ایرنا نوشت: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در اقدامی بی سابقه و در حالیکه پکن به دنبال تقویت و داشتن نقش بیشتری در امور جهانی است، فردا (یکشنبه) راهی سوییس می شود تا در اجلاس اقتصادی داووس شرکت کند.


مجمع جهانی داووس که مجمع همکاری اقتصادی جهانی نیز خوانده می شود روزهای ۱۷ تا ۲۰ ژانویه (28 الی 30 دی ماه) در سوئیس برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، این نخستین بار است که یک رئیس جمهور چین در این اجلاس شرکت می کند و امسال مصادف با چهل و هفتمین نشست مجمع همکاری اقتصادی داووس به حساب می آید.
از نکات مهم انجام این سفر این است که کارشناسان احتمال داده اند هیات چین در حاشیه این اجلاس با فرستاده های دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا دیدار کرده و در خصوص مسائل مورد مناقشه که یکی از آنها مسائل تجاری است، گفت وگو کنند.

«جک ما» موسس شرکت فروش اینترنتی علی بابا، «وانگ جیانلین» رئیس گروه دالیان واندا و «ژانگ یاکین» مدیر «بایدو» از جمله نفرات اعزامی در هیات «شی» به سوئیس هستند که گمانه زنی ها برای انجام گفت وگوی ویژه میان آنان با طرف های آمریکایی را افزایش داده است.
بر اساس گزارش رسانه های چینی، قرار است «شی جین پینگ» در این اجلاس در باره همکاری چین با جهان، حمایت گرایی تجاری یکجانبه، کنار گذاشتن اختلافات تجاری و جهانی شدن اقتصاد با کشورهای شرکت کننده در داووس گفت وگو کند.
پکن در تلاش است تا بحث مربوط به تجارت و از جمله رابطه تجاری کشورها با چین در جریان حضور «شی» در داووس یکی از اصلی ترین مباحث این نشست جهانی باشد و به همین سبب برای نخستین بار است که یک رئیس جمهوری از این کشور در این اجلاس شرکت می کند.


«لی بایودونگ» معاون وزیر امور خارجه پیشتر در سخنانی اعلام کرد که رئیس جمهوری چین در مراسم گشایش اجلاس سخنرانی و به دنبال آن وضعیت اقتصادی کشور را برای حضار تشریح خواهد کرد.
وی افزود: ما پیشنهادهای زیادی برای کمک به جهانی شدن اقتصاد داریم و بر این باوریم که این اقدام چین نیروی تازه ای به بازار اقتصادی دنیا تزریق خواهد کرد.


از اهداف دیگر این سفر تشریح برنامه های چین برای پیشبرد طرح راه ابریشم نوین موسوم به «یک کمربند - یک جاده» اعلام شده و در این زمینه سندی هم میان این کشور و سازمان بهداشت جهانی در لوزان و در حاشیه دیدار رئیس جمهوری چین از این سازمان امضا خواهد شد.
روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ نیز امروز (شنبه) در گزارشی حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین را در این نشست بسیار با اهمیت و البته تعجب برانگیز توصیف کرده است.


به باور این نشریه، این سفر در زمانی صورت می گیرد که چین به دلیل منازعات جدی با کشورهای اروپایی و آمریکا در سازمان تجارت جهانی، به دنبال فرصت‌هایی برای بهتر کردن وجهه خود در بخش تجارت جهانی است چرا که پکن پیش بینی می‌کند با حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، او چین را بیش از گذشته در صحنه اقتصادی دنیا منزوی کند.


افزون بر این رئیس جمهوری چین در مدت اقامت خود در سوییس بنا به دعوت دبیرکل سازمان ملل، رئیس سازمان بهداشت جهانی و رئیس کمیته المپیک از ادارات مرکزی این سه نهاد در لوزان سوییس بازدید خواهد کرد.
نماینده چین در نشست سال ۲۰۱۶ داووس معاون رئیس جمهوری بود و «لی کچیانگ» نخست وزیر هم ریاست هیئت این کشور را در نشست ۲۰۱۵ بر عهده داشت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =