارزش در سال های اخیر کاهش یافته و از ۲۲ اصله به ۱۸ اصله رسیده است.

درخت

البته طی سالیان اخیر با ثبت این درختان سالخورده در فهرست آثار ملی مسئولیت و نگهداری آن به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است.

درختان سرو روستای بان سرو ثبت ملی شدند

جمال شیخی مسئول ثبت آثار طبیعی اداره کل میراث فرهنگی ایلام هم در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: در کشور ایران در قسمت های شمالی در استان های گیلان، گلستان و اردبیل این نوع درختان وجود دارد.

وی افزود: در استان ایلام نیز منحصرا در روستای بان سرو از گونه این درختان تعداد ۱۸ اصله موجود است.

شیخی تصریح کرد: گونه درختان این منطقه در سال ۱۳۹۰ به شماره ۱۲۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و جزو منابع طبیعی کشور محسوب می شوند.

درختان کهنسالی که در گوشه و کنار این مرز و بوم قد برافراشته اند نشانه های یادگاری از فرهنگ غنی اجداد و نیاکان ما است‌.

حفاظت از این درختان کهنسال می تواند حفاظت از فرهنگی باشد که همیشه در راه حفظ عرصه های طبیعی پیشگام بوده است.

درخت

وجود ۱۰ گونه با ارزش ژنتیکی در استان ایلام

طبق اعلام مسئولان منابع طبیعی استان ایلام، این استان با داشتن بیش از هزار گونه گیاهی و ۱۵۰ نوع درخت و درختچه یکی از منابع غنی کشور از حیث داشتن منابع طبیعی را داراست چراکه گونه های کمیاب و نادر این منطقه از لحاظ علمی بسیار پر اهمیت هستند.

۱۰ گونه با ارزش ژنتیکی در ۱۸ منطقه در سطح استان به عنوان ذخیره گاه جنگلی تحت حفاظت و حمایت واقع می شود.

درختان سرو زربین، ارغوان، سماق، گلابی وحشی، بادام کوهی، لرگ، پده، محلب و زبان گنجشک از گونه های منحصر به فرد استان ایلام به شمار می روند که در کشور کمیاب هستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    4 0
    کاش نمیگفتید. الآن آتیش میگیرن