یک کارشناس مسائل خاورمیانه به بررسی معادلات میدانی و سیاسی سوریه پس از پایان داعش پرداخته است.

محمد اکبری: پایان داعش با آزادی آخرین پایگاه آنها در البوکمال از طرف ایران اعلام شد. همزمان با آن سه کشور روسیه، ایران و ترکیه با محور مذاکرات سوریه در سوچی روسیه گرد هم آمدند و برای ثبات و صلح سوریه آخرین هماهنگی ها را انجام دادند. این نشست در حالی برگزار شد که برای سه رقیب، سوریه در سالهای اخیر با حضور گروههای مختلف تکفیری و بازیگران متعدد منطقه ای و بین المللی به پر اهمیت ترین صحنه نبرد میدانی و رودرویی آنان تبدیل شده بود. سوال این است که با پایان داعش، آیا سوریه شاهد ثبات گذشته خود خواهد بود؟ روند مذاکرات به کجا خواهد انجامید؟ در این باره علی اسمعیلی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید: 

ارزیابی شما از معادلات میدانی سوریه در حال حاضر چیست؟ آیا داعش را باید تمام شده بدانیم؟ کدام گروهها در حال حاضر در این منطقه فعال هستند؟

در حال حاضر موازنه قوا در سوریه به نفع محور مقاومت هست و دولت سوریه کنترل اکثریت مناطق کشور را به غیر از ادلب و رقه و مناطق کوچکی در جنوب سوریه در مرزهایش با رژیم اشغالگر قدس را در دست دارد. هر چند داعش منطقه مهمی در سوریه دیگر در کنترل ندارد، ولی تفکر خطرناک این گروه هنوز در سوریه و دیگر نقاط جهان وجود دارد.

در حال حاضر گروههای تروریستی مورد حمایت ترکیه، امریکا، اسراییل و عربستان در منطقه ادلب و جنوب سوریه حضور دارند که مهمترین آنها که در لیست سازمان های تروریستی سازمان ملل نیز هست گروه جبهه النصره هست که مورد حمایت امریکا، اسراییل و عربستان هست و این گروه یکی از گروههای جایگزین داعش از سوی امریکا برای برهم زدن موازنه در سوریه هست. گروههای کوچک تروریستی دیگر منشعب از ائتلاف جبهه النصره هستند که در حال حاضر مورد حمایت ترکیه هستند و در ادلب فعال هستند. در حال حاضر درگیری بین گروههای تروریستی مورد حمایت امریکا، اسراییل و عربستان از یک سو و گروه های کوچک تروریستی مورد حمایت ترکیه بر سر کنترل ادلب در جریان هست. گروه دیگر که در سوریه فعال هست کردهای سوریه هستند که تحت حمایت امریکا منطقه مهم رقه را طی توافقی با داعش بدست گرفتند که این گروه از دید ترکیه تروریستی هست و محور مقاومت نیز با کنترل رقه که یک منطقه غیر کردی به وسیله کردها که تحت حمایت امریکا هستند به شدت مخالف هستند.

روند مذاکرات سیاسی با محوریت ایران و روسیه و ترکیه به تازگی در سوچی پیگیری شد. به نظرتان چه مسائلی در این مذاکرات مطرح شد. این نشست برای آینده سوریه چه دستاوردی خواهد داشت؟

یکی از ویژگی های مهم این کنفرانس این بود که این کنفرانس پس از پیروزی محور مقاومت بر گروه تروریستی داعش در نبرد سرنوشت ساز بوکمال علیرغم میل غربی - عربی و عبری تشکیل شد که باعث شد این گروه دیگر نتواند در صحنه سوریه نقش چندانی داشته باشد. ویژگی دوم ترکیب هیئت های سه کشور در کنفرانس سوچی بود که بالاترین مقامات سیاسی- نظامی سه کشور در آن شرکت داشتند. از محورهای مورد بحث آینده سوریه بعد از جنگ، مبارزه با گروه‎های تروریستی، شرکت معارضان سوریه با دولت سوریه در گفتگوهای سوری - سوری و ادامه اجرای طرح منطقه کاهش تنش در چارچوب مذاکرات کاهش تنش آستانه بود. در مورد قسمت سوم سئوال که این نشست چه دستاوردی برای سوریه خواهد داشت. می توان گفت که این نشست می تواند به ایجاد صلح و ثبات در سوریه و منطقه پرآشوب خاورمیانه کمک کند؛ به ویژه که توافقات سه کشور روسیه ایران و ترکیه در اجرای طرح مناطق کاهش تنش به طور قابل توجهی به کاهش درگیری های نظامی در سوریه کمک کرده است.


 بازیگران دیگر صحنه سوریه اعم از امریکا و عربستان چه رویکردی را دنبال می کنند. هدف روسیه از مشورت با این بازیگران در مورد سوریه چیست؟

 هدف روسیه از مشورت با امریکا و عربستان این است که رویکرد متوازنی در قبال بازیگران مختلف در سوریه دنبال کند و به طرح های خود از جمله طرح سیاسی خود در مورد آینده سیاسی مشروعیت بخشد. و از کارشکنی احتمالی آنها در اجرای فرایند سیاسی بعد از جنگ در سوریه جلوگیری کند. ولی امریکایی ها نشان داده ند که طرح های خود را در سوریه دنبال می کنند و با حمایت از کردهای سوریه در تصرف رقه و چاه های نفت پیرامون دیرالزور می خواهند اهرم فشاری در برابر دولت اسد و حامیان آن در آینده سیاسی سوریه داشته باشد و از سوی دیگر همچنان به سرنگونی دولت اسد از طریق حمایت از گروه تروریستی النصره نیز می باشند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =