آغاز فصل سوم کاوش در محوطه پارینه‌سنگی میرک سمنان

سرپرست هیأت سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه پارینه سنگی میرک گفت: فصل سوم کاوش در محوطه میرک سمنان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، «حامد وحدتي‌نسب» امروز و در گفت و گویی افزود: با توجه به نتایج به دست آمده از فصل‌های قبلی کاوش، فصل سوم کاوش در محوطه میرک با همكاري متخصصان ايراني و فرانسوي آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به لایه فرهنگی از دستاوردهای فصل دوم کاوش در این محوطه بود، گفت: سن‌یابی مطلق لایه فرهنگی از جمله اهداف سومین فصل کاوش در این محوطه تاریخی است.

وحدتی نسب افزود: با هدف دستیابی به نتایج دقیق‌تر و بیشتر، گروهی از باستان‌شناسان به سرپرستی دکتر "مژگان جایز" به طور همزمان مشغول بررسی کوه‌های منطقه مهدیشهر، برای یافتن پناهگاه یا غار احتمالی که ممکن است مورد سکونت انسان‌های نئاندرتال قرار گرفته باشد، هستند.

وی گفت: این فصل از کاوش نیز با همکاری دکتر "ژیل بریون" و دکتر" گیوم ژامه" از پژوهشگران مرکز ملی علوم فرانسه و موزه انسان شناسي آغاز شده است.

دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه میرک نخستین محوطه روباز پارینه‌سنگی در ایران است که مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته است، افزود: این محوطه برای نخستین بار مورد سن سنجی مطلق به روش نورتابی برانگیخته یا OSL قرار گرفته است.

وی گفت: کاوش‌های باستان شناسی و نتایج آزمایش‌های گاهنگاری محوطه پارینه سنگی میرک سمنان نشانگر 63 هزار ساله بودن قدیمی‌ترین لایه های استقراری این محوطه است.

وحدتی نسب افزود: یافته‌های پژوهش روی میرک که یکی از بزرگترین محوطه های روباز پارینه سنگی شناخته شده در ایران و حتی خاورمیانه است، در چندین کنفرانس ملی و بین المللی ارائه و نتایج فصول پیشین بررسی و کاوش در قالب مقالات علمی در نشریات معتبر جهانی به چاپ رسیده است.

محوطه‌های میرک و دلازیان که به نام تپه‌های میرک و دلازیان نیز خوانده شده اند، نخستین بار در جریان بررسی‌های باستان شناختی استان سمنان در سال ۱۳۶۴ خورشیدی شناسایی و معرفی شدند.

محوطه میرک در اطراف روستای دلازیان در هشت کیلومتری جنوب سمنان واقع شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =