مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با حضور در غرفه گروه رسانه ای خبر گفت: ایران باید سیاست هوشمندانه ای برای دفع هزینه های دوران ترامپ پیش بگیرد.

کواکبیان در رابطه با تلاشهای ترامپ برای رد کردن برجام گفت: ترامپ تصور کرده است که با اقدامات ساختار شکنانه می تواند فضای جدیدی را شکل دهد. او تلاش می کند با این اقدامات ایران را مجبور کند که از برجام خود به خود خارج شود و یا در مذاکره ای جدید بندهای دیگری به آن اضافه کند.

کواکبیان ادامه داد: هدف ترامپ از پیش کشیدن موضوع برنامه موشکی یا حضور ایران در منطقه در همین مسیر است که به هر حال به شکلی ایران تحت فشار بیشتری قبول کند مذاکرات جدیدی را شکل دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به هر حال این مسائل مصرف داخلی برای امریکا دارد و نوعی فرافکنی است. ترامپ احساس می‌کند با این روال نوعی پیروزی و موفقیت برای خود کسب کند. او قبل از انتخابات روی این موضوع بسیار صحبت کرده بود و بر آن اصرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آقای امانو تصریح کرده است که ایران انحرافی از برنامه هسته ای خود ندارد، گفت: ترامپ تلاش می کند ایران هراسی را در منطقه جا بیندازد، عربستان را علیه ما بشوراند و سلاح های بیشتری به کشورهای منطقه خلیج فارس بفروشد و در مجموع معامله خود را پیش ببرد.

وی گفت: من معتقد هستم که ما باید بازی و دیپلماسی هوشمندانه ای در پیش بگیریم و در حین حال با استقامت و مقاومت بیشتر می توانیم هزینه های ترامپیسم را پشت سر بگذاریم.

کواکبیان در مورد نقش اروپا در موضوع برجام گفت:

اروپا در حال حاضر با اروپای گذشته فرق می کند. در حال حاضر ترامپی بر سر کار است که کشورهای اروپایی نمی خواهند با طناب پوسیده او به چاه بیفتند. از این رو ترامپ هم خود می داند که آنها نمی توانند منافع اقتصادی خود را فراموش کنند. شرکتهایی هم که به ایران آمده اند مانند توتال و قراردادهای هواپیمایی هم این را نشان می دهد که اروپایی ها به این موضوع علاقه دارند تا در زمینه های مختلف با ایران کار کنند. لذا بعید می دانم که اروپای فعلی از دستاورد خود دست بردارد و به شکل چشم بسته ای به سمت ترامپ برود. آنها موضوعات را می توانند بررسی کنند و حداقل در دوره ترامپ همکاری اروپا و امریکا در رابطه با برجام را بعید می دانم.

نماینده مجلس دهم در رابطه با مسائل منطقه ای و تنش ایران و عربستان گفت:

واقعیت این است که عربستان باید هژمونی ایران را در منطقه بپذیرد. عربستان خود را برادر بزرگتر کشورهای منطقه می داند، اما نمی خواهد واقعیت منطقه و قدرت ایران را بپذیرد. به هر حال در این منطقه چه در سوریه و چه در عراق تعامل و حضور ایران مشخص شده است. وزیر خارجه امریکا، تیلرسون هم تلاش بسیاری داشته است که بین ایران و عراق فاصله بیندازد.

ما به دنبال تنش با عربستان نیستیم. سیاست ایران این است که عربستان خود به قدرت ایران توجه کند و این را بپذیرید. به هر حال ما حج راپشت سر گذاشتیم و مشخص شد که دو کشور در کنار هم می توانند کار کنند. لذا عربستان باید با تعقل بیشتری به مسیر ادامه دهد.

کواکبیان در رابطه با بحران کردی گفت:

فکر می کنم که مسعود بارزانی یک اشتباه تاریخی انجام داد و به فکر قهرمان سازی بود. بالاخره آنها شکلی از خود مختاری را داشتند و با توجه به داشتن قسمتی از نفت کرکوک و رسانه های مستقل و دولت جداگانه در اقلیم می توانستند با مذاکراتی امتیازات دیگری هم داشته باشند. ولی دیدیم که جز اسرائیل کسی از همه پرسی استقبال نکرد و کشورهای منطقه به جد آنرا رد کردند.

از اینرو می بینیم که اکنون فضای اقلیم به گونه ای است که آنها در داخل اقلیم به مشکلات بسیاری روبرو هستند و احزاب کردی هم این شرایط را از سوی بارزانی نمی پذیرند. نه تنها حزب اتحادیه میهنی و گوران بلکه از داخل حزب بارزانی هم با او مخالفت کردند. واگذاری اختیارات از سوی بارزانی می تواند فضای جدیدی را شروع کند ولی به هر روی او با پیش بردن همه پرسی و پیش آمدن مشکلات عدیده دیگر چیز زیادی برای گفتن ندارد. دولت مرکزی عراق باید فضا را مدیریت کند و به شکل مسالمت آمیزی این موضوع را پیش ببرد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    3 0
    ترامپ پس کیهان و طرفدارانش چه کاره هستند؟