ایرنا نوشت: در شرایطی که کره شمالی پیشتر از آمادگی خود برای آزمایش موشک قاره پیمای بالستیک خبر داده بود، ‌برآوردهای جدید نشان می دهد که این کشور دستکم دو فروند از این موشک‌ها را روی سکوهای متحرک پرتاب قرار داده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیام خود به مناسبت سال نوی میلادی اعلام کرده بود کشور وی در مرحله پایانی تدارکات برای آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما قرار دارد.

‌منابع مطلع از ارتش کره جنوبی امروز گفته اند که اطلاعاتی در باره این موشک ها به بیرون درز کرده است که احتمالا بخشی از راهبرد کره شمالی در قبال دولت جدید آمریکا به رهبری دونالد ترامپ است.

این منابع نظامی همچنین اعلام کرده اند که کره شمالی به احتمال زیاد آماده شلیک نمونه جدید دو موشک بالستیک قاره پیما است.
از سوی دیگر گزارش روز پنجشنبه روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ نیز حاکی است که کره شمالی این دو موشک را که طول آنها 15 متر برآور شده روی سکوهای پرتاب قرار داده است تا در هر زمان و مکانی که مورد نظر این کشور باشد، پرتاب شوند.

البته کره شمالی پیش از این هم موشک های قاره پیما ساخته است که طول مدل های «کی ان ـ ۰۸» به ۱۹ تا ۲۰ متر و مدل «کی ان ـ ۱۴» آن به ۱۷ تا ۱۸ متر می رسد.

منابع نظامی کره جنوبی خاطر نشان کرده اند که موشک های جدید قاره پیمای بالستیک موسوم به «آی سی بی ام» این کشور کمتر از ۱۵ متر طول دارند.

آمریکا گفته است که اطلاعات دقیقی در باره این موشک ها ندارد اما برنامه های موشکی بالستیک کره شمالی در سال ۲۰۱۶ میلادی را پر تحرک و فعالانه توصیف کرده است.

با وجود چنین گزارشی، ستاد کل ارتش کره جنوبی در باره سئوالات مربوط به موشک های بالستیک جدید کره شمالی سکوت اختیار کرده است.

با این حال کره جنوبی در حال همکاری بسیار نزدیک با آمریکاست تا بتواند اطلاعات تکمیلی در باره برنامه موشکی کره شمالی بدست آورد.

بیشترین نگرانی دو کشور این است که موشک های بالستیک قاره پیمای جدید کره شمالی قابلیت حمل کلاهک های هسته ای داشته باشد.

وزارت خارجه کره شمالی ماه جاری میلادی اعلام کرد که این کشور هر زمان رهبرش دستور دهد موشک بالستیک قاره پیما را پرتاب خواهد کرد.

یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی پیشتر از احتمال شلیک این موشک ها همزمان با برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا خبر داده بود. مراسم تحلیف ترامپ فردا (جمعه) برگزار می شود.

برخی از گزارش ها حاکی است که کره شمالی ممکن است فعالیت نیروگاه هسته ای جنجال برانگیز «یونگ بیون» را که در آن پلوتونیم تسلیحاتی تولید می شود، ‌از سر گرفته باشد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =