صدای میخ و چکش تا لحظاتی قبل از ورود تماشاگران

احمد سلیمانی از موافقان حذف بخش تولیدات تازه از جشنواره تئاتر فجر معتقد است وقتی تا لحظاتی پیش از شروع اجرا، صدای میخ و چکش به گوش و بوی رنگ به مشام می‌رسید، نمی‌شد انتظار دیدن اثری باکیفیت داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «راهبان معبد وانگ» نام نمایشی است به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی که در نخستین روز از سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ جمعه اول بهمن در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

«راهبان معبد وانگ» پیش از این در آبان و آذر سال جاری با حضور علی فرحناک، مجید امیری، سیدحمید لاجوردی، محمدجواد پیروزی، مهدی نیک‌روش و ماشااله کوهستانی به عنوان بازیگر در همین سالن اجرا شده بود.

احمد سلیمانی سرپرست گروه تئاتر ایده در مورد تولید «راهبان معبد وانگ» در راستای کارهای قبلی این گروه گفت: «این نمایش از لحاظ شکل و فرم در مسیر کارهای قبلی‌مان هم‌چون «شام آخر» است. در ابتدا دوست داشتیم بنا بر پیشنهاد گروه تئاتر باتیدا از دانمارک این نمایش را به صورت تولید مشترک ارائه کنیم و اکنون برنامه‌هایی برای اجرای اثرمان همراه با این گروه در جشنواره‌های دانمارک داریم.»

او ادامه داد: « ما سال 93 نمایش «شام آخر» را در فستیوال کیجیمونا در ژاپن اجرا کردیم. بعد از آن از طرف فستیوال اعلام شد که فیلم کار جدیدمان را برای‌شان ارسال کنیم و ما هم «راهبان معبد وانگ» را فرستادیم. شورای انتخاب این فستیوال، نمایش ما را پسندیدند و قرار است اوایل تیرماه سال 96 در قالب سه اجرا در این فستیوال غیر رقابتی روی صحنه برویم.»

سلیمانی در مورد اصلی‌ترین تغییر جشنواره تئاتر فجر و حذف بخش تولیدات تازه و تمرکز بر مرور تئاتر ایران در سال 95 افزود: «یکی از نکاتی که در بخش تولیدات تازه بر تعجیل در روند تولید اثر تاکید داشت صدای میخ و چکشی بود که تا لحظاتی پیش از شروع اجرا به گوش می‌رسید و بوی رنگی که با ورود به سالن شنیده می‌شد. طبیعتا در آن روند نمی‌توانستیم انتظار دیدن اثری جاافتاده و باکیفیت را داشته باشیم.»

او ادامه داد: « یکی از نکاتی که مرا به سمت موافقان این تصمیم سوق می‌دهد این است که اگر زمانی به حضور در بخش تولیدات تازه به عنوان راهی برای گرفتن نوبت اجرای عمومی در طول سال، می‌نگریستیم اکنون آن قدر سالن تئاتر خصوصی در تهران تاسیس شده است که برای گرفتن نوبت اجرا نیازی به انتظار پشت در سالن‌های دولتی نیست.»    

سلیمانی تصریح کرد: «به عقیده من با توجه به ثبات مدیریت جشنواره تئاتر فجر در طول این دو سال باید اجازه داد تا جشنواره تمام شود و سپس به ارزیابی تغییرات آن پرداخت.»

او در پاسخ به این که در فقدان مکانی برای نگهداری از دکور و لباس، گروهی که در طول سال روی صحنه رفته است و مایل به حضور در جشنواره هم هست تا زمانی که فراخوان جشنواره را تکمیل کند و مطلع شود که پذیرفته شده است یا نه با دکور، آکسسوار و لباس‌های نمایشش چه می‌تواند بکند گفت: «این مشکل برای بسیاری از هنرمندان وجود دارد و در نبود گروه‌های منسجمی که مکانی برای تمرین و نگه‌داری از وسایلشان در اختیار ندارند تشدید می‌شود اما خوشبختانه گروه تئاتر ایده با توجه به مکان شخصی که در اختیار دارد با این مشکل مواجه نشد.»

«راهبان معبد وانگ» روز جمعه اول بهمن در دو نوبت 17 و 18:30 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد. سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن به دبیری سعید اسدی برگزار می‌شود.

58242    

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =