حادثه غم انگیز شهادت آتش نشانان قهرمان که جان خود را برای نجات جان انسان های گرفتار در ساختمان پلاسکو تهران تقدیم کردند ،بدون شک شوک جانکاهی را به آحاد جامعه وارد ساخت برای روبرو شدن با چنین فاجعه درناکی مدیریت بحران بسیار مهم و تاثیرگذار و تعیین کننده خواهد بود در مطلب پیش رو تلاش شده است نگاه به آینده در شرایط بحرانی مورد توجه قرار گیرد.

بدون هیچ مقدمه می توان گفت نحوه برخورد با فروپاشی ساختمان پلاسکو در تهران که متاسفانه روزپنجشنبه 30 دی ماه اتفاق افتاد ، می تواند توانایی مدیریت شهری و در سطح کلان تر مدیرت بحران در سطح کشور  را به نمایش گذارد . در این میان نحوه برخورد شهروندان با این موضوع مهم و بحث های رفتارهای اجتماعی و سیاسی حاشیه ای ان که در واقع بیانگر فروپاشی اخلاقی در جامعه شهری تهران بود  مورد نظر این یاداشت نیست زیرا در شرایط کنونی انتقاد از عملکردها و کوتاهی های گذشته از طرف هر کس در هر موقعیتی نمی تواند راهگشا باشد . بلکه باید به جنبه های مثبت این ماجرا  ازجمله  اهدای خون شهروندان تهرانی در صف طویل برای کمک به اسیب دیدگان توجه کرد 

برای آنکه بتوان از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کرد لازم است ساختمان های قدیمی واقع در خیابان جمهوری از جمله ساختمان آلومینیوم  و دهها ساختمان مانند آن را مورد توجه جدی قرار داد ضرورت توجه به مسائل ونکات ایمنی در جامعه برای شهروندان. بسیار حائز اهمیت است.دقت و سختگیری بیشتر دراجرای قوانینی که به ایمن سازی اماکن (خصوصا عمومی) مربوط میشوند. مجددا باید در دستور کار مسئولین شهری قرار گیرد. تجهیز وگسترش امکانات امداد رسانی سازمانهای امدادرسان کشور از جمله اورژانس و آتش نشانی نیز حائز کمال اهمیت است. 
ترویج فرهنگ بیمه ای در کشور ، بمنظور جبران خسارات احتمالی هنگام بروز حوادث و  آموزش و ترویج فرهنگ اقدامات لازم توسط شهروندان هنگام بروز حوادث هولناک ازجمله تخیله فوری مکان آسیب دیده و محیط اطراف آن برای کمک به حادثه دیددگان توسط افراد امدادگر . در نهایت پاسخگویی در برابر مردم در مقابل کوتاهی های احتمالی که انجام شده است. 
در پایان این یاداشت کوتاه پیشنهاد می کنم پیشنهاد می کنم شهرداری تهران همت کند از این تهدید امنیت شهری  یکبار فرصت همبستگی شهروندی ایجاد کند. به این منظوراز همه مالکان سرقفلی ها 560 مغازه ساختمان پلاسکو دعوت کنند تا با همکاری بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان ،گرد هم بیایند و کمک کنند در یک تلاش عمومی با تشکیل یک شرکت تعاونی ساختمان آتشنشانان قهرمان ، ساختمانی شیک تر و مجهز و روزآمد در محل کنونی  ساختمان تخریب شده  بسازند و در طراحی ان از نماد آتش نشانان قهرمان هم بهره بگیرند . 
به نظر می رسد در این صورت فرصت مناسبی بوجود می آید که از یکسو یاد و خاطره آتش نشانان قهرمان در این ساختمان جاودان شود و از سوی دیگر مغازه داران که اکثرآنها هم بیمه نبودند وضعیت دشوارتری پیدا نکنند و امید به آینده بهتر داشته باشند و از همه مهم تر الگویی برای همبستگی اجتماعی و شهروندی بدور از هرگونه شائبه سیاسی و انتخاباتی در شهر تهران شکل بگیرد 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
    0 0
    باید بافت های فرسوده نو سازی شود چون خدای ناکرده با کوچکترین زلزله فاجعه ای بزرگ درست می شود