عصرایران نوشت: موسس حزب نواندیشان گفت: بعضی اصلاح‌طلبان ناراحت از بی اعتنائی روحانی ممکن است کاندیداهای سایه‌ای را برای انتخابات مطرح کنند.

امير محبيان؛ استاد دانشگاه، موسس حزب نوانديشان، مديرعامل خبرگزاري آريا رييس مركز پژوهشي راهبردي آريا، در گفت و گویی که قبل از درگذشت آیت‌الله هاشمی انجام شده است به سوالاتی پیرامون انتخابات سال آینده پاسخ داده که در ادامه می اید؛

تعدد گفتمان‌های اصولگرایی و شرکت آنها در انتخابات فرآیندی مثبت ارزیابی می شود یا خیر؟

اگر اصطلاح گفتمان را در اينجا با مسامحه بپذيريم بايد بگويم كه اصولگرايان از ميان سه رويكرد عدالت محورانه، آزادي محورانه، و امنيت محورانه بايد راهي بسوي رويكرد كاركرد محورانه بگشايند زيرا هر سه گرايش پيشين بدليل ناكارآمدي ها به نتيجه نرسيده است. كشور ما اكنون دچار چالش كارآمدي است و بايد همه به سوي رفع آن برويم.

پیش بینی شما در رابطه با اینکه طیفی از اصولگرایان برنامه ای برای حمایت از روحانی بعنوان گزینه ی نهایی در پیش بگیرند، چیست؟ آیا ممکن است با پیش شرط، و یا سهم خواهی حمایت کنند؟

احتمال اين كه طيفي از اصولگرايان بصورت تشكيلاتي از روحاني حمايت كنند زياد نيست مگر آن كه انسجام عملياتي اصولگرايان كاملا متلاشي شود و همه عمل به اختيار كنند البته بعضي فكر مي كنند كه در هر حال احتمال پيروزي روحاني كم نيست و با صف بندي مقابل او عملا او را بسوي اصلاح طلبان رانده ايم. اما اين نگرش هوادار زيادي ندارد.

نظرشما در مورد برنامه انتخاباتی طیف احمدی نژادی در قالب احزابی مثل یکتا چیست؟ اگر قصد به اجماع داشته باشند از نظر فکری به کدوم گروه وابستگی یا ارادت بیشتری نشان خواهند داد؟

احمدي نژاد اگر خودش نيايد كه ظاهرا حضورش منتفي شده است؛ به گمانم هيچكدام از احزاب موجود را داراي آن كفايت نمي داند كه مورد حمايت قرار داده يا كانديداهاي موجود را در حد حمايت كامل خود نمي داند. اما اين كه سياست انتخاباتي او در صحنه بدون احمدي نژاد چيست ؛ بايد منتظر شد و ديد.

در بین نامزدهای احتمالی؛ جلیلی، قالیباف، بذر پاش، و کاندید حزب موتلفه مصطفی میرسلیم کدامیک را دارای ظرفیت رقابت با روحانی می دانید، و چرا؟

مطمئنا هنوز قاليباف در سطح رقابتي تري به نسبت ساير كانديداهاي مطرح شده است. بعضي از اين افراد در صورت مطرح شدن حتما بر راي روحاني خواهند افزود. قاليباف هم بايد إصلاحاتي در رويكرد خود داشته باشد تا بتواند روحاني را در چالش بياندازد. هدف نخست قاليباف اگر كانديدا شود؛ بايد كشاندن انتخابات به دور دوم باشد معمولا در دور دوم وضع اصولگرايان خوب بوده است.

استراتژی روحانی و اصلاح طلبان در انتخابات آینده با چه شرایطی پیش خواهد رفت؟

اصلاح طلبان با اختيار يا ناگزير از روحاني حمايت خواهند كرد هر چند بعضي اصلاح طلبان ناراحت از بي اعتنائي روحاني ممكن است شبهاتي يا كانديداهاي سايه اي مطرح كنند كه جدي نخواهد بود. اصلاح طلبان فعلا مي كوشند شوراها را تسخير كرده و زمينه را براي انتخابات رياست جمهوري ١٤٠٠ و حضور شفاف خود آماده كنند.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 623618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
    2 0
    قالیباف توان مدیریتی در حد رییس جمهور شدن ندارد. گرچه قادر به ایجاد شبکه است اما آنرا بر اساس اعطای رانت پیش می برد و این برای کشور یعنی احمدی نژاد دوم.