مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان گفت: شهرستان رودان در زمینه طلاق با نرخ 1.9 درهزار بالاتر از میانگین استان و پس از بندرعباس رتبه دومی را در استان هرمزگان داراست.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين از هرمزگان، منصور اخلاقي پور در دومين همايش كاهش آسيب هاي اجتماعي در شهرستان رودان با بيان اينكه نرخ طلاق در سال­هاي اخير افزايش داشته است، اظهار داشت: در استان هرمزگان نيز آسيب­هاي اجتماعي از روند رو به رشدي در برخي حوزه ها برخوردارند.

وي با بيان اينكه نرخ طلاق در سال 94 در استان هرمزگان 7/1 (يك وهفت دهم) در هزار مي باشد اضافه كرد: در شهرستان رودان با اينكه نرخ طلاق نسبت به سال گذشته مقداركمي كاهش داشته اما همچنان اين شهرستان با نرخ 1.9درهزار  بيش از ميانگين استان  و بعد از شهرستان بندرعباس دومين جايگاه را  داشته است.

وي ادامه داد: در 8 ماهه نخست سالجاري نرخ طلاق در شهرستان رودان به 2.4 در هزار رسيده است كه نسبت به مدت مشابه روندي افزايشي را نشان مي دهد به گونه اي كه همچنان اين شهرستان رتبه دوم خود را حفظ نموده است.

وي گفت: نرخ ازدواج شهرستان رودان نيزبه نسبت كاهش داشته و از 13 درهزار در سال 93 به 11 درهزار در سال 94 رسيده است و در 8 ماهه سالجاري اين نرخ به 10.3 در هزارنفر رسيده است.

مديركل امور اجتماعي وفرهنگي استانداري هرمزگان در ادامه اين همايش به آسيب شناسي طلاق در شهرستان رودان پرداخت و بيان داشت: طبق پژوهش هاي انجام شده كه به روش هاي علمي چند لايه به انجام رسيده است   مهمترين ريشه­هاي طلاق در اين شهرستان 6 اولويت احصا شدكه به ترتيب شامل "سوء مصرف مواد مخدر"، "خيانت"،"نارضايتي اقتصادي"، "عدم بلوغ جسمي و فكري و اقتصادي"، "ضعف مسئوليت پذيري مردان" و"ضعف مهارت­هاي زناشويي" مي باشد.

اخلاقي پور در خصوص راهكارهاي موجود نيز خاطرنشان كرد: اولين، مهمترين و موثرترين راهكار در زمينه مقابله با آسيب هاي اجتماعي فراهم كردم زمينه هاي ورود مردم و تشكل هاي مردمي به اين آسيب ها است و نگاه صرفا دولتي در اين زمينه قطعا پاسخگو نيست و نخواهد بود.

وي تاكيد كرد: قطعا دولت وظايفي دارد و مي توان با طراحي سيستمي شبكه اي كارشناسان و معلمين را آموزش داد تا آنها  فرهنگسازي را از مدارس و دانش آموزان و در بستر خانواده ها اجرا كنند اما اين مهم مگر با ورود داوطلبانه مردم و تشكل هاي مردمي به نتيجه دلخواه و فراگير نمي رسد.

وي از دوران نامزدي به عنوان يكي از راهكارهاي پيشگيري از وقوع طلاق نام برد و اذعان داشت: متاسفانه اين رسم و سنت خوب كه تاثير زيادي بر شناخت اوليه زوجين از همديگر دارد،كم رنگ شده و جاي خود را به دوستي­هاي بي قائده و بدون اطلاع خانواده ها داده است كه مي بايست والدين، مشاورين، معلمين، اساتيد دانشگاهي، روحانيون و تشكل هاي مردم نهاد با آگاهي بخشي به فرزندان آنها را تشويق به رفتار در چارچوب هاي عرفي و قانوني نموده و از رفتارهاي پرخطر آگاه سازند .

وي همچنين نسبت به افزايش وقوع طلاق هاي عاطفي در استان هرمزگان هشدار داد و تصريح كرد: اين نوع طلاق از طلاق حقوقي و رسمي به نسبت خطرناك تر است چرا كه شناسايي و تلاش جهت رفع مشكلات ناشي از آن به مراتب سخت تر مي شود و افراد بدون هيچ علاقه و محبتي با بيشترين تنش دركنار يكديگر زندگي مي كنند درحاليكه فرزندان در چنين خانواده اي قطعا با مشكلات عديده اي در آينده روبرو خواهند بود.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =