گردآوری مستندات مکتوب موزه دفاع مقدس از روزنامه «خبرجنوب»

«خبرجنوب» نوشت: بعدازظهر دیروز نشست کارگروه گردشگری فارس با حضور معاون گردشگری و زیارتی استاندار فارس و اعضای این کارگروه در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان برگزار شد.

در حاشيه اين نشست و بازديد از موزه دفاع مقدس، مدير كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: هدف از تشكيل اين جلسه آشنايي اعضا با اين اثر ماندگار در استان است كه آخرين مراحل ساخت را طي مي كند.
با برگزاري چنين نشست هايي اعضا نسبت به جايگاه و وظايف اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در خصوص فاخر بودن كار و كيفيت آن اطلاعات بيشتري كسب مي كنند.
سرهنگ حميدرضا گرامي افزود: مخاطبان موزه دفاع مقدس علاوه بر هموطنان، گردشگران خارج از كشور نيز خواهند بود كه در حال رايزني و اخذ مجوز در اين زمينه هستيم.
وي ادامه داد: به همين منظور از اعضاي كارگروه گردشگري استان، معاون استاندار و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ساير دستگاه هاي ذي ربط دعوت كرديم كه در اين نشست حضور پيدا كنند.
اين مقام سپاهي با بيان اين كه در دهه مبارك فجر فاز اول مركز فرهنگي يا موزه دفاع مقدس فارس همزمان با 9 استان كشور توسط ويدئو كنفرانس با حضور ریيس جمهور افتتاح خواهد شد، افزود: استان فارس يكي از مراكز دهگانه است كه فاز اول موزه دفاع مقدس آن مورد بهره برداري قرار ميگيرد و تا آن زمان در تلاشيم آماده سازي يادمان شهيد دوران، يادمان شهداي گمنام، نمايشگاه فصلي، سالن آمفي تئاتر روباز، مركز اسناد، كتابخانه و ساختمان اداري و گالري و نمايشگاه تجهيزات و ادوات نظامي و محصولات فرهنگي به اتمام برسد.
سرهنگ گرامي اضافه كرد: به اين ترتيب اين مركز در دهه مبارك فجر براي بازديد هموطنان و به ويژه شهروندان ساكن شيراز آماده مي شود و اميدواريم افتتاح فاز يك، فتح بابي باشد براي گام هاي بعدي.اين مسئول با اشاره به اين كه در بحث موزه آرايي تا كنون 850 سوژه در اختيار گروه هاي هنري و طراحان قرار گرفته، اضافه كرد: بعد از اين كه اين سوژه ها به هنرمندان و طراحان داده شد، سناريو تدوين و آن گاه نسبت به خريد تجهيزات مورد نياز و نصب آن ها اقدام می شود.
وي بيان داشت: 50 درصد از سوژه ها به صورت سخت افزاري و 50 درصد بقيه در قالب نمايشهاي ديجيتالي فيلم، اسلايد و ساير تصاوير ديداري و شنيداري است البته اين سوژهها به تدريج نصب و مورد بهره برداري قرار ميگيرد كه براي اين كار به ميانگين زماني يك ساله نياز داريم.مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس فارس در پاسخ به اين كه قبلاً اعلام شده بود براي موزه آرايي به پنج ميليارد تومان نياز است، اين نياز در حال حاضر به چه ميزان است، گفت: در جلسه شوراي هماهنگي كه به رياست استاندار و با حضور سردار كارگر، ریيس بنياد حفظ آثار برپا شد، استاندار پرداخت مبلغ يك ميليارد و 500 ميليون تومان از محل اعتبارات توازن منطقهاي فرمانداري شيراز را براي موزه دفاع مقدس تقبل كردند و قول مساعد داده شد كه اين مبلغ افزايش يابد و ما در حال پيگيري هستيم. اين مبلغ به محض وصول براي موزه آرايي در اختيار گروه هاي هنري قرار ميگيرد، قراردادها نيز اغلب منعقد شده و همه گروهها در حال انجام كار هستند.
سرهنگ گرامي پيرامون بازديدهايي كه از اين مركز فرهنگي بعد از افتتاحیه انجام ميشود، بيان داشت: همه اقشار ميتوانند از اين مركز فرهنگي بازديد كنند و نسل جوان، دانش آموزان و دانشجويان نقش
ويژه اي دارند.
با توجه به اين كه دانش آموزان دبيرستاني اعم از پسران و دختران درس آمادگي دفاعي دارند، مركز فرهنگي با هماهنگي آموزش و پرورش و بسيج دانش آموزي ميزبان آنها خواهد بود و راهنمايان و راوياني كه در محل حضور دارند، بازديدكنندگان را در جريان رخدادهاي دفاع مقدس قرار خواهند داد.
دانشجويان نيز براي پايان نامه هاي درس آشنايي با دفاع مقدس ميتوانند به اين مركز فرهنگي مراجعه كنند و از آثار مجموعه استفاده نمايند. از جمله ديگر مخاطبان اين مركز فرهنگي كه ميتوانند راوي دفاع مقدس ما باشند گردشگران خارجي هستند كه در حال اخذ مجوز از سازمان ميراث فرهنگي هستيم و اميدواريم با هدايت گردشگران به سوي موزه دفاع مقدس، گردشگران راويان خوبي براي انتقال فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس باشند.
سرهنگ گرامي در پاسخ به اين كه آيا رسانههاي مكتوب دوران دفاع مقدس جايگاهي در موزه فرهنگي دارند؟ گفت: چندي پيش به منظور بررسي نقش خبرگزاريها در دفاع مقدس بازديدي از خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در مركز كرمان داشتم كه ریيس اين مركز در اين بازديد بيان كرد بيشتر مستندات مكتوب ما از روزنامه «خبرجنوب» به واسطه نزديكي با صحنه هاي عملياتي در جنوب كشور به دست آمده است.
بنابراين ما بسيار تمايل داريم با محوريت روزنامه «خبرجنوب»، نقش اين روزنامه را به عنوان اولين روزنامه منطقهاي كه به پوشش اخبار دوران دفاع مقدس پرداخته در قالب يك كتاب تبيين كنيم به ويژه اين كه اين رسانه در طول دوران دفاع مقدس تنها روزنامه اي بود كه با امكانات محدود خبررساني آن سال ها كه نه فضاي مجازي و نه سايت هاي خبررساني و نه حتي خبرگزاري وجود داشت، به انعكاس اخبار جنگ و كمك هاي مردمي پشت جبهه ها مي پرداخت. در آن زمان اخبار مربوط به جنگ تنها از طريق ايرنا و صدا و سيما منعكس ميشد و «خبرجنوب» در اين زمينه نقش پر رنگي ايفا كرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =