امیررضا واعظ‌آشتیانی*

متاسفانه گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی با رویکرد اصولگرایانه، اصلاح طلبانه و ...در این چهاردهه گذشته نتوانسته اند احزابی کارآمد و مورد اقبال عمومی مردم باشند، احزابی که بتوانند با ارائه‌ نقطه نظرات کارشناسی در عرصه‌های مختلف کشور از یک سو در پیشبرد اهداف تشکیلاتی خود حرکت کنند و از سوی دیگر در کمک دادن به نظام و کشور و جذب بخشی از جامعه به سمت خود موفق باشند.

یکی از علت های این موضوع به عدم شناخت خواسته‌های مردم توسط گروهای سیاسی باز می گردد، چرا که آنها فکر می کنند هر آنچه که آنها تحلیل و برداشت می کنند نیاز امروز مردم است! در صورتی که یک تشکل سیاسی و کارآمد زمانی اثرگذار خواهد بود که همپای با باورهای جامعه و نیاز آنها حرکت کند.

در جهانی که متغیرهای روز افزون در عرصه‌های مختلف وجود دارد توجه به فرهنگ و باورهای دینی و اعتقادی مردم حائز اهمیت می‌باشد. در فضای امروز جامعه دوران تسلیم سازی اقلیت در مقابل گروهای سیاسی اکثریت پایان یافته است، توجه به خواسته‌های مردمی در تشکل‌های سیاسی و ارائه راهکار برای تحقق این خواسته‌ها باید از دل فعالیت تشکیلاتی و حزبی به دست آید.

ایجاد تشکل‌های اثربخش باعث نشاط جامعه شده و اینگونه حضور مردم به طور گسترده در عرصه کشور مهیا می‌شود، مشروط بر اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی باور به حضور مردم داشته باشند و باور کنند که مردم پشتوانه وجودی آنها هستند.

هر از گاهی شاهد هستیم به مناسبت‌های مختلف گروها و تشکیلات سیاسی شکل می‌گیرند، که به دلیل نداشتن استراتژی کلان و یا استراتژی محدود به موفقیت دست پیدا نمی کنند و بعد از مدتی تبدیل به تشکل‌های موسمی می‌شوند.

این دسته از تشکل‌ها به دلیل بی‌توجهی به خواسته‌های جامعه با عوامل بازدارنده مواجه و در نهایت منفعل می گردند. این اتفاقات اثرات سو در افکار عمومی را به دنبال دارد و دلسردی مردم نسبت به تشکل‌های سیاسی را به‌ همراه خواهد داشت.

از این رو کارگردانان سیاسی گروهای مختلف باید براین باور باشند که، فعالیت حزبی ساختارمند می‌تواند راز موفقیت آنها باشد. درغیر اینصورت مثل برخی از جریان‌های سیاسی، به طور هیجانی و موسمی ایجاد می‌شوند و به دلیل نداشتن نگاه تعریف شده به واقعیات و عدم توجه به خواسته‌ی جامعه به سمت خاموشی گرایش پیدا می کنند.

پرهیز از حرکت‌های شوک آور و احساسی که عقلانیت سیاسی در ‌آن دیده نمی‌شود، باعث خواهد شد این دسته از فعالیت‌ها نه اینکه اثر بخش نباشند، بلکه چالش‌های جدیدی را پیش‌رو قرار دهد.

به اعتقاد نگارنده وجود احزاب و گروه‌ها در هر شرایط و زمان مشروط به موسمی نبودن و اثرگذار بودن در عرصه‌ سیاسی کشور می‌تواند نویدبخش توسعه فضای تحزب در کشور باشد.

*فعال سیاسی اصولگرا و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 618047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهنوش A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
    4 1
    کاملا به لحاظ جامع شناسی سیاسی نکات درستی مطرح شد بنده تاکنون از کمتر کسی در عرصه سیاسی چنین گفتمانی را شنیدم ممنون