اولین گوساله نژاد «جرزی» با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو با جنسیت دلخواه در پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی(ابن‌سینا) متولد شده است.

به گزارش خبرآنلاین،پژوهشگاه ابن سینا، یک پژوهشگاه علوم زیستی و پزشکی است که در زمینه‌های زیست‌فناوری تولیدمثل، آنتی‌بادی منوکلونال و نانوبیوتکنولوژی فعالیت می‌کند.

به دنبال خرید تعدادی گوساله ممتاز نژاد جرزی در زمستان سال گذشته، فرآیند تولید آزمایشگاهی جنین با استفاده از اسپرم‌های ماده‌زای ممتاز و برداشت تخمک به روش Ovum Pick Up یا  OPU از گوساله‌های خریداری شده در مزرعه تحقیقاتی پژوهشگاه ابن سینا آغاز شد. در اواخر آبان‌ماه این فرآیند متولد شدن «گندم» اولین گوساله ماده این نژاد ممتاز را به  صورت آزمایشگاهی  به دنبال داشت.

روش OPU در واقع به فرآیند گرفتن تخمک از حیوان زنده به کمک سونو‌گرافی گفته می‌شود. لقاح مصنوعی با اسپرم در آزمایشگاه صورت گرفته و سلول موردنظر در شرایط آزمایشگاهی کشت داده می‌شود. سپس در زمان مشخصی جنین منجمد شده و مستقیماً به گاو ‌گیرنده انتقال داده می‌شود. «گندم» اولین گوساله‌ای است که با این روش و انتخاب جنسیت دلخواه (ماده) متولد شده است.

استفاده از چنین فناوری‌هایی یکی از نیازهای مهم در برنامه‌های اصلاح نژادی دام در کشور به حساب می‌آید.  

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =