رئیس سازمان انرژی اتمی، از برگزاری نشست کمیته نظارت بر برجام به ریاست رئیس جمهوری خبر داد و گفت: پیش بینی های لازم برای تصمیم های احتمالی آمریکایی ها درباره تمدید تحریم انجام شده است.

به گزارش خبرآنلاین علی اکبر صالحی روز دوشنبه در حاشیه ششمین سالگرد شهادت مجید شهریاری دانشمند هسته ای، در جمع خبرنگاران درباره اقدام اخیر آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران، اظهار داشت: پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب، کمیته نظارت بر برجام جلسه ای داشتند و به تفصیل درباره تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران بحث هایی شد.

وی افزود: همانطور که می دانید تمدید تحریم ها مراحلی دارد. الان در کنگره تصویب شده بعد باید به سنا برود و در آخر به امضای رئیس جمهور برسد. بنابراین اگر تمام این مراحل را طی کند و بخواهد عملیاتی شود آن وقت قطعاً نقض برجام است و خود آمریکایی ها هم اذعان کرده‌اند که با تمدید تحریم ها برجام نقض شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه این موضوع به تفصیل در این کمیته‌ برجام به ریاست دکتر روحانی بحث شد و پیش بینی های لازم انجام شده است، ادامه داد: اما تصمیمات در زمان مقرر و پس از ارزیابی، رصد و تحلیل تصمیمات آمریکایی ها اجرایی خواهد شد.

صالحی با تاکید بر اینکه این موضوع به جدیدت مد نظر است، درباره بازگشت پذیری ایران به شرایط قبل از برجام توضیح داد: ما پیش بینی های لازم را در این زمینه کرده ایم و به اعتبار اینکه نمی شود به آمریکایی ها اعتماد کرد وقتی وارد مذاکرات شدیم همواره در نظر داشتیم که اگر روزی برجام به هم بخورد، بازگشت به حالت اولیه را برنامه ریزی کرده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برخی تصمیمات و مسائل را نمی توان علنی اعلام کرد، افزود: مقام معظم رهبری یک بار فرمودند که تدابیری اندیشیده شده است تا ما طی یک سال و نیم به یک حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی سازی برسیم.

صالحی گفت: مقام معظم رهبری در این باره سخنانی صریحی فرمودند و ما نیز باید منویات ایشان را دنبال کنیم. بنابراین امیدواریم آمریکایی ها سر عقل بیایند.

وی افزود: برجام یک تحول یا پارادیم جدیدی در تعاملات بین‌المللی سیاسی ایجاد کرده است و همه ازجمله ایران، کشورهای منطقه و دنیا از آن بهره‌مند شده‌اند؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها بخواهند به همین شیوه ادامه دهند و بدقولی کنند، بازنده اصلی آنها خواهند بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم که طرف مقابل وارد این عرصه نشود چون افکار عمومی دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران تمامی اقداماتی که برای این موضوع می‌توانست انجام دهد را انجام داده و این آنها هستند که بدقولی و بدعهدی می‌کنند و افکار عمومی جهان مقصر اصلی را خواهد شناخت.

صالحی تاکید کرد: با تدبیر، هوشیاری و هوشمندی این کار را پیش می بریم و امیدواریم وقتی رئیس جمهوری جدید آمریکا سر کار می‌آید در چارچوب واقعیت‌ها حرکت کند؛ چرا که نمی‌تواند یک توافق بین‌المللی و مورد حمایت شواری امنیت سازمان ملل را یکجانبه بر هم بزند.

وی گفت: ما قرارداد دوجانبه با امریکا نبسته ایم بلکه برجام یک قرارداد و تفاهم نامه بین‌المللی است، مخصوصا پس از اینکه قطع نامه 2231 صادر شد دیگر جنبه بین المللی پیدا کرد؛ لذا امیدواریم خدشه ای به این تفاهم نامه وارد نکنند و به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با رد ادعای وال استریت ژورنال درخصوص انجام مذاکرات جدید برای آب سنگین ایران، گفت: مباحثی هم در خصوص آب سنگین بود که ما اطلاع رسانی کردیم. به اعتبار اینکه به صورت بالقوه هنوز خریدار برای آب سنگین ایران وجود دارد، حدود 11 تن آب سنگین به عمان فرستادیم.

صالحی با اشاره به اینکه ما به طور معمول سالیانه مقداری آب سنگین را به خریداران بین‌المللی عرضه می‌کنیم، اظهار داشت: نامه‌هایی از برخی از شرکت‌های خارجی دریافت کرده ایم و منتظریم نامه های بعدی شرکت ها هم به دستمان برسد.

ششمین سالگرد شهید مجید شهریاری صبح دوشنبه در امام‌زاده صالح تجریش با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی برگزار شد. مجید شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و از متخصصان هسته‌ای متولد زنجان بود که در تاریخ ۸ آذر ۱۳۸۹ ترور شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =