اختصاص ۱۱ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در طرح روستا تعاون

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تقریباً مبلغی معادل ۱۱هزار میلیارد تومان برای مناطق روستایی تخصیص یافته است گفت: که از این مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان برای اشتغال زایی روستایی در استان البرز تخصیص یافته است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، سید حمید کلانتری با بیان این مطلب در جلسه ستاد عالی هماهنگی و توسعه تعاون در استان البرز اظهار داشت: مهمترین هدف طرح روستا تعاون، توانمندسازی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است تا روستاییان با تشکیل تعاونی و استفاده از ظرفیت‌های روستای محل سکونت خود اشتغالزایی کنند.
وی افزود: طرح روستا تعاون از مهاجرت بی رویه و گسترده روستاییان به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کند و نرخ بیکاری در مناطق محروم و روستایی را کاهش می‌دهد.
وی از بخش تعاون به عنوان یکی از بسترهای ایجاد اشتغال در روستاها نام برد و افزود: برای اجرای این طرح در گام اول هزار روستا به تفکیک هر استان هدفگذاری شده که در صورت پیشرفت مطلوب کار در گام دوم هزار روستای دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که در بخش دولتی، غیردولتی و اتحادیه‌ها و تمامی بخش‌ها باید کمک کنیم که تعاون به جایگاه واقعی خود برسد، افزود: باید نگاه‌های مثبت را به سمت تعاون سوق دهیم .
وی با اشاره به مصداقی عینی از تاثیر تعاون بر رشد اقتصادی و توسعه در منطقه تصریح کرد: قلعه گنج یکی از محروم‌ترین نقاط کشور است ولی در این منطقه در یک حرکت اجتماعی با محوریت فرهنگ تعاون، رشد اقتصادی شکل می‌گیرد.
کلانتری با تاکید بر این که تعاونی‌ها رشد و توسعه منطقه را ایجاد می‌کنند، بیان کرد: به تناسب نیازهای جامعه می‌توان تعاونی‌ها را شکل داد و در حقیقت تعاونی تجمیع ظرفیت‌های کوچک و ایجاد بستر هم‌افزایی بیشتر است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعاون را سازماندهی شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک معنا کرد و افزود: خرید ارزان‌تر، بازار‌یابی منطقی‌تر و صادرات گسترده‌تر با بهره‌‌گیری موثر از ناحیه تعاون شکل می‌گیرد.
مهندس کلانتری بر سلامت تعاونی‌ها تاکید و تشکیل شبکه برای تعاون را ثروت اصلی بخش تعاون عنوان کرد و گفت: بین تعاونی‌های تولید مصرف و خدمات باید تعامل اثربخش ایجاد شود و این موضوع باید مورد توجه اتاق‌های تعاون قرار بگیرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اتاق‌های تعاون باید جلسه‌های مستمری با تعاون‌گران داشته باشند و بستر تعامل و همفکری و انتقال تجارب را به این طریق فراهم کنند، اتحادیه‌ها نیز باید با یکدیگر در تعامل باشند.
وی توجه به تجارب موفق استان‌ها در امر تعاونی را امری ضروری دانست و افزود: با هماهنگی اتاق تعاون کشور نشستی با حضور روسای اتاق‌های تعاون و مدیران کل استان‌ها ترتیب داده می‌شود که از این طریق انتقال تجارب صورت بگیرد.
واگذاری امور به مردم شکوفایی اقتصاد را به دنبال دارد
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر اساس این قانون و اگذاری برخی امور مانند تعاونی ها و خدمات درمان به مردم، خود در سود و زیاد آن سهیم هستند افزود: چنانچه مشکلی هم پیش بیاید خود مردم پای‌ کار می ‌آیند و آن را حل می‌ کنند.
کلانتری ضمن دعوت از مردم روستاها برای فعالیت در حوزه های گردشگری، صنایع دستی، بوم گردی، مزرعه و دام و دریافت تسهیلات در این زمینه،اظهار داشت: در این خصوص استان البرز با توجه به پتانسیل بالای گردشگری کردان ، برغان و ... می تواند در بومگردی موفق باشد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: تعاونی فرصت بسیار مطلوبی برای کمک به رفع نیازهای مردم و رشد اقتصادی است. باید با همکاری و همفکری تعاون را در کشور گسترش دهیم که بستری برای رفع نیاز مردم فراهم و کمک به ایجاد اشتغال فراهم شود.
وی با بیان اینکه پنج اصل عدالت بنیانی، مردمی بودن، درون‌گرا بودن، دانش‌بنیان بودن و برون‌نگر بودن شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: چهار اصل این شاخص‌ها در روح تعاون حاکم است و در حقیقت گسترش تعاون به نوعی پرداختن به اقتصاد مقاومتی است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز نیازهای اقتصادی کشورو رونق ااقتصادی ایجاب می کند که همه ظرفیت ها کنار هم قرار بگیرد و همه دستگاه ها باهم کار کنند و همه به بخش خصوصی و تعاونی توجه شود.
وی افزود: با مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت وام یک و نیم میلیارد دلاری برای اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر ابلاغ شده که توسط 4 بانک توسعه و تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کار آفرینی امید اولویت این تسهیلات ویژه برای طرح های نو می باشد.
وی افزود: سقف مصوب استانی این وام تا 2 میلیارد تومان است اما چنانچه در یک طرح نیاز به تسهیلات بیشتر بود و از طریق کارگروه اشتغال استان بررسی و به کارگروه ملی ارجاع داده و بررسی می شود.
کلانتری تصریح کرد: استان البرز از این ظرفیت نزدیک به یک و 8 دهم درصد ار این وام متعلق به البرز است با اینکه تعداد جمعیت و روستاهای البرز حدود 8 درصد و سهم تقریبا خوب است و 135 میایارد تومان از این تسهیلات در اختیار البرز قرار می گیرد.و میزان بیکاری در بخش روستایی البرز هم بالا نیست و نزدیک 4 هزار نفر است.
بحث اشتغال یک بحث جدی می باشد با ابلاغ مجلس محترم و دولت اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال در مناطق روستایی که توسط 4 بانک توسعه و تعاون و کشاورزی و پست بانک و صندوق کار آفرینی امید انجام می شود می توانند تسهیلات ویژه را در این خصوص دریافت نمایند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =